A kiírásokat ismertető sajtótájékoztatón Soltész Miklós államtitkár elmondta, a két pályázatot az ENSZ családok évének 20. évfordulóján hirdették meg, és az a céljuk, hogy különböző rendezvényeken vagy a médiában bemutassák, népszerűsítsék a családi életformát. Közölte, az egyik pályázatra azok a magyar – köztük külhoni – állampolgárok jelentkezhetnek, akik „az irodalom vagy a fotóművészet eszközeivel” próbálnak meg „családi sikertörténeteket” bemutatni, köztük hétköznapiakat és nem hétköznapiakat is.
A felhívásban azt írták, Magyarország fejlődése, teljesítménye nagyban függ a magyar családok sikerességétől, ezért fontosnak tartják, hogy minél több követendő példát ismertessenek. Ezen a pályázaton összesen 4 millió forintot osztanak ki. A másik, a családbarát közgondolkodás népszerűsítésére kiírt pályázatra civil és egyházi szervezeteket, köztük plébániákat, gyülekezeteket, valamint médiatartalom-szolgáltatókat, sajtótermék-kiadókat várnak, akik azt vállalják, hogy közösségi, kommunikációs vagy képzési programokon keresztül mutatják be a család értékeit, a generációk közötti együttműködést, vagy párkapcsolati kérdésekkel foglalkoznak. A pályázat keretösszege 56 millió forint, a pályázatonként elnyerhető legmagasabb összeg pedig 800 ezer forint. Az első pályázatra február 22-ig, a másodikra február 24-ig lehet jelentkezni az interneten; a kiírások a tárca háttérintézménye, a Nemzeti Család és Szociálpolitika Intézet www.ncsszi.hu honlapján érhetők el szerdától.
A sajtótájékoztatón megszólaltak a pályázatok elbírálásában részt vevő családszervezetek, valamint újságok, internetes oldalak képviselői is, akik arról beszéltek, nekik is komoly kihívást jelent a hétköznapi családi értékek bemutatása, ezért nagy várakozással tekintenek az alkotásokra. Székely Hajnalka, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke azt mondta, a „siker a családban” nagyon nehezen fogható meg, és pénzben sem mérhető. Úgy látja, siker az is, ha sikerül egészségben, tisztességben felnevelni a gyerekeket, szakmát adni a kezükbe, és siker lehet, ha nehéz körülmények közül induló családok fel tudják építeni az életüket, vagy az, ha több generáció tud együtt élni.
Szám Katalin, a Képmás főszerkesztője arról beszélt, lapjuk létrehozásának is az volt az egyik legfontosabb célja, hogy a család a médiában követendő, pozitív mintaként jelenjen meg. Szavai szerint ugyanakkor nagyon nehéz a családi életet a médiában úgy megjeleníteni, hogy az „ne egy idillikus, rózsaszín kép” legyen, ami ugyan nagyon vonzó lehet, de a sajtóban mégsem jelent túl izgalmas témát. Szőnyi Szilárd, a Heti Válasz főszerkesztő-helyettese azt mondta, ők közéleti lapként inkább csak a vészharangot szokták kongatni a demográfiai válsággal, a csökkenő gyerekszámmal kapcsolatban, de szeretnék, ha a kiutat keresőket is be tudnák mutatni. Szabó Endre, a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetségének az elnöke azt mondta, a magyar család fogalma nem szűnik meg Magyarország határán, és a magyar kormány családpolitikai szemlélete a határon túli magyar közösségekre is hatással van.