Ritkaság, hogy egy iskolát egyik volt tanáráról nevezzék el. Bálint Márton mintegy négy évtizeden át oktatott itt, Törökbálinton – kezdte a törökbálinti Bálint Márton Iskola egyik épületének átadási ünnepségén Orbán Viktor. A kormányfő Magyarországról kissé kitekintve megjegyezte, az Európából érkező hírek jelzik, a kontinens hátrébb szorult a gazdasági versenyben. Arra a kérdésre, hogy mit kellene megváltoztatni az emelkedő pálya eléréséhez, egyelőre senki sem tudja a megfelelő választ – fogalmazott a miniszterelnök. Elmondta, jelenleg minden ország saját maga próbálkozik a megoldáskereséssel. „A toldozgatás-foldozgatás nem segít, egész Magyarországot, benne az oktatási rendszert is alapjaiban kell megújítani”.
Polgári erények nélkül, amely a 19-20. században a műszaki értelmiséget is jellemezték, nincs magyar felsőoktatás, és Magyarországnak sincs jövője – mondta Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere tanévnyitó ünnepi beszédében hétfőn a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME). A tárcavezető hangsúlyozta, a felsőoktatás bonyolult rendszerének átalakítása nem várathatott magára. Ez az egyetemek és a hallgatók, valamint a minőségi felsőoktatás érdekeit szolgálja – jelentette ki, hozzátéve, hogy a mennyiségi oktatásból a minőségi felé „terelték” az egyetemeket.
(MTI)
Orbán úgy vélte, az iskola az elmúlt években puszta gyermekmegőrzővé vált. Feltette a kérdést: mit keresnek az utcán a diákok iskolaidőben? Hozzátette, a nevelés háttérbe szorult, és kizárólag az elkötelezett pedagógusokon múlt az oktatás egyben tartása. A kormányfő rögzítette: a nevelés nem csak a lelki, de a testi növelést is jelenti. Ehhez hozzátartozik a napi testmozgás. „A mi felelősségünk a testi nevelés is, ezért vezettük be a mindennapos testnevelést” – mondta el.
Kiemelte: „a mi felelősségünk, hogy a diákokban felébresszük az igényességet a saját fizikumuk iránt”. Rámutatott, az erkölcsi nevelés teremti meg annak alapját, hogy a fiatalok tájékozódni tudjanak a világban – ehhez elkerülhetetlen volt a hit- és erkölcstan bevezetése. „Mi azt valljuk – és az alaptörvénybe is belefoglaltuk –, hogy hiszünk abban, hogy a mai fiatalok nemzedéke fogja naggyá tenni az országot.”
„Ezért fektetünk hatalmas energiákat a sport, a kultúra és az oktatás megszilárdításába” – tette hozzá Orbán. Mint mondta, „céljaink megvalósításához szükség van a törökbálinti beruházásokhoz hasonló építkezésekre ( ), ami még izgalmasabb, hogy itt egy korszerű uszoda és sportcsarnok is tartozik a törökbálinti iskolához”.
A rendszerváltás óta ilyen nem valósult, meg ez Törökbálint sikere, folytatta a miniszterelnök, hozzátéve: ezzel szemléltethető az a nagy és nehéz út, amit az elmúlt három évben megtettünk. Orbán köszönetet mondott továbbá Csenger Zalánnak, Törökbálint országgyűlési képviselőjének is. „Hálás vagyok neki a töretlen lelkesedéséért” – jelentette ki a kormányfő.
Orbán szerint ma Magyarország képes arra, hogy fejlessze oktatási rendszerét. Erre példának a csaknem 360 iskolában megvalósult iskolafejlesztési programot hozta fel. Egy olyan rendszer jött létre, ami nem konzerválja a társadalmi rétegek közötti szakadékokat – szögezte le. A törökbálinti iskola példájánál maradva kiemelte, az intézményben 114 diák jutott ingyen tankönyvhöz.
Magyarország jobban teljesít, mint korábban, „eljutottunk oda, hogy beléphetünk a bérek ésszerű és meggondolt emelésének korszakába”, fogalmazott a miniszterelnök. A cél, hogy a magyarok fizetése minden területen és szakmában közelítsen az európai átlaghoz, emelte ki. „A mai nap is arról szól, hogy volt értelme belekezdeni Magyarország teljes megújításába” – zárta szavait Orbán.
Hétfő reggel nyolc órakor becsengettek, és az iskolákban megkezdődött a 2013/14-es tanév. Az új tanévvel lépett életbe a köznevelési törvény több pontja is: elindult a pedagógus-életpálya, bevezették felmenő rendszerben az erkölcstan, illetve a hittan oktatását, az általános iskolákban délután 4 óráig foglalkozásokat kell biztosítani.
A köznevelés felelősségre, minőségre és bizalomra épül – jelentette ki az emberi erőforrások minisztere szeptember 1-jén Debrecenben, a nemzeti tanévnyitón. Balog Zoltán egyidejűleg kérte a politika szereplőit, hogy ne rongálják a bizalmat a köznevelésben, a pedagógusokat pedig arra kérte, hogy ne engedjék beszivárogni az iskolákba az ellenállást.
A köznevelésért felelős államtitkár szerint nagy öröm, hogy már mintegy negyven köznevelési intézmény tartozik az egyház fenntartásába. Az a cél, hogy mind több gyermek részesüljön keresztény nevelésben, hogy szívja magába óvodás- és iskoláskorban azokat az értékeket, amelyeken Európa és Magyarország felépült – jelentette ki Hoffmann Rózsa.