A két kutatás során a 10 és 14 éves diákok matematikai, szövegértési és természettudományi ismereteit mérték fel a világ számos országában. A kutatásokat végző, több mint 70 tagállamot tömörítő nemzetközi szervezet 1958 óta végez hasonló felméréséket – mondta Brassói Sándor, az Emberi Erőforrások Minisztériuma közoktatás-irányítási főosztályvezetője. Hozzátette: az oktatásirányítás ezen adatok úgynevezett másodelemzéséből vonja ki a legtöbb információt, ezért fontos, hogy az eredmények minél szélesebb körhöz eljussanak.
300 ezer tanuló
A PIRLS és TIMSS elnevezésű felmérések részleteit az Oktatási Hivatal közoktatási mérési értékelési osztályvezetője ismertette. Az egyik felmérésben 49, míg a másikban 64 ország több mint 300 ezer tanulója vett részt. Magyarországon 150 iskola 5400 tanulója írta meg a felmérő teszteket – tette hozzá Balázsi Ildikó. A negyedikesek szövegértési eredményei 12 országban voltak jobbak, míg 23 oktatási rendszer gyengébb eredményeket ért el a magyar átlagnál. Hasonló eredményeket hozott a matematikai tudás összehasonlítása is, míg a természettudományi felmérések eredményei csak 7 országban voltak jobbak a magyarországinál.
A korábbi felmérések összehasonlításából kiderült, hogy a magyar diákok szövegértése és matematikai tudása ingadozó volt az elmúlt évtizedekben, ám a természettudományok területén jelentős előrelépés volt tapasztalható. A nyolcadik osztályosok matematikai és természettudományi felmérésében a magyar diákoknál csak 8 országban értek le jobb eredményeket. A matematikai és természettudományi képzés eredményei azonban az elmúlt években romlottak a nyolcadikos magyar diákok körében. A felmérésből az is kiderült, hogy a lányok szövegértésben jobb eredményeket értek el a fiúknál, míg a természettudományi teszten a nyolcadikos fiúk voltak jobbak. A többi területen nem volt jelentős eltérés.
Tárgyalásokat terveznek
Hoffmann Rózsának nem áll szándékában lemondani. Az államtitkár távozását hétfőn az felsőoktatási keretszámok ellen szervezett fővárosi hallgatói demonstráción követelték. A tüntetéshez kapcsolódó hír, hogy az Anonymous hackercsoport támadása után szünetel a Hoffmannrozsa.hu működése. Az államtitkár hathatós segítségnek nevezte a Diákhitel2 konstrukciót, amely 2 százalékos, államilag támogatott hitelt biztosít a felsőoktatásban tanulók számára. Hoffmann Rózsa megfogalmazása szerint saját gyermekeinek és unokáinak is azt ajánlaná, hogy vegyék fel a hitelt.
Az államtitkár nem tudott válaszolni arra a kérdésre, hogy mi a kabinet szándéka a keretszámokkal a szerdai kormányülésen. A politikus hozzátette: további tárgyalásokat terveznek a hallgatókat legitim módon képviselő Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával. Emlékeztetett rá, hogy a szakminiszter keddre egyeztetést hívott össze, amelyre azonban a hallgatók képviselői nem mentek el.
Mint az ismert: Orbán Viktor levélben válaszolt a HÖOK elnökének, amelyben közölte, a döntésükkel semmilyen meglepetést nem okozhattak a hallgatóknak, hiszen tavaly a miniszterelnök részletekbe menően mutatta be nekik a felsőoktatás több lépcsőben megvalósuló átalakításának tervét.
A legtöbb kérdésben egyébként sikerült megállapodásra jutnia a kormánynak a pedagógusok sztrájkbizottságával, ugyanakkor a bértábla emeléséről az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsban fognak egyeztetni – derült ki a felek keddi, idei utolsó egyeztetése után.
Követelések
A keretszámok visszaállítását, a tandíj és a hallgatói szerződés „eltörlését” követelik egyebek mellett a Miskolci Egyetem hallgatói, akiknek képviselői az erről szóló petíciót kedden adták át Demeter Ervinnek, Borsod-Abaúj-Zemplén megye kormánymegbízottjának.
A Pécsi Tudományegyetemen (PTE) tartott demonstráció szónokai kedden összefogásra szólítottak fel a kormány oktatáspolitikai intézkedéseinek megváltoztatásáért. A mintegy ötszáz tüntető öt pontban fogalmazta meg követeléseit. E szerint követelik az egyetemek önállóságát, a forráskivonás leállítását, a keretszámok visszaállítását egy új struktúra kidolgozásáig, a hallgatói szerződések eltörlését, és azt, hogy a felsőoktatás reformja az intézmények bevonásával történjen.