– Államtitkár úr, milyen tendenciák rajzolódnak ki az idei felvételi eredményekből? A fiatalok választásai alapján látható-e, hogy a tervezett felsőoktatási profiltisztítás mely intézményekben milyen irányú változtatásokat kell, hogy indítson?
– Korai lenne még tendenciákat levonni, hiszen nagy elemzéseknek még nem lett alávetve a felvételi eljárás eredménye, de jelek azért vannak. Például az, hogy a tavasszal meghirdetett Klebelsberg-ösztöndíj komoly vonzerővel bír, a tanári pályára ugyanis nagyságrendekkel többen jelentkeztek, mint korábban. Bizonyos tanári szakok esetén az elmúlt évekhez képest a többszörösére nőtt az érdeklődés. Hasonló elmozdulás figyelhető meg a mérnöki, műszaki pályán is, amit ugyancsak többen választottak, mint korábban. A legfontosabb változás egyébként az, hogy a jövőben a hallgatói választás lesz az állami ösztöndíjak legfőbb elosztási szempontja, nem lesznek előre meghatározott férőhelyek. Lássuk be, nem az a fontos, hogy az egyetem és a főiskola jól érezze magát, hanem hogy a végzett hallgató boldog és elégedett ember lehessen. Nem az intézményeket, hanem a hallgatókat kell finanszírozni, hiszen a tudományban a teljesítménynek kell döntenie. És a megfelelő teljesítmény nemcsak a hallgatónak, hanem az intézményeknek is érdeke.
– Ha már a teljesítményről van szó, a héten bejelentette, hogy a 2014-es felvételi eljárásban már 260 lesz a minimális ponthatár, és a következő években tovább emelik a bejutási küszöböt. 2016-ban már 300-as minimum várható, nem félő, hogy ennél a szintnél már sokan eleshetnek a továbbtanulástól?
– A mostani 240-es felvételi pontszámot már jövőre emelni kell, hiszen az nagyon vékonyka tudást jelöl, nincs értelme tovább várni a változtatással. Személy szerint jobbnak tartom, ha becsülettel megmondjuk az érettségi előtt álló gyerekeknek, hogy kapják össze magukat, mert a közepes tudás nem egyetemre való. Sőt, azt is mondanám nekik, igyekezzenek emelt szintű érettségit tenni, és tanuljanak meg egy nyelvet, mire eljutnak a felvételiig. A felsőoktatási intézményeknek is érdeke, hogy motivált, jó képességű hallgatók kerüljenek be a rendszerbe.