Pünkösd: égő boglyákat hajigáltak a hívek közé

Mit szólnánk, ha ma feltámadna a szél, tűz gyúlna a fejünk fölött és mindenféle nyelveken kezdenénk beszélni, baráti társaságunk vezetője pedig szólásra emelkedne: „Térjetek meg!”? Kétezer éve megtörtént. Pünkösd.

2013. 05. 19. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán közismert, hogy a pünkösd szavunk a görög pentecostes (ötven) szóból keletkezett, ami a húsvéttól mért időbeli távolságot jelöli, arról viszont biztosan kevesebben tudnak, hogy az Egyiptomból történt kivonulás után 50 nappal az ószövetségi népnek is voltak „kötelezettségei”: megjelenni Jahve színe előtt, zarándoklat keretei közt a „hetek” ünnepén (hét héttel a kovásztalan kenyér ünnepe után) – erről már a mózesi törvénykönyvek is beszámolnak. Jézus korában – a Katolikus Lexikon szerint – az ünnep történeti jelleget öltött, a Sínai-hegyi törvény kihirdetése ünnepén jelentős néptömegek zarándokoltak Jeruzsálembe, és ülték meg együtt a választott nép és Isten szövetségkötésének ünnepét.

Az Újszövetségben viszont a Jézus feltámadása utáni „ötvened” gyökeresen új értelmet ad az ünnepnek. Az Apostolok Cselekedeteiben Lukács evangélista által leírtak szerint feltámadása után 40 nappal, Jézus mennybemenetelekor megígéri a Szentlélek eljövetelét. S azok után, hogy egy 120 fős, imádságos összejövetelen, az utolsó vacsora helyszínén, Mária jelenlétében megválasztották Júdás apostol utódját, pünkösd napján újra összejöttek, s hatalmas szélzúgás kíséretében lángnyelvek oszoltak szét fölöttük. A tanítványok megkapták a különböző nyelveken beszélés ajándékát (a Szentlélekkel), s kisvártatva a mindenféle nyelveket beszélő környékbeliek közül ki-ki a saját nyelvén hallotta az apostoli tanítást. Péter elmagyarázta, hogy amit látnak, az a próféciák beteljesedése: „Tudja meg hát Izrael egész háza teljes bizonyossággal, hogy az Isten azt a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek, Úrrá és Krisztussá tette!” Az „első egyházfő” ezután megtérésre buzdított és bűnbocsánatot ígért. „Aznap mintegy háromezer lélek tért meg” – olvasható az „ApCselben”. A pünkösd tehát beteljesítése, megerősítése Jézus feltámadásának, mennybemenetelének és maradandó jelenlétének. Ami pünkösdkor történt, az a hit szerint ma is történik: a Szentlélek élteti egyházát.

A szél feltámadását – liturgiatörténészek szerint – régen a szertartások keretei közt kürtök, harsonák megszólaltatásával szimbolizálták, így kezdődött a Veni Sancte Spiritus (Jöjj, Szentlélek), a tüzes lángnyelveket pedig a hívek közé eresztett, égő kócokkal igyekeztek megidézni – utóbbit sok helyütt nem átváltoztatott ostya hullatásával vagy galambok elengedésével helyettesítették.

IX. századi Veni Sancte gregorián dallam:

Rengeteg Mária-kegyhelyünknek, így Csíksomlyónak, Radnának, Mátraverebélynek, Máriakönnyének, Pálosszentkútnak van pünkösdkor búcsúünnepe, a csíksomlyói ezek közül kiemelkedik; az összmagyarság legjelentősebb vallási és nemzeti ünnepségei közé tartozik. Őrzi még a magyarság ősi Nagyasszony-tiszteletének, valamint nap- és holdkultuszának emlékét (Napba öltözött asszony). Eredete: 1567-ben János Zsigmond erdélyi fejedelem a határőr katolikus székelységet fegyverrel akarta az unitárius vallásra áttéríteni. Az összegyűlt székelyek azonban megverték a fejedelem hadait, megvédték katolikus hitüket. Ez idő óta minden pünkösd szombatján nagy búcsút tartanak, egész Erdélyből és Moldvából is idezarándokolnak. A csíksomlyói búcsú a székely helytállás, hithűség, a Mária-tisztelet ünnepe is több mint négyszáz esztendeje.

Kilenc moldvai csángó falu népe például közös zarándoklatot tartott; a Széphavas tetején egy kápolna romjainál gyűltek össze fehér ruhában, aranyhímzésű fehér zászlókkal, amiket összeérintve indultak a csíksomlyói búcsúra – visszatérőben nagy sokaság kísérte őket a Széphavasig, ahol miséztek és mulatoztak is. A szokásnak egy nagyobb járvány vetett véget. A művészettörténetben végtelen számű műalkotással örökítették meg a történelmi eseményt. A középkori hagyomány hosszú ideig összekötötte a Szentlélek eljövetelét Mária mennybevételével.

A II. vatikáni zsinat (1962–1965) liturgiareformja szerint a pünkösd az ötvennapos húsvéti ünnepkör ünnepélyes befejezése. Bár pünkösdhétfő a zsinati liturgiareform bevezetése óta már nem külön egyházi ünnep, a nyugati országokban és 1993 óta Magyarországon is munkaszüneti nap.

Ternyák Csaba egri érsek szavaival szombaton kezdetét vette Csíksomlyón a pünkösdi búcsú. Az érsek szentbeszédében a boldogság és a hit összefüggéséről beszélt.

 

Több mint kétszázötvenezren voltak jelen a római Szent Péter téren és környékén a Ferenc pápa vezette szombat esti pünkösdi virrasztáson, melyen az egyházfő a hívők által megfogalmazott kérdésekre is válaszolt, hangsúlyozva, hogy az embernek nem szavakkal, hanem egész életével kell megvallania hitét, egyben óva intve a hívőket és az egyházat a bezárkózástól.

 

Pünkösd alkalmából ünnepi szentmiséket, istentiszteleteket tartanak vasárnap és hétfőn országszerte, a keresztények ezen az ünnepen a Szentlélek eljöveteléről és az egyház alapításáról emlékeznek meg. A magyarországi egyházi vezetők Esztergomban, Debrecenben, illetve Budapesten mutatnak be ünnepi szertartást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.