– Mi a célja a napokban megjelent Otthon és haza című tanulmánykötettel, amely a romániai magyar kisebbségnek a történetét mutatja be 1919–1944 között? Kiknek kíván ezzel üzenni?
– A kiadvány döntően a két világháború közti romániai magyarság történetéről szól. Ez nem csupán egy tanulmánykötet, hanem egy megszerkesztett monográfia, amely három fő részből áll. Az első egység a töréspontokról, a történelmi változások feldolgozásáról szól, a második a keretekről, amelyben a magyarságpolitika és a kisebbségpolitika intézményrendszerét írom le, míg a harmadik arról a folyamatról ahol az elit különböző generációs csoportjai, az adott történelmi körülmények között különböző integrációs válaszokat adnak a saját társadalmuk megszervezésére, a magyar, illetve a román nemzetépítés és a nemzetközi viszonyok alakulására.
Egy mondatban a romániai magyar politika létrejöttéről és a két világháború közti működtetőiről szól ez a könyv, és a szimbolikus, átideologizált kisebbségi önszemléletet egy szaktörténészi, alapkutatásokon nyugvó nyelvvel próbálom befolyásolni. Akinek indíttatása van rá, a levéltári források alapján tájékozódhat egy munka alapján. És ez a nyelv, megközelítés az érdekviszonyok és személyi kapcsolatok sűrű hálója, a fogalmak mint például a magyarságpolitika, kisebbségpolitika, generációs csoportok, kisebbségi stratégiák szétszálazása ma sem hiábavaló.
– Mit takarnak ezek a blokkcímek?
– A töréspontokként három helyzetváltozást vizsgáltam esettanulmányokkal. Az első az 1918–20-as impériumváltásról szól, amikor az erdélyi magyar elit szembesül az új hatalommal. Tanulmányom Székelyudvarhely román megszállását veszi górcső alá, nem a nagy román vagy magyar nemzeti elbeszéléssel foglalkozom, hanem a helyi sajátos történéseket elemzem, alulról, ahogy akkor ott átélhették. Egy másik fejezetben azt vizsgáltam, hogy az 1922-ben megalakult romániai Országos Magyar Párt, hogyan illeszkedik bele a román politikai életébe, és miként teremtődik meg az önálló erdélyi magyar politizálás. Megvizsgáltam milyen alkuk, paktumok mentén lavírozott a magyar kisebbséget képviselő, egyébként igen tagolt elit, Bukarest, Budapest és a nemzetközi viszonyok, illetve az egyházvezetők és a sajtónyilvánosság között. A harmadik, 1940–44-es időszakról szóló tanulmányban azt vizsgálom, hogyan változott a felfogása a nemzetiségi kérdésről, a regionalitásról, a zsidókérdésben az addig kisebbségben lévő magyar kisebbségpolitikusoknak azt követően, hogy a második bécsi döntéssel a többségi, a magyarországi társadalom részévé vált.
A második nagy blokkban azzal foglalkozom, hogy milyen keretek között zajlik a kisebbségi elit politizálása, hogyan néz ki Magyarország és a környező országok magyarságpolitikája, és Budapestről milyen eszközökkel érvényesítik a revíziós politikától általam külön kezelt magyarságpolitikát. Ez utóbbi alatt részletesen tárgyalom az anyagi és adminisztratív támogatásokat, e kapcsolatrendszer működtetését. Ugyanakkor az Erdélyben kiépülő magyar pártpolitikai és társadalompolitikai stratégiákat is bemutatom.
A könyv utolsó részében egy értelmezési folyamatképletet vázolok föl, amelyben azt járom körül, hogy egy kisebbségi elitnek milyen integrációs kérdésekre kell választ adnia. Úgy gondolom, hogy ezt az eliten belül 1920 óta öt generációs csoport végezte el. Lehetne ezt kisebbségi politikának, nemzetépítési stratégiának is nevezni, de a lényeg, hogy itt nem tervezetekről, írott dokumentumokról, szerződésekről van szó, hanem a közös szocializációval járó beszéd- és cselekvő közösségekről. Engem a kisebbségi stratégiakereső habitus társadalom és önképe izgat.
– Melyik ez az öt generációs csoport?
– A legelső korosztály politikai karrierje még 1918 előtt kezdődött, ismerték és egyben részei voltak az első világháború előtti rendszernek, de voltak olyanok is, akiket a Károlyi-kormány nevezett ki. Őket nevezem az „elszakított magyaroknak” (Grandpierre Emil, Bethlen György, Sándor József, Paál Árpád, Sulyok István). A következő generáció, a harmincas évek elejétől már ismeri a többségi nyelvet, ők azok akik létrehozzák a kisebbségi ember konstrukcióját, valamint a párhuzamos (nemzetkisebbségi) társadalom építésének stratégiáját. A fiatal nemzedék gondolkodását nem elsősorban a revízió (víziója, reménye, majd akarása) határozta meg, hanem „küldetéshivatásnak” tekintették, hogy megszervezzék a társadalmukat, a népet (a parasztságot) beemelve a nemzetbe, és számukra keresztényszociális szellemiségben, társadalmi mobilitási csatornákat próbáltak teremteni (Venczel József, László Dezső, Mikó Imre, Márton Áron és mások). A harmadik szintén a harmincas években jelentkező csoport a szociáldemokrácia vagy a marxizmus-leninizmus révén a munkásmozgalomban remélt túllépni az etnikai törésvonalakon. Később ők lesznek az 1945 utáni Magyar Népi Szövetség meghatározó vezetői (Balogh Edgár, Kurkó Gyárfás, Bányai László vagy az örökperiferizált szocdemek Lakatos István, Jordáky Lajos, Bruder Ferenc).
A negyedik generáció, amely döntően 1940–1950 között szocializálódott az 1960-as évek intézményépítésében vesznek részt (Sütő András, Domokos Géza, Bodor Pál, Demény Lajos, Király Károly). A Ceauşescu-rendszer elején vezetők, kijáróemberek romániai magyarságpolitikájában. A politikai rendszer magyarellenes tendenciáinak az erősödésével azonban magyar örökösítő (a két világháború közti hagyományok beemelése a nyilvános emlékezetpolitikába a „haladó hagyományok” címszóval) retorikájukkal periferizálódnak és egyre inkább Magyarország lett a viszonyítási pontjuk.
A hatvanas években szocializálódott ötödik generáció, a magyarság intézményi lehetőségeinek beszűkülése után belátta, hogy az erdélyi magyar kisebbség problémáit nem lehet a szocializmus keretei között megoldani, az döntően a demokrácia, a jogállamiság és az emberi jogok elismerésének függvénye. Ezeket a „disszidenseket” (Molnár Gusztáv, Cs. Gyimesi Éva, Tőkés László, Szőcs Géza) az összmagyarságban, a bibói értelemben vett szabadság kis köreiben, a civil társadalom való gondolkodás, a civil társadalom megerősítését tartják fontosnak. 1990-et követően a Reform Tömörülésen kívül, amely az ezredfordulóra felmorzsolódott, már nem igazán beszélhetünk generációs csoportokról az erdélyi magyar politikában.