A titkosszolgálat füle hallatára beszélgetünk nap mint nap

A hatóságok akkor hallgathatják le telefonbeszélgetésünket, és olvashatják sms-ünket, amikor kedvük tartja. A mobilszolgáltatók kötelesek teljesíteni az adatkérést, mi pedig csak bizonyos esetben reklamálhatunk.

Gabay Balázs
2013. 07. 31. 6:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt követően, hogy Edward Snowden egykori alkalmazottként idén júniusban kipakolt a Guardiannek az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal (NSA) adatgyűjtési tevékenységéről, és annak sötétebb, eladdig kevésbé ismert oldaláról, megkezdődött a bűnüldöző szervek teljes letapogatása a sajtó részéről. Kisült, hogy a britek erre szakosodott kormányszerve a 2009-es londoni G20-as csúcs minden tagjának telefonját lehallgatta, és e-mailjeiket is pásztázta. Az NSA kínai sms-ek millióit figyelte hasonló technikával. A Der Spiegel magazin június végén arról számolt be, hogy az USA titkosszolgálata az Európai Unió washingtoni és New York-i ENSZ-képviseleteinek irodáiban is poloskákat helyezett el. Brüsszel a parlament és a bizottság elnökén keresztül üzent a tengerentúlra, hogy jobb, ha az NSA azonnal tisztázza a helyzetet. Az, hogy a német, majd a brit titkosszolgálat is elismerte a korábban nem ismertetett adatszerzési módszereket, már sehol sem verte ki a biztosítékot annyira.

A legnagyobb informatikai vállalatok (Facebook, Microsoft, Apple, Google) az egyre dagadó PRISM-botrány hatására hamar megpuhultak, és közölték: hatósági kérésre azonnal küldenek minden szükséges felhasználói adatot. Kezüket mosva hozzátették, az adatszolgáltatások pontos számát is nyilvánosságra hoznák, ha engedélyt kapnak erre.

A Snowden-saga kapcsán portálunk utána járt, vajon a hazai telefonos szolgáltatóknak milyen adatszolgáltatási kötelezettségei vannak. Egyszerűbben szólva lehallgathatják-e hívásainkat, megfigyelhetik-e sms-ünket, vizsgálhatják-e adatforgalmunkat bármilyen módon segítségükkel? A válasz: igen.

Ezt persze nem a szolgáltatóktól tudtuk meg. Ők sablonszövegben feleltek kérdéseinkre, és csupán annyit voltak hajlandóak kibökni, hogy a vonatkozó jogszabályok mentén, hatósági kérésre adják ki előfizetőik adatait. Egy szem kivételként a Telenor volt az, mely – bölcsen megelőzve a találgatásokat – jogi igazgatóján keresztül adott tájékoztatást az ügyben a sajtó számára még július közepén. A vállalatnál külön csoport végzi az adatok összesöprését. Naponta mintegy 160 kérést kell teljesíteniük, tavaly közel 40 ezer ilyen megkeresésük volt. Az adatok tárolási kötelezettsége hat hónaptól két évig terjed, itt a hatályos hírközlési törvény és a Büntető Törvénykönyv vonatkozó passzusa ütközik. A hatóságnak jogában áll a készülék azonosítószáma mellett az előfizető adatait és adatforgalmát is lekérni. Talán kevesen gondolnák, de a hazai titkosszolgálatok külön helyiséget tartanak fenn a szolgáltatóknál a telefonbeszélgetések lehallgatására.

Dr. Kovács V. Gábor infokommunikációs szakjogászhoz fordulva megtudtuk, hogy a 2003. évi C. törvény (Eht.) alapján a szolgáltató alapesetben a szerződés megkötéséhez, módosításához, e mellett számlázási céllal és az azzal kapcsolatos követelések érvényesítése okán kezelheti az ügyfél adatait. Az ő szavait Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos is megerősíti kérdésünkre, és hozzáteszi: vannak kivételek. Ha például nyomozó (a rendőrségről szóló törvényben meghatározott belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó, valamint terrorizmust elhárító szervhatóság) vagy frekvenciagazdálkodó hatóságok kérik az előfizetővel kapcsolatos adatokat. A biztos jelzi, ebben az esetben nemzetbiztonsági okból vagy bűnmegelőzési célra minden tárolt adatot kötelessége kiadni a szolgáltatónak. Az ezt szabályozó, 2001 szeptemberében született adatmegőrzési uniós irányelvet a magyar belső jog is átvette. A törvény egyébként a 2001. szeptember 11-ei terrortámadást követően az USA-ban megszavazott Patriot Act vezérfonalát követi.

Mindez azt jelenti, hogy ha a titkosszolgálat vagy a nemzetbiztonság, netán az ügyészség jónak látja, probléma nélkül lehallgathatja beszélgetéseinket, belepillanthat sms-einkbe, adatforgalmunkba, mégpedig a szolgáltató irodájában berendezett helyiségből.

Az 1994. évi XXXIV. törvény alapján a rendőrség titkos információgyűjtésre felhatalmazott nyomozó szervének vezetője az ügyész jóváhagyásával a kétévi vagy ennél súlyosabb szabadságvesztéssel büntetendő, szándékos bűncselekmény felderítése, valamint a bűncselekményből származó vagyon visszaszerzése érdekében az üggyel összefüggő adatok szolgáltatását igényelheti az adóhatóságtól, valamint a vámhatóságtól; a szolgáltatást nyújtó postai szolgáltatótól, elektronikus hírközlési szolgáltatótól; az egészségügyi és a hozzá kapcsolódó adatot kezelő szervtől; továbbá a banktitoknak, fizetési titoknak, értékpapírtitoknak, pénztártitoknak, a biztosítási titoknak és az üzleti titoknak minősülő adatot kezelő szervtől.

Érdekes tény, bár eddig kevesen feszegették: az előfizetőnek joga van hozzá, hogy tájékoztassák arról, ha kiadják adatait. Péterfalvi megjegyzi, pontosan e jog érvényesítése érdekében született az Ab-döntés, amely előírja, hogy az ügyfél ne tárgya, hanem alanya legyen az adatközlésnek. Az iránymutatás azonban csak papíron diktál, felülírja a már említett nemzetbiztonsági veszély, vagy a bűnmegelőzési cél. Ha a nemzetbiztonsági szolgálatok valamelyike (Információs Hivatal, Alkotmányvédelmi Hivatal, Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, Nemzetbiztonsági Szakszolgálat) kéri az információkat, egyenesen tilos értesíteni erről az előfizetőt. Egy 1994-es törvény alapján a szolgáltató semmiképpen nem tagadhatja meg az adat átadását, sőt az adatkérő határidőt szabhat annak kézbesítésére.

Arra, hogy vajon a hatóságoknak miért nem kell fizetnie az adatközlésért, az adatvédelmi biztos sem tudja a választ, de a hangjából ítélve nem igazán ért egyet a szabályozással. Külföldön más a rendszer, sok helyen kötelesek fizetni a szolgáltatóknak a bűnüldöző szervek. A Telenor nem meglepő módon jobban örülne a térítéses adatközlésnek, miután közel 70 millió forintot kénytelen fordítani erre a célra. Így – mint mondják – az adatkérés is teljesülne, és a munkatársak sem szakadnának meg, ugyanis a szolgálatok is kétszer meggondolnák, hányszor kérnek információt valakiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.