„Iksz-ipszilon a nevem, itt nyugszom én idelenn”

Szubjektív összeállításunkban bemutatjuk a Kárpát-medence legszebb, legkülönlegesebb nyughelyeit.

2013. 10. 31. 19:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelmi Magyarország területén megszámlálhatatlan temető „létesült” a századok során, de sok sírkertbe nem csupán amiatt látogatunk el, mert szeretteink végső nyughelye, hanem mert adott esetben kedvenc hírességeink nyugszanak ott, illetve egyszerűen gyönyörű kirándulóhelyek. Lássuk!

A Székelyudvarhelytől délkeletre, Barót közelében lévő, már a Kárpátokba fúródott, Kovászna megyei középkori település a rajta átfutó patak melletti formáról kapta a nevét, temetője pedig a kopjafák bölcsője. A kopjafa eredetileg egy 3,5 méternél is hosszabb döfő lándzsa volt, a kézvédőnél a jobb markolhatóság miatt elvékonyítva. Lobogó volt a végén, harcoló lovas katonák használták. 2011-ben film készült a temetőről, illetve a lenyűgöző kopjafákról, azok készítéséről. Pillantson bele!

A XVI. század végén, egy pestisjárvány hajnalán alapított temető kihagyhatatlan látnivaló Kolozsvár nevezetességei között. Már több száz éve megteltnek nyilvánították, aztán utcákat és újabb telkeket csaptak hozzá. A magyar írásbeliség nagyjai nyugszanak ebben a dombos, buja kertben, de felekezetre és nemzetiségre tekintet nélkül (magyarok, románok, szászok) sok híresség nyugszik itt – hisz a pestis sem válogatott. Számos irodalmi munka szerzőjét ihlette meg az egyedülálló kert, melynek híres halottairól már igen régóta részletes dokumentációt vezettek – Apáczai Csere Jánostól Zilahi Erzsébetig, Ady Endre szerelméig.

Elég mókás és otthonos hely. A kereszteken mindenütt festett portrék vannak, s rímbe szedve az elhunytak életéről egy-egy jellemző mozzanat. Irodalmi értékű, helytörténeti jelentőségű alkotásokról beszélünk az ukrán–román határfalu sírkertje esetében. UNESCO-védelem alatt áll a kert. A kezdeményezés egy helyi román fafaragóé volt a XX. század elején. Még egy bizonyos fajta színt is elneveztek innen: a szaploncai kéket. A versekben a lényeg az, hogy lezárt életutakat állítson tanulságul az életben maradottaknak. A faragott jelenetek változatos életképek a szaploncai valóságból: kaszáló, kovácsoló, disznót ölő, fát vágó, traktort vezető, fonó, újságot olvasó, gyermekekkel vagy állatokkal körülvett férfi- és női alakok népesítik be azokat, a halottra jellemző életmódnak megfelelően.

„Itt nyugszom én idelenn
Pop George Ocuta a nevem
Amíg világomat éltem
Sok-sok disznyót megperzseltem
Rengeteg húst is megettem
Ez lehetett tán a vesztem.
Jó lett volna még pár év
Még egy kicsi öregség
De a halál nem hagyott
A föld alá parancsolt.
Életemnek búcsút mondtam
43 éves korban.”

 

 

„Nyugszom én is idelenn
Ioan Spanu a nevem
Míg tartott földi életem
Molnárkodtam rendesen
Sok zsákot felemeltem
Finom lisztet őröltem
Kevés vámot vetettem
Az élettől elbúcsúztam
Ősszel 60 éves korban.”

 

A szabadtéri elhelyezés veszélyezteti a páratlan kultúrörökség épségét: az időjárási végletek, a fagy, az eső, a napsütés kivétel nélkül gyorsítják a műemlékek romlását.

A budai 59-es villamos és 8-as busz találkozásánál lévő, szinte rossz időben is napfényes sírkertet 1894-ben alapították, több híresség nyugszik itt, mint a Házsongárdiban és a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben együttvéve. A villamost kvázi a temető léte kényszerítette ebbe az irányba. A második világháború idejére már teljesen általános temetkezési helye volt Buda lakosságának, 1952-ben pedig a Farkasréti temető vált a régi politikai, egyházi, gazdasági és katonai elit, valamint általában a tudós- és művészvilág első számú fővárosi temetkezési helyévé.

Itt nyugszik mások mellett (névsorban) Aczél György (48/3-2-6/7), Antal Imre (10/1-1-38), Bacsó Péter (607-34), Bartók Béla (60/1-főút-9/12.), Básti Lajos (22/1-1-74.), Bessenyei Ferenc (21/1-1-73/74), Bubik István (25-2-54), Czóbel Béla (1/4-1-39/40), Cseh Tamás (33/3-2-42), Cserháti Zsuzsa (60/4-3-6), Fábri Zoltán (32/2-1-159/G), Fischer Annie (6/1-1-26), Gerevich Aladár (60/2-főút-3), Gerő Ernő (612/1-88), Gobbi Hilda (22/1-1-79), Gyarmati Dezső (1927-2013), Hofi Géza (25-2-37), Illyés Gyula (46/7-1-53/54), Karády Katalin (22/1-1-8), Knézy Jenő (8/3-1-131/132), Kodály Zoltán (20. (Kodály) körönd-1-17/18), Kolonics György (8/1/A-1-67/68), Máté Péter (60/5-6-23), Pilinszky János (22-1-94), Rákosi Mátyás (60-1-191/192), Szabó Magda (21/1-1-13), Zenthe Ferenc (43-0-50). (A teljes lista)

Balatonudvari a Tihany „után” következő, ahhoz közeli település a magyar tenger északi partján. Hogy mitől lettek szív formájúak a sírkövek, már a múlt homályába vesző rejtély, az viszont biztos, hogy divatot teremtett vele, aki kitalálta. Versek és legendák is keletkeztek az eredetéről. A sírkert ma maga műemlék már.

Szatmárcsekei csónakok

Mintha lett volna valamikor egy csónakzápor. Hatszáz földbe fúródott vízi alkalmatosság jelzi egy-egy elhunyt helyét, ettől olyan különleges ez az északkelet-magyarországi református temető. Egyes elképzelések szerint ősi ugor szokás maradt fenn itt, mások úgy vélik, áradáskor csak csónakkal lehetett temetni vinni a halottakat. Itt nyugszik Kölcsey Ferenc, a Himnusz írója, aki a nemzeti imádságot itt is vetette papírra.

Talán nem szentségtörés szép, turisztikailag látni érdemes temetőkről értekezni – ilyenkor ősszel, az ezerarcú lombkoronák alatt minden sírkert méltó miliőt teremt arra, hogy elhunytjainkra emlékezzünk.

Olvassa el a mostani ünnepkörhöz kapcsolódó összeállításunkat, és látogasson el velünk a szaléziakhoz, akik egy különleges hagyományt ápolnak halottak napján!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.