Rétvári Bence államtitkár – a fideszes kezdeményezésre tartott vita indításaként elmondott felszólalásában – azt mondta: a mostani kormányzati ciklust megelőző nyolc év „hiányos, ellentmondásos és egyoldalúan szolgáltatóbarát szemléletű” energetikai szabályozása, illetve a gazdasági világválság nyomán fellépő pénzügyi problémák együttes hatására az elmúlt években gyors ütemben nőtt a magyar családok, háztartások rezsikiadása.
Több mint 200 százalékos drágulást hoztak a szocialisták
Amikor a közműszámlák kiegyenlítése sok családnak mindennapi gondot jelent, akkor megengedhetetlen a közszolgáltatást nyújtó cégek extra méreteket öltő profittermelése – hangsúlyozta. Közölte: a villamos energia ára az előző szocialista és szabad demokrata kormányok alatt több mint 97 százalékkal, 2010-től napjainkig ugyanakkor mindössze 2,5 százalékkal emelkedett, a földgázárak pedig az előző kormányzati ciklusban 200 százalékot meghaladóan nőttek. Az Orbán-kormány intézkedéseinek hatására a földgázárak alacsony szinten tartásával a fogyasztók az elmúlt két évben több mint 400 milliárd forintot takarítottak meg – tette hozzá az államtitkár.
A vitanapot kezdeményező Zsigó Róbert, a Fidesz vezérszónokaként arról beszélt, hogy a Gyurcsány–Bajnai-kormányok szinte minden esetben a közműszolgáltató cégek érdekeit védték a fogyasztókkal szemben, hagyták, hogy ezek a vállalatok visszaéljenek erőfölényükkel, profitéhségüket a fogyasztókra terheljék, ezzel szemben a mostani kormány minden esetben a fogyasztók, a magyar emberek, családok érdekeit képviseli.
Emlékeztetett arra, hogy a kormány első intézkedései között moratóriumot rendelt el a közüzemi díjak emelésére, megakadályozta, hogy a közműcégek visszaéljenek erőfölényükkel és megerősítette a fogyasztóvédelmi hatóságokat.
A szolgáltatók érezzék: nem tehetnek meg mindent
A fideszes képviselő ugyanakkor úgy vélte: sok még a tennivaló, el kell érni, hogy a magyar fogyasztók egyre tájékozottabbak és tudatosabbak legyenek. Szerinte csökkenteni szükséges az adminisztrációs terheket, így a gázóra- és villanyóra-átírás és -csere határidejét, valamint egyszerűsíteni kell a kedvezményekkel kapcsolatos ügyintézést. Fontosnak tartotta azt is, hogy a szolgáltatók olyan számlát küldjenek ki, amelyeken el is lehet igazodni, és olyan ügyfélszolgálatokat kell létrehozni, ahol lehetséges a panaszfelvétel.