Slágertémává vált az emberi élet védelme, főként, mióta az európai közösség lemondott nemcsak a család, de az emberi élet megóvásának igényéről is. Míg az 1948-ban elfogadott Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata kifejezetten megkövetelte, hogy az állam és a társadalom tartsa oltalma alatt a családot, 2000-re odáig terjeszkedett a nyugati neoliberális befolyás, hogy az EU nizzai alapjogi chartájából már kiirtották a család fogalmát diszkriminációra hivatkozva, ettől kezdve pedig megindult a házasság eredeti definíciójának tagadása; mind több és több országban hoznak „EU-kompatibilis” törvényt arról, hogy a házasság már nem kizárólag férfié és nőé.
A világ konzervatív része végre mintha éledezni látszana, a tűrhetetlen folyamatoknak mind több és több kezdeményezés próbálja útját állni. Magyarország a fenti szempontból szerencsés csillagzat alatt jár, 2011 óta alkotmányban van az emberi élet védelme, a házasság pedig egyetlen férfi és egyetlen nő életszövetsége. Az emberi életet a fogantatástól kezdve szintén védelem illeti, igaz, mintha kissé „graduális” volna az embrionális élet oltalma... A Pécsi Hittudományi Főiskolán a sebek nyalogatása helyett inkább nemzetközi konferenciát rendeztek a kérdésben a pislákoló remény aspektusából.
– A posztmodern korban a politika és a média rájátszik az emberekben lévő nemes érzésekre, győzött a szociáldarwinizmus. a posztmodern ember nem tudja, hogy miben reménykedjen. A konferencia sem a reményről, hanem a remény jeleiről szól, a mai világ a posztmodern nyavalygást is megunta már – fogalmazott megnyitójában Cziglányi Zsolt rektor a Közép-Európai Bioetikusok Társaságával közösen szervezett eszmecserén szerda délután.
Slavomir Dlugos, a Bécsi Egyetem fiatal szlovák professzora német nyelvű előadásában azt a kérdést boncolgatta, hogy a modernitás partnere-e a kereszténységnek vagy sem. – Az biztos, hogy a tudományosság képes megtisztítani a vallásosságot a babonáktól, az ésszerű felelősségen és a személyes találkozáson alapuló hitdöntés győzni látszik, különösen az etikai diskurzus szolgál hídként az ész és a keresztény hit között – mutatott rá az etikus, erkölcsös gondolkodás és a gyakorlatias vallásosság összefüggésére. Az egyháznak is címezve azért rámutatott: előbb mindenkinek a saját identitását kell megismernie ahhoz, hogy párbeszédet folytathasson a másikkal, az egyháznak is át kell gondolnia saját üzenetét, hogy a kellő hitelességgel tudja hirdetni azt, aztán jöhet az alkotó párbeszéd a hagyományos gondolatok és a modern világ közt.