A felére csökkenhet a „röghöz kötés” ideje

A felére csökkentené a felsőoktatási államtitkár a hallgatói szerződések magyarországi munkavállalásra vonatkozó feltételét.

MD
2013. 03. 13. 3:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Klinghammer István szerint mindenkinek morális kötelessége, hogy visszaadja a közösségnek a kapott támogatást, de a fiatalokat nem szabad szankciókkal riogatni, ezért ő azt javasolja, hogy az állami ösztöndíjas hallgatóknak csak addig kelljen Magyarország javára dolgozniuk, ameddig az állam pénzén tanultak. A Magyar Nemzetnek adott interjújában arról is beszélt, hogy nagyon alacsonynak tartja a 240 pontos felvételi határt, és kiterjesztené a Klebelsberg-ösztöndíjat.

– Hogyan változik a felsőoktatás állami támogatása ebben az évben? Összességében több pénz jut az egyetemeknek, de célzottabban osztják el a forrásokat, így egyesek rosszabbul járnak.
– Nehezen élik meg a rektorok a változást, amit megértek. Tény, hogy a felsőoktatás költségvetési támogatása 123 milliárd forint, de ehhez még hozzá kell adni azt a körülbelül 48 milliárd forintos pluszforrást, amelyet az állam a pályázati önrészek kiváltására, az adósságátvállalásra, a PPP-programok terheiből való kiváltásra és a struktúraváltásra fordít. Mindezen túl további tízmilliárd forintot osztanak el célzott támogatásokkal kiválósági alapon. Az állami forrásokon túl az egyetemek és főiskolák előtt még számos pénzszerzési lehetőség áll. Pénzhez juthatnak például a kutatási eredményeik által, a publikációik szabadalmaztatásával, különféle szolgáltatásokkal vagy pályázatokkal. Ehhez kapcsolódóan meg kell említenünk a jó példát, hogy a napokban egy új intézmény megalakulását ünnepeltük egy konferencián: két budapesti egyetem, a BME és az ELTE, valamint nemzetközi partnerek létrehozták a Nemzeti Társult Csomópont intézményét. Ez a hazai egyetemi közösség megújításán túl, ahogy Horváth Zoltán dékán fogalmazott, munkahelyeket hoz létre, és hozzájárul az ország nemzetközi versenyképességéhez. Valamint minden egyetem kulturális centrum, amelyből szintén van bevétele.

– Igen, csakhogy a pályázaton elnyert pénz kötött, vagyis nem fordítható például a működtetési, üzemeltetési költségekre. Márpedig sok helyen éppen ilyen alapvető dolgokra kell forrás.
– Nem fordítható üzemeltetésre, de ki lehet vele váltani például a béreket. Az ELTE informatikai kara például jelenleg részt vesz egy hatalmas nemzetközi kutatási programban, és az érintett oktatók bérét a program ideje alatt a kutatás eredményeiből fizeti, így az állami forrásból ez az összeg felszabadul.

– Milyen elvek mentén hajtják végre a Balog Zoltán miniszter által bejelentett szaktisztítást? Melyek azok a képzések, amelyekből túl sok van?
– A szerkezetváltás célja, hogy értékes, versenyképes diplomákhoz jussanak a fiatalok, és olyan szakokat indítsunk, amelyekre valós társadalmi igény van, és amelyekkel el lehet helyezkedni. A kilencvenes években a tömegoktatás felé tolódtunk, és jó néhány felduzzadt szakkal zsákutcába vittük a fiatalokat is. Ez bizony a felsőoktatás felelőssége is, hiszen az intézmények tudták, hogy egy-egy szakon nincs szükség annyi oktatóra és hallgatóra sem, mint amennyit felvettek. Boldogtalan fiatalokat képeztünk, akik aztán a diplomájukkal nem tudtak elhelyezkedni. Emellett sajnos az elmúlt években kialakult az a gyakorlat is, hogy minden intézmény szinte mindent oktatott: a humán szakok például megéltek a műszaki főiskolán. Ahhoz, hogy azt oktassák az egyetemek és főiskolák, amihez a legjobban értenek, profiltisztításra van szükség. Az elv egyszerű: amely képzésre az adott helyen nincs igény, ahová a fiatalok nem jelentkeznek, ahol a kibocsátott diplomával nem tudnak elhelyezkedni a végzettek, ott kell váltani. A minőség irányába ugyan nem hat, de spórolást jelenthet a felesleges adminisztráció felszámolása is. Az ELTE-n például a tanszékek már nem szervezeti egységek, nincs külön titkárságuk. Ugyanígy felmerülhet az a kérdés, hogy a főiskolákon szükség van-e karokra, hogyha az a kar olyan kicsi, mint egy nagyobb egyetem egy intézete. Semmilyen képzés nem szűnik meg, csak ott marad meg, ahol jobbak a feltételek, hiszen nem vagyunk akkora ország területileg, hogy ne lehetne eljárni akár Budapestről Szegedre tanulni. A lényeg, hogy ne vezessük zsákutcába a fiatalokat. Én hiszek a felsőoktatásban, és valóban meg is kell újítani, de nem a politikának. Az egyetem polgárainak kell elkezdeni a változásokat, a politika csak iránymutatást ad. A struktúraváltás még nem eredményez minőségi változásokat: Eötvös Loránd szerint az egyetemek minőségét az oktatók minősége határozza meg.

– Mégis, mely szakok jöhetnek szóba, amelyeket tisztítani kell?
– Az igazán komoly értéket teremtő, úgynevezett hangyaszakok – például műszaki, egészségügyi képzések – mellett sok a tücsökszak, amelyekre nincs akkora mértékű társadalmi igény. Ezek a képzések inkább az emberek közti kapcsolatokról szólnak. Az intézményeknek kell feltárni, hogy mi az, amiben jók, hogy a saját elképzeléseik, lehetőségeik alapján újuljanak meg. Mindig hallom, hogy az egyetemi autonómia milyen fontos, de nem szabad elfelejteni, hogy az önállóság felelősséget is jelent.

A teljes interjút a Magyar Nemzet szerdai számában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.