– Tokár János ferences atya az idén az esztergomi Temesvári Pelbárt-gimnázium és kollégium igazgatójaként érdemesült az erőforrástárca frissen alapított kitüntetésére, a Szent Kristóf-díjra. Olyan személyiségek, nevelők kaphatják, akik szakmai és emberi szempontból is kiemelkedően teljesítenek a gyermekek és hátrányos helyzetű fiatalok nevelésében. Mi a legfőbb üzenete a kitüntetésnek?
– A magam részéről nem az érdem szót érzem a legtalálóbbnak. Azt kellene inkább mondani, hogy a kormányzat mintának teszi a társadalom elé az egyházi iskolák feladatvállalását. Azokét az intézményekét, amelyek nehéz sorsú vagy hátrányos helyzetű fiatalokat vagy kisebbségeket karolnak fel. A jó diákból könnyű jót kihozni – csak szinten kell tartani. Picit nehezebb a hátrányos helyzetű gyerekkel foglalkozni, aki csonka családban él, vagy abban a családban, amelyben született, már semmi sincs: apa, anya új családot alapított. Az új, közös gyerek fontosabb – legalábbis ő így érzi. Ilyen fiatalokkal tele vannak iskoláink. Ezek a kamaszok hatalmas traumákat élnek át. A társadalom sajnos úgy kezeli mindezt, hogy „ez az élet rendje”. És még több nyomorúságot hordoznak azok, akik akár saját hibájukból, akár mások előítélete alapján nem kapják meg az emberi méltóságukat megillető tiszteletet.
– 2008-ban kezdtek kifejezetten cigány fiatalokkal foglalkozni Bajnán és Nagysápon, integrált oktatás keretében. Hogyan indultak el?
– Barátainknak tekintettük őket. Azzal együtt, hogy ismertük hibáikat, megtapasztaltuk azt a hatalmas szeretetet és ragaszkodást is, ami a részünkről megelőlegezett bizalmat követte. Ebben az évben fejeződött be a két településen végzett munkánk. Összesen 33 roma és nem roma felnőtt szerzett érettségit. Szent Kristóf eszménye az autósokon és a közlekedőkön túl jól illik a pedagógusokra is, akik növendékeiket, bár nem szó szerint hordozzák – átvitt értelemben mégis átsegítik bizonyos életszakaszon.
– Nőtlen férfiakként, papokként hogyan tudnak mintát adni a diákoknak, hatni rájuk? Családjuk nincs, idejük viszont van.
– Egy szerzetes életének középpontjában sem a diákok állnak. Az Örökkévalóé a szívünk, az életünk, még akkor is, amikor ez fizikailag csak a napirend egyes pontjain, szentmise, ima mérhető le... Megépítettük a kerengőt a hagyományos leírások szerint a rendházban. Középen a kút, az élet forrásának jelképe, a belőle kivezető négy út a bibliai négy folyó és körben, a kert fái. Pár gyerek egyszer azt kérte, hadd alhasson a kút körül. Másnap arról beszéltek, ez az éjszaka lelkileg mély nyomot hagyott bennük – mintha az Úr is ott lett volna velük. Ha életünket egy mélyebb valóságban éljük, messzebbre láthatunk, és reméljük, hogy vezethetjük is a ránk bízottakat. Ez nem csak a szerzetesek privilégiuma.