Ki dönthet az étkezési támogatásról?

Felesleges dokumentumokat kérhetnek az óvodák és az iskolák a normatív étkezési kedvezmény megállapításához.

2014. 07. 02. 3:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Székely László, az alapvető jogok biztosa legfrissebb, lapunk által megismert jelentésében arra kéri az emberi erőforrások miniszterét, fontolja meg a gyermekvédelmi törvény olyan módosítását, amely egyértelműen meghatározza az állami fenntartású köznevelési intézményekben az önkormányzatok által nyújtott gyermekétkeztetés személyi térítési díjának megállapítására – ezzel együtt a jogorvoslati kérelem elbírálására – jogosult szervet. Az ombudsman ezzel párhuzamosan felkérte az állami fenntartású iskolákat felügyelő Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnökét, hívja fel az iskolaigazgatók figyelmét arra, hogy a három- vagy többgyermekes családok gyermekei után járó ötvenszázalékos normatív étkezési kedvezmény igénybevételéhez csupán a szülő nyilatkozatára van szükség a háztartásban nevelt gyermekek létszámáról, a támogatás jóváírásának feltételéül semmilyen további hatósági igazolás nem kérhető.

Székely László annak kapcsán indított vizsgálatot a térítési díjak ügyében, hogy egy többgyermekes édesanyának a leadott nyilatkozata ellenére sem állapította meg az iskola az étkezési kedvezményt arra hivatkozva, hogy nem csatolt a dokumentumhoz hatósági igazolást a családi pótlék folyósításáról. Amikor az asszony jogorvoslatot kért, hónapokig vándorolt az ügy az egyes hivatalok között. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a három kiskorú közül az egyik nevelt gyermek volt, aki után nem jár étkezési kedvezmény.

Az ombudsman a vizsgálat során megállapította, a gyermekvédelmi törvény nem tartalmaz egyértelmű szabályozást a tekintetben, hogy az állami fenntartású iskolákban biztosított gyermekétkeztetés esetén mely szerv jogosult a személyi térítési díjról dönteni, ahogy azzal kapcsolatban sem, hogy a díj összegének vitatása esetén mely szerv hozhat döntést. Az ombudsman szerint a szabályozás nem egyértelmű és ellentmondásos.

Székely László leszögezte azt is: a három- és többgyermekes családok gyermekeinek a normatív étkezési kedvezmény igénybevételéhez a szülő nyilatkozatán túli bizonyítékok megkövetelése a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság követelményébe ütközik. Az ombudsman kiemelte: bár a nevelt gyermek után – tekintettel a nevelőszülőt megillető ellátmányra – a gyermekétkeztetés normatív kedvezménye nem vehető igénybe, a közös háztartásban élő gyermekek számának megállapításánál a nevelt gyermeket is figyelembe kell venni.

Lapunk megkereste az ügyben az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkárságát, ahol közölték: megvizsgálják és megfontolják a jogszabály módosítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.