Nem tudni, hogy a lakossági bejelentések és a keréklaposodásról megjelent cikkek özöne vagy a józan megfontolás bírta rá a Budapesti Közlekedési Vállalatot, mindenesetre a cég bejelentést tett a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál a probléma miatt. Amennyiben a vizsgálat kideríti, hogy az M2-es vonalon sikló Alstom Metropolisoknak a típusengedélyben rögzített műszaki jellemzői nem felelnek meg a jogszabályban meghatározott követelményeknek, a hatóság akár fel is függesztheti a vonatok közlekedési engedélyét.
Korábbi cikkünkben mi is írtunk az állóra fékező, illetve a kerekeket deformáló fékezési gondokról, melyekről a BKK-t is megkérdeztük. A központ helyett a közlekedési vállalat reagált. Ahogy ezt megelőzően, úgy most sem tagadták a laposodás tényét. Hangsúlyozták, az esztergálási munka és az ezzel járó többletköltség teljes egészében a francia gyártót terheli. Ezalatt az Alstommal karöltve egy, az NKH-val egyeztetett intézkedési terv mentén végzik a kerekek zajossági vizsgálatát. Ezzel a BKV a maga részéről letudta a problémát, hiszen – ahogy írják – az Alstommal közösen orvosolt probléma nem fenyegeti az utasbiztonságot, a metróvonal működtetése pedig üzemszerűen zajlik tovább.
Nos, az üzemszerűséget mi sem jelzi jobban, mint hogy a megállókban kihelyezett kijelző továbbra sem mutatja, hány perc múlva várható a következő metró – pedig mekkora élmény lenne megtapasztalni ezt azok után, hogy évekig csak azt leshettük, mennyivel késtük le az előző szerelvényt.
A 2-es vonalon közlekedő vonatok nemegyszer perceket vesztegelnek az állomáson, vélhetőleg azért, mert a cbtc rendszer, azaz az automatikus vonatvezetés képtelen megfelelően irányítani a szerelvényeket. Olyan is előfordul, hogy egy-egy ajtó nem nyílik ki vagy nem záródik, így komoly torlódás keletkezik, ami szintén megnöveli a menetidőt. Íme egy eset:
Bár a BKV állítja, a laposodás miatt rázkódó kocsikból nem esnek ki alkatrészek a kelet-nyugati alagútban, az MNO a metró dolgozóitól úgy értesült, a pályát átvizsgáló éjszakai műszakosok karosszériaelemeket, szellőzőtetőket is találtak a sínek között. Az, hogy a lakók sora panaszkodik szék- és ablakremegésre a metró vonala fölött, már csak hab a tortán.
A közlekedési vállalat szerint cikkünkben pánikot keltettünk azzal, hogy leírtuk: a 4-es metró alagútjából is a 2-esben tapasztalt, keréklaposodásból fakadó zörejt lehet érzékelni. Zavarkeltésről szó sincs, ugyanis a 4-es vonala fölötti lakóházakból többen is arról számoltak be, hogy remegést tapasztalnak lakásukban. A II. János Pál pápa tér környékén lakók ugyanezt mondják, márpedig ez a vonal a 4-es metró Rákóczi tér és a Baross tér közötti egyik szakasza, ráadásul a zörejt éjszaka lehet hallani. A 2-es metró éjjel nem közlekedik, a 4-es próbajáratai viszont annál inkább.