Csaba atya: Ezen az éjszakán helyére állt a világ

Mintha már Assisi Szent Ferenc is sejtette volna, hogy a XXI. század embere áruhitelben úszva igyekszik majd közelebb kerülni karácsony titkához.

2012. 12. 24. 11:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jézus Krisztus születését ünnepli a keresztény világ (a Föld lakosságának egyharmada), az eseményt két kortárs „tollforgató” is megörökítette írásban: egy ágrólszakadt fiatal pár szállást keres, ahol álomra hajthatja a fejét, egy József nevű ezermester és jegyese, Mária, aki várandós. Az éjszaka során Mária egy útszéli barlangban vagy melléképületben életet ad gyermekének, aki a Jézus nevet kapja. De hogyan maradt fenn és rögzült éppen ez a történet évezredeken át, ha talán szóról szóra nem is így történt minden?

– Világos, hogy nem történelemkönyvek számára íródott le ez a szimbolikus jelentést is hordozó elbeszélés. Adva van egy történeti tény, Jézus születése, amihez kapcsolódik egy teológiai jelentés, ami igen színes, már csak a két evangélista, Lukács és Máté sajátos látásmódja miatt is. Máté például azoknak a keresztényeknek írt, akik a zsidó hitről tértek át, nála ezért az a rendkívül hangsúlyos, hogy Jézus születése beteljesíti az ószövetségi jóslatokat – magyarázza Török Csaba főiskolai docens, a katolikus egyház tévéreferens papja, hangsúlyozva, hogy a születéstörténet eleinte az apostolok szóbeli igehirdetése alapján maradt fönt, később közvetlenül ezek alapján íródtak az ismert bibliai szakaszok.

Mi a dátum?

Nem kevésbé izgalmas momentum, hogy hogyan ragadt a naptárba éppen december 25-e a IV. századra, miközben az egyház, illetve a tudomány is csak vakarhatja a fejét a születés pontos dátumán gondolkodva. A katolikus pap ezt mondja:

– A karácsony története nem kötődik a Bibliában dátumhoz úgy, mint a húsvét vagy a pünkösd. A III. századtól több dátum is elterjedt a Szentföldhöz közeli térségekben, ezeket az adott uralkodó kultúra határozta meg. Igen korán kialakult a január 6-i epifánia, vagyis a vízkereszt ünnepe, jelentős eseményként hirdetve Jézus „megjelenését” (görögül epifánia) a világ előtt. Egyiptomban a tavaszi napéjegyenlőséghez kötötték a születésről való megemlékezést, hisz ekkor kezdődött az új év. Ennek első napjai során a világ teremtéséről emlékeztek meg. A negyedik nap, március 25-e azért vált Jézus születésének emlékezetévé, mert a negyedik napon teremtette Isten a Napot, a hívő számára pedig az igazi Nap maga Jézus. A római egyház december huszonötödikéje azzal függ össze, hogy a téli napfordulóval elérkezett a legyőzhetetlen Nap, a „Sol invictus” pogány ünnepe. Voltaképpen közismert csillagászati megfigyelésből születik ez a dátum: eddig fogyott a nappal, a fény ideje, innentől gyarapszik. A Nap téli napfordulós ünneplése szíriai hatásra gyökeresedett meg Rómában. Az egyház átvette a dátumot, hogy ekkor emlékezzen meg az igazi Fény, Jézus születéséről. A római szokás elterjedt később az egész egyházban. Az ortodoxiában persze rendkívül hangsúlyos maradt az ősibb ünnep, az epifánia is. Ráadásul keleten a mai napig a Julianus-naptárt használják az egyházi időszámításban, így az oroszok még vígan ünnepelnek, amikor nálunk már minden lezárult. De hát szimbolikus dátumokról beszélünk.

Áruhitelből ajándékozzuk körbe egymást

Megkerülhetetlen eleme lett a szentesti ünneplésnek az ajándékozás, amihez Török Csaba atya szerint van is köze Jézus születésének, meg nincs is, az elharapódzó folyamatokról ellenben radikális véleménye van.

LAPOZZON TOVÁBB!
---- Lapozok ----
– Az ajándékozásnak van egy mély szimbolikája: Isten azért ajándékozza nekünk Fiát, hogy az elbukott, bűnös embert megmentse. És ez a fajta születés, ami a csecsemő kitaszítottságát, szegénységét állítja az előtérbe, az elesett, segítségre szoruló világ képét s a Jézus általi nagy változás lehetőségét hordja magában. Szent Pál így ír a megtestesülésről: „szolgai alakot öltve kiüresítette magát”. Krisztus születésével, a karácsonyi „szegénységgel” helyre lett állítva a világ. Konkrétan az ajándékozásnak a ma ismert karácsonyi formájáról azt kell mondanom, hogy az elmúlt kétszáz év terméke, a kultúránk állapotát tükrözi vissza. A születés szegénysége viszont ilyenkor újra teljes fénybe borítja a világot, ezért égnek a csillagszórók, ezért terjed Assisi Szent Ferenc óta a betlehemállítás hagyománya is. Mivel Isten megajándékoz minket, természetesen van létjogosultsága az ajándékozásnak, de nem szabad, hogy a mértéktelenségről szóljon az ünnep – gondolok itt akár a háziasszonyok vagy az apukák karácsonyára – egy fogással is ugyanolyan tökéletes lehet a karácsony. Nem is olyan régen még csak a gyerekek kaptak ajándékot, ma már áruhitel segítségével ajándékozzák egymást körbe a felnőttek is.

Az alma a bűn, a dió Jézus

Karácsonykor rengeteg szimbólum előkerül, az alma a Krisztus születésével eltörlődő „ádám-évai” ősbűnre, a dió Szent Ágoston szerint a Mária méhéből világra jövő Jézus titkára utal.

A vallásgyakorlók számára ilyenkor megszaporodnak a „templomba járási alkalmak”, a katolikusok három különböző szentmisére mehetnek karácsonykor. Az első éjfélkor, a születés szimbolikus pillanatában van, ekkor az ismert betlehemi történetet olvassák evangéliumi szakaszként. A második a talán kevésbé „népszerű”, úgynevezett pásztorok miséje 25-én reggel 7-8-kor, az evangéliumi részlet értelemszerűen a közelben tanyázó pásztorok szemszögéből mondja el Jézus születését. Karácsony napján, napközben vagy este pedig még van egy szentmise arany színű papi ruhával, viszont ekkor nem a születés történetét olvassa fel a pap, hanem János evangéliumának bevezető részét, ami teológiai olvasata a születés és a megváltás eseményének.

A család pozitív példa

A II. vatikáni zsinat óta a vízkereszt utáni szombatig tartó ünnepkör további napjain is van mit ünnepelni: 26-án Szent István, az első vértanú, 27-én a Szent János (s a boráldás) áll a figyelem középpontjában, 28-án pedig az aprószentek ünnepe van, emlékezve a betlehemi gyerekgyilkosságra. Van egy mozgó ünnep is, a karácsony és az újév közé eső vasárnap, ami pedig a Szent Család vasárnapja; közel az Alkotmánybíróság furcsa döntéséhez külön is említést tesz róla Török Csaba.

– A XX. század kezdete óta kiemelt tisztelet „tárgya” a Szent Család, aminek társadalmi-kulturális vetülete van: a Mária, József és Jézus iránti megkülönböztetett szeretet válasz a házasság intézményének szekularizálódására. Az egyház ugyanis nem akart tilalomfát állítani, inkább pozitív példát kívánt adni a Szent Család példáján keresztül: így érdemes, így lehet igazán hitben, szeretetben családként élni.

Nyolc napon belül

31-e Szilveszter napja, amiről talán kevesen tudják, hogy Szent Szilveszter pápa után kapta nevét, aztán pedig január elseje sem csak a polgári újesztendő miatt kiemelt ünnep, hanem mert ez karácsony nyolcadik napja. – A zsidó családokban ez a körülmetélés ideje, ekkor kapja a nevét is Jézus. A néphagyományba ez a nap kiskarácsony néven vonult be, hisz minden egyházi ünnepnek nyolcada, nyolc napos tartama volt. Bizony innen ered, hogy születésnapot, névnapot is 8 napig lehet köszönteni – magyarázza a fiatal pap.

Ha valaki azon gondolkodik, meddig tartsa a karácsonyfát, a zsinat előtti katolikus hagyomány egyértelműen megmondja: február 2-ig, ekkor van ugyanis Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe, a Jézus születése utáni negyvenedik nap.

Török Csaba „karácsonyhasználati útmutatója” viszonylag egyszerűen hangzik: – Egy paptestvérem a templomában stresszmentes adventet kívánt a híveknek. Való igaz, az ünnepre készülődés nem akadályverseny, ahol rendkívüli teljesítményt kell nyújtani. Szabadítsuk meg önmagunkat a túlzott, önmagunk által felállított teljesítménykényszerektől. Az ünnep ugyanis nem erről szól, hanem arról, hogy megünnepeljük az emberséget, a mindannyiunkat összekötő szeretetet, hogy találtunk időt egymásra, hogy mélyen megéljük összetartozásunkat. Ezzel ráirányítjuk a figyelmet arra, ami az igazán lényeges; egymásnak ajándékozzuk azt, akik, amik vagyunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.