Az Alkotmánybíróság múlt pénteki határozata formai okok miatt megsemmisítette az alaptörvény előzetes választási regisztrációt is tartalmazó átmeneti rendelkezéseit. A Magyar Nemzet által megkérdezett alkotmányjogászok szerint a testület nem is vizsgálhatta volna ezt a jogszabályt.
Ifjabb Lomnici Zoltán alkotmányjogász a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott, az Alkotmánybíróság nem is vizsgálhatta volna az átmeneti rendelkezéseket tartalmazó jogszabályt, ugyanis az – félreérthető elnevezésével szemben – valójában alkotmánykiegészítés volt. Ifjabb Lomnici Zoltán úgy látja: alapvető hiba az elnevezése alapján vizsgálni egy jogszabályt. Álláspontja szerint az előzetes választási regisztráció nem ütközik az alaptörvénybe, és számos komoly érv szól a bevezetése mellett.
Elsőként az, hogy – az ellenzők állításával szemben – jelenleg Magyarországon nincs megfelelő lakcím-nyilvántartási regiszter, és emiatt 2010-ben több ezer ember nem tudott szavazni. Másodsorban az állampolgároknak nem jelent többletterhet a regisztráció, hiszen az eddigi kettő helyett mostantól csak egy választási forduló lesz, vagyis csupán annyi a változás, hogy mostantól a feliratkozás lesz az első forduló.
Véget vethetne a visszaéléseknek
Az alkotmányjogász szerint nagyon fontos szempont az is, hogy a regisztráció gátat vet a korábbi választási visszaéléseknek, így például a szavazók buszoztatásának, voksaik megvételének – akár egy tál gulyáslevesért. Ifjabb Lomnici Zoltán kiemelte: az Egyesült Államokban már működő előzetes választás intézményének későbbi bevezetéséhez is nélkülözhetetlen a regisztráció, amely egyébként számos nyugati országban működik. Belgiumban például pont ugyanaz a regisztrációs szisztéma működik, mint nálunk. A szakértő megjegyezte: az Alkotmánybíróság pénteki döntése megnyitotta az utat a választási eljárási törvény várható megsemmisítése előtt.
Az Ab tágan értelmezte saját hatáskörét
Cservák Csaba alkotmányjogász, a Károli Gáspár Református Egyetem alkotmányjogi tanszékének vezetője a lapnak úgy nyilatkozott: az Alkotmánybíróság meglehetősen tágan értelmezte saját hatáskörét, hiszen egy olyan kérdésről (mi tartozhat bele az alaptörvénybe) döntött, aminek kapcsán kérdéses, hogy egyáltalán volt-e joga dönteni. Ugyanis az átmeneti rendelkezéseknek maga az alaptörvény adott alaptörvényi szintű hierarchikus rangot – hangsúlyozta a tanszékvezető.