Az anyanyelven tanuló gyermekek jobban teljesítenek

A magyar nemzet megmaradásának zálogai a helyi magyar közösségek – mondta Répás Zsuzsanna.

TK
2014. 04. 16. 11:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Répás Zsuzsanna az Iskola és képesség címmel szerdán a fővárosban rendezett konferencián kiemelte: a magyar nemzet megmaradásának zálogai a helyi magyar közösségek, a magyar közösségek kialakulásának és megmaradásának feltételei pedig a magyar anyanyelvi intézmények. Ahhoz, hogy a magyar iskolák működjenek, a szülőknek ide kell beíratni gyermekeiket – hangsúlyozta.

Emlékeztetett: 2012-ben a nemzetpolitikai államtitkárság meghirdette a külhoni magyar óvodák évét, 2013-ban a külhoni magyar kisiskolások évét, idén pedig a külhoni magyar felsősök évét. A programok célja, hogy meggyőzzék a külhoni magyar szülőket, hogy anyanyelvi oktatási intézménybe írassák gyermekeiket.

A helyettes államtitkár egy közelmúltban készült kutatás eredményeit összegezve elmondta: az anyanyelven tanuló gyermekek jobban teljesítenek. Megéri tehát a szülőknek gyermekeiket az anyanyelvi intézménybe íratni – jelentette ki, hozzátéve: folytatni szükséges megkezdett munkát a minőségi oktatás, a pedagógusok szakmai felkészítése, eszközbeli és lelki támogatása érdekében, és még szorosabbra kell fűzni a családokkal való kapcsolattartást is.

Kántor Zoltán, a Nemzetpolitikai Kutatóintézet vezetője a Magyarság Házában tartott tanácskozáson kiemelte: a nemzetpolitika egyre inkább szakpolitikává válik. A mostani tanácskozás a nyolcadik olyan rendezvényük, amely érinti az oktatást – jelezte, hozzátéve: számos kutatást is kezdeményeztek e téren. Mint elmondta, szeretnék látni a trendeket és a problémákat is. Az intézet igazgatója szerint a népességfogyás asszimilációs vetületébe lehet a legnagyobb sikerrel beavatkozni.

Papp Z. Attila, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézet munkatársa elmondta: Szlovákia, Ukrajna, Románia és Szerbia magyar régiójának oktatási rendszerét vették górcső alá. A célcsoport a negyedik osztályosok voltak, tizenkét településen több mint négyszáz diákot vontak be a vizsgálatba. A különböző feladatokra a délvidéki fiatalok adták a legtöbb helyes választ, utána az erdélyi-partiumiak, majd a kárpátaljaiak, felvidékiek következtek. Azt lehetett látni, hogy Erdély-Partiumban, Kárpátalján akik magyar tannyelvű intézményben tanultak, magasabb a pontszámot értek el, a Felvidék esetében a szlovák tannyelvűekben tanulók teljesítettek jobban, a Délvidéken homogének voltak az eredmények.

Az eredmények azt is megmutatták, hogy a szórványban a magyar tannyelvű intézmények gyengébben teljesítettek, ez a jelenség a tömbben megfordult. A településtípus és az oktatás nyelve alapvetően kihatott arra, hogyan teljesítettek a diákok – fejtette ki. A családi háttér az iskolai teljesítményeket mintegy 15 százalékban határozta meg, ez leginkább Szlovákiában és Ukrajnában volt erőteljes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.