A kettős többség elve azt jelenti, hogy egy döntéskor egyrészt szükség lesz arra, hogy a többség – vagyis a 33 képviselőből legalább 17 – jóváhagyja a javaslatot, másrészt legalább annyi kerületi polgármester igen szavazata is kell majd, amennyien Budapest összlakosságának minimum a felét – plusz egy embert – képviselik – ismertette a Ház előtt fekvő önkormányzatitörvény-módosításhoz benyújtott fideszes módosító javaslat tartalmát Rogán. A lakosságszám alapjául a választás évében rögzített lélekszám szolgál majd az adott önkormányzati ciklusban.
Emlékeztetett, hogy a lisszaboni szerződésben is érvényesül a kettős döntéshozatal elve, amikor nem egyhangúlag kell dönteniük az Európai Unió tagállamainak. Ekkor ugyanis egyrészt a tagállamok többségének, másrészt legalább annyinak az igen szavazata kell, hogy kijöjjön az unió összlakosságának minimum 55 százaléka.
33 választott tagja lehet az új fővárosi közgyűlésnek, amelyből 23 főt a kerületi polgármesterek, 9 főt a kompenzációs listáról megválasztott polgármesterjelöltek, míg egy főt a főpolgármester tenne ki – derült ki a Fidesz–KDNP által javasolt új budapesti választási rendszerről tartott sajtótájékoztatón.
A kerületek érdekei markánsabban tükröződnek majd az új összetételű Fővárosi Közgyűlésben – mondta a fideszes Papcsák Ferenc az Országgyűlés igazságügyi bizottságának ülésén.
A fővárosi kerületeket összefogó Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) támogatja a törvénymódosító javaslatot – tájékoztatott Riz Levente, a BÖSZ elnöke a szervezet rendkívüli közgyűlése után.
„Mi nem az 55-öt, hanem csak az 50 százalék plusz egy főt tűztük célul”, ami azt jelenti, hogy érvényesülni fog az arányosság elve a fővárosi közgyűlési döntéshozatalban – mondta a frakcióvezető, hangsúlyozva: nem fordulhat elő az a helyzet, hogy egy döntést olyan képviselők visznek keresztül, akik kevesebb, mint a felét képviselik a budapesti összlakosságnak. Ugyancsak az arányosság elvét veszi figyelembe a fideszes Gulyás Gergely módosító javaslata, amely szerint a töredékszavazatok szétosztásánál a nagyobb kerületekből származó voksokat súlyozni kell a lakosság száma alapján – mondta.
Rogán ismét nyomatékosította: pártja kiáll amellett, hogy olcsóbb legyen a fővárosi közgyűlés működése, ezért nem támogatnak olyan módosító javaslatot, amely növelné a fizetett képviselők számát. Azt, hogy olcsóbb lesz a testület működése, az garantálja, hogy a 23 kerületi polgármester a tagja lesz, ők ugyanis nem kaphatnak pluszjavadalmazást a közgyűlési munkáért – tette hozzá.
Ragaszkodnak azon elv érvényesüléséhez is – folytatta –, hogy minél több képviselőt közvetlenül válasszanak, ami a többségre igaz is lesz, mert mind a főpolgármestert, mind a 23 kerületi polgármestert az emberek közvetlenül maguk választják meg, és csak kilencen kerülnek be listáról. Megerősítette továbbá, támogatni fogják azokat a módosító indítványokat, amelyek azt szolgálják, hogy könnyebb legyen elindulni az önkormányzati választáson.
„Semmiképpen nem akarunk lehetetlen adminisztratív gátakat állítani a függetlenek és a kis pártok jelöltjei elé”, fontos ugyanis – mondta Rogán –, hogy az emberek minél több lehetőségből válasszanak, és lehetőleg ne legyenek adminisztratív akadályai az indulásnak. Ezért értenek egyet azokkal az indítványokkal – például az LMP-s előterjesztéssel –, amelyek a jelölési határok csökkentéséről szólnak.
Támogatják a független Fodor Gábor indítványát is, amely lehetővé teszi a többes ajánlást – közölte a frakcióvezető, aki azzal indokolta döntésüket, hogy a többes ajánlás szintén megkönnyíti az indulást. A visszaélés lehetősége kizárt, mert az önkormányzatiképviselő-jelöltként vagy polgármester-jelöltként való indulást nem támogatja az állam, nincs kampánytámogatás – magyarázta.
Rogán összegzése szerint mindezzel a közgyűlés olcsóbb, demokratikusabb és hatékonyabb lesz, továbbá érvényesül majd az arányosság elve is. Szerinte azonban az ellenzék ezután is támadni fogja a törvényt a pártérdekek miatt, hiszen az új törvénynek köszönhetően „kevesebb fizetett pártkáder lesz a közgyűlésben”.