„Remeg a székem, amikor elmegy a metró a házunk alatt, biztos vagyok benne, hogy valamilyen rezgéscsillapítási probléma lehet a háttérben” – panaszolja portálunknak a Semmelweis utca és a Gerlóczy utca sarkán lakó férfi. Menetrend szerint érkeznek a zajok, ami kevésbé zavaró, a remegés viszont a földszinten és a második emeleten is tapasztalható.
A lakó nyár óta érzékeli a rázkódást, több évtizednyi gépészeti tapasztalattal a háta mögött azt sejti, hogy az „akusztikus búra”, vagyis a metróalagút csak felhangosítja a zörejt, ami kisebb rengést vált ki az épületekben.
A probléma nem most jelentkezik először. A Metróért Egyesületnél több pórul járt budapesti is jelentkezett hasonló panasszal a pesti oldalon, míg az Indexnél néhány napja egy Csalogány utcai (Batthyány tér–Széll Kálmán tér között) lakó beszélt arról, hogy már nem csak az ajtó, de az ablakok is remegnek, amikor elhalad a metró, sőt az utca felőli homlokzat is megrepedt.
A probléma oka immár ismert: az M2-es vonalra szerelvényeként 1,7 milliárdért megvásárolt Alstom Metropolisok kereke laposodik, és ezt érzik a lakók az alagút mentén. A Metróért Egyesülettől úgy értesültünk, hogy a gond „állóra fékezéskor” lép fel. A metrókocsik félrendszere az autóknál is használt ABS rendszerre hasonlít, illetve kellene, hogy hasonlítson. A legjobb fékhatás akkor lép fel, amikor a kerék még gördül, eközben blokkolja a rendszer a mozgását. Ha a fékezés közben a kerék teljesen leáll, akkor csúszni kezd a sínen, ekkor ő húzza a rövidebbet, és laposodni kezd. Az ellaposodott felület ütéseket mér a sínre, ez pedig komoly rezgésben ölt testet, ezt hallják a lakók.
Úgy tudjuk, az Alstomok esetében nem csupán laposodásról van szó, a rossz fékezés miatt deformálódik is a kerék, nem csak kopik. Bár a szerelvényeket ellátták elpörgésvédelemmel, a probléma folyamatosan fellép. A BKK az ügyben elmondta, az érintett szerelvényeknél elvégezték a simító esztergálást. Egyes kocsik már elérték azt a futásteljesítményt, ami után el kell végezni az ilyen típusú karbantartást, így a remegésnek elvileg meg kell szűnnie. A portálunknál hétfő délelőtt jelentkező lakó nem erről számolt be.
A 2-es vonalon korábban közlekedő szovjet kocsik gumibetétes kerékkel futottak, az Alstom viszont monoblokkos kerekeket gyárt, amiken nincs gumi, így a rezgéscsillapítás sem ugyanaz. Ettől függetlenül ilyen komoly problémának nem kellett volna fellépnie.
A Metropolisok okozta rezgés nem kellene, hogy sokkszerűen érje a BKK-t. Az Alstom Varsóba szállította ugyanezen típusának első sorozatát, ahol nem sokkal az üzembe helyezést követően keréklaposodást fedeztek fel a szakemberek. Úgy tűnik tehát, hogy jelen esetben nem a közlekedési vállalat hibázott. Ha ez így van, akkor a gyártónak kötelessége lépnie az ügyben. Az Alstomnak meg kellene találnia a hiba okát, és megfelelő csúszásvédelemmel kellene ellátnia a szerelvényeket. Ha erre nem képes, akkor viszont – ahogy az Lengyelországban is történt – garanciálisan ki kellene cserélnie a hibás metrókerekeket.