Kezdődik Bajnaiék lenyúlási akciója

Minden bizonnyal a politikai erőtér átalakításának a kísérlete jelenik meg abban, hogy a Medián a semmiből emelte föl Bajnaiék mozgalmát.

Kovács András
2012. 11. 10. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1989-90-es rendszerváltás óta nem látott politikai „földrengésről” számolt be a Medián legfrissebb felmérése, amelyben az ellenzéki térfél gyakorlatilag teljes átrendeződéséről írtak. A kutatásról szóló sajtóbeszámolók gyakorlatilag csak arra szorítkoztak, hogy a még egyesületként sem létező Együtt 2014 mozgalom támogatottságáról beszámoljanak, miközben arra egy szót sem vesztegettek, hogy egyébként a pártok közötti erőviszonyok gyakorlatilag nem változtak.

Valóban impozáns változás, hogy gyakorlatilag két hét alatt a semmiből a választani tudó biztos szavazók körében 22 százalékra küzdötte föl magát az Együtt 2014. Aki régóta figyeli és tanulmányozza ezeket a felméréseket, tudja, hogy ekkora átrendeződések teljesen szokatlanok még azokban az országokban is, ahol az emberek többsége nem rendelkezik stabil pártszimpátiával.

Furcsaságok

1989-ben a Kádár-rendszerből való teljes kiábrándulás idején is az MSZMP 30 százalékos támogatottságnak örvendett, majd a belőle létrejött MSZP is lényegesen jobban állt, mint ahogyan a későbbi választásokon szerepelt. Magyarországon a politikai erőviszonyok sohasem egyik hónapról a másikra alakultak át, hanem lassú folyamatok jellemezték korábban az MDF fölemelkedését, majd bukását, és hasonló pályát futottak be a kisgazdák is.

Nagy kérdés, hogy vajon az intézetek miért nem voltak képesek például a 2009-es EP-választások előtt felmérni a Jobbik valós támogatottságát. Teljesen elképzelhetetlen, hogy a szélsőjobboldali párt a választások előtt egy hónappal még csak 4-6 százalékot tudhatott maga mögött, majd hirtelen felugrott közel 15 százalékra. Persze nem lehet elvitatni azt sem, hogy például a 2006-os országgyűlési választások előtt gyakorlatilag sikerült pontosan eltalálni a végeredményt.

Virtuális erő

Nem újdonság, hogy a hazai választók nagy része szívesen szavazna olyan politikai erőre, amely nem rendelkezik sem programmal, sem szervezeti háttérrel, csupán a virtuális térben létezik. A Századvég Intézet 2008. januári felmérése szerint egy nem létező harmadik erő népszerűsége mind az MSZP-t, mind a Fideszt megelőzte volna. Választási helyzetben egy, az Együtt 2014-hez hasonló virtuális csoport akkor 32 százalékot szerzett volna, de a kutatásban akkor ezzel azt szerették volna szimbolizálni, hogy a választók milyen mértékben kiábrándultak a parlamenti kínálatból.  

Kísérlet

A közvélemény-kutatások sok esetben pont azt a célt szolgálják, hogy kialakítsanak egy hangulatot az emberek körében, ez éppúgy része a nyugati demokráciáknak, mint ahogyan azzal a közép-európai régióban is többször próbálkoztak. Elég csak a mostani amerikai elnökválasztást nézni, ahol egymást követték az egymásnak sok esetben ellentmondó felmérések, de mindig lehetett tudni, hogy a számok mögött éppen milyen érdekek húzódnak meg.

Talán az is az ellenzéken belüli nyomásgyakorlást sejteti, hogy a felmérésekben eddig sehol nem szereplő 4K!-t a Demokratikus Koalícióval egy támogatottsági szinten (2 százalék) hozta ki a Medián. Ez főként annak fényében érdekes, hogy szeptemberben még hat százalékon állt a DK, miközben októberben olyan negatív hír sem Gyurcsányról, sem a pártról nem látott napvilágot, ami ezt a lejtmenetet indokolná.

A napnál is világosabb, hogy Bajnaiéknak először meg kell szereznie a jelenlegi baloldali ellenzéki pártok híveinek a támogatását, így egy csapásra megoldódik az összefogás–nem összefogás kérdése is, majd ezt követően lehetnek a Fidesz kihívói. Most ennek a lépéssorozatnak az első kísérletét láthattuk, kíváncsian várjuk a folytatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.