Malév: Bajnai és Veres is elégedett

Bajnai Gordont és Veres Jánost hallgatta meg szerdai ülésén a Malév és a Budapest Airport Zrt. privatizációját vizsgáló parlamenti bizottság.

MD
2012. 11. 14. 17:57
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bajnai Gordon elmondta: 2004 elejétől 2005. december 31-éig volt a Wallis Rt. vezérigazgatója, majd 2006. január elsejétől öt hónapig töltötte be a Budapest Airport (BA) elnöki tisztét, a két pozíció között nem volt időbeli átfedés. Képviselői kérdésekre válaszolva kifejtette: a Wallis érdeklődött a Budapest Airport privatizációja iránt, tárgyalt a jelentkezőkkel – nemcsak a később a BA-t megvásárló British Airport Administrationnel (BAA) –, és megvizsgálta, hogy egy komoly referenciával, tőkével rendelkező befektető partnereként részt vegyen-e a privatizációban. Hangsúlyozta, a Wallis végül pénzügyi okokból nem vett részt a magánosításban.

Bajnai, a „tapasztalt vállalati vezető”

Gruber Attila (Fidesz) kérdésére Bajnai Gordon hangsúlyozta: a BAA 2005 novemberében – miután ő nyilvánosságra hozta, hogy elhagyja a Wallist – kereste meg, hogy segítsen a Budapest Airport vezetésében. A cég ugyanakkor komplett menedzsmentet, szakértői csapatot hozott Magyarországra, ő a BA igazgatóságának volt elnöke, tapasztalt magyar vállalati vezetőként.

A volt miniszterelnök hangsúlyozta: a privatizációs szerződés megtárgyalása az állam feladata volt, ő semmilyen formában nem vett részt benne. BA-igazgatósági elnökségének öt hónapja alatt a fejlesztések, beruházások előkészítése indult el. Bertha Szilvia (Jobbik) felvetésére, hogy a Wallis miért perelte be a Budapest Airportot, Bajnai Gordon azt válaszolta, nem emlékszik rá, hogy az ő vezérigazgatósága alatt lett volna ilyen per.

„Az állam szempontjából a legsikeresebb privatizációk egyike”

Aradszki András (KDNP) kérdésére, hogy érdemes volt-e eladni a Budapest Airportot, Bajnai Gordon – hangsúlyozva, hogy ő akkor nem volt kormányzati pozícióban – úgy vélekedett, az állam szempontjából a legsikeresebb privatizációk egyike volt, mivel az állam több mint 460 milliárd forint bevételhez jutott. Ez sokkal több, mint amit azok az üzleti tervek tartalmaztak, amelyeket a BA önerőből képes lett volna végrehajtani – tette hozzá.

Volner János (Jobbik) kérdésére elmondta: a Malévval sem gazdasági miniszterként, sem fejlesztési kormánybiztosként nem állt kapcsolatban, kivéve a Budapest Airportnál töltött öt hónapot; a magyar légitársaság problémáival 2009-ben, miniszterelnöki kinevezése után szembesült.

Bajnai, a Malév megmentője?

Bajnai Gordon hangsúlyozta: kormánya – elsősorban a munkahelyvédelem és a turizmus szempontjait is figyelembe véve – mindvégig nemzeti érdeknek tekintette a Malév talpon maradását. Kifejtette, hogy a kormány többek között visszaszerezte a Malév feletti tulajdonosi jogokat, ötéves moratóriumot szerzett a hitel törlesztésére, és 12-ről 5 százalékra alkudta le a hitel kamatait, perrel élt a viszontgarancia kérdésében, összességében pedig megteremtette a lehetőséget arra, hogy a következő kormányzat megmentse a Malévot.

Hajdú-Bét és Bábolna

A fideszes és jobbikos képviselőknek a Hajdú-Bét csődjét firtató felvetéseire Bajnai Gordon elmondta: a Wallis – amelynek többségi, de nem kizárólagos tulajdona volt a cég – nem nyert, hanem valamivel több mint 10 milliárd forintot veszített a Hajdú-Béten. A cég csődjét egyrészt a madárinfluenza okozta kereslet-visszaesés, a Fidesz-kormány által 2001–02-ben végrehajtott „brutális” minimálbér-emelés miatti elbocsátások, valamint a forint váratlan megerősödése okozta. Hozzátette: az állami tulajdonú Bábolnába – amely a Hajdú-Bét legnagyobb versenytársa volt – az állam 35 milliárd forintot tett bele, a Hajdú-Bétbe a Wallis csak 10 milliárdot tudott beletenni, így a Bábolna nyerte a versenyt.

„Értem én azt a szándékot, hogy idehívnak engem – most éppen politikai szerepben tűntem fel az elmúlt hetekben –, és szeretnének olyan ügyeket idehozni, amelyekkel a szerepemet hiteltelenítik, lejáratják, de perek sorozatát nyertem minden olyan állítással kapcsolatban, ami lényegileg érintette ezt az ügyet” – fogalmazott Bajnai Gordon.

„A privatizáció megfelelt a jogszabályoknak”

A vizsgálóbizottság az MSZP-s Veres Jánost is meghallgatta. A volt pénzügyminiszter képviselői kérdésekre kifejtette: a Budapest Airport privatizációja megfelelt a jogszabályoknak, és a nyertesként kihirdetett BAA is teljesítette a pályázati kiírást. Veres hangsúlyozta, ezt az is alátámasztja, hogy a pályázatban részt vevő, a BA iránt érdeklődő többi cég kezdeményezett jogi eljárást ezzel kapcsolatban.

A volt pénzügyminiszter szólt arról is, hogy nincs részletes információja a privatizáció nemzetbiztonsági szempontjairól, ugyanakkor a pályázat előkészítésekor egy olyan tárcaközi bizottság működött, amelyben a nemzetbiztonsági szolgálat is jelen volt, az ő feladatuk volt a nemzetbiztonsági szempontok figyelembe vétele. A privatizációs szerződést a tárcaközi bizottság jóváhagyásával zárták le – emelte ki Veres János.

A bizottság november 28-án tartja következő ülését, amelyen várhatóan meghallgatják Oszkó Péter volt pénzügyminisztert, valamint Kamarás Miklóst, a Budapest Airport igazgatóságának korábbi elnökét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.