Bár hétfőn megjelent friss hírlevelében bajusznyi hírrel reagált a közúti bringás alkoholliberalizációra hazánk legnagyobb kerékpáros ernyőszervezete, a Magyar Kerékpárosklub, keddre részletes állásfoglalással jelentkeztek, amire az MNO is kérte az érdekképviseletet.
A klub a következőkben foglalja össze véleményét:
- kimaradt a társadalmi egyeztetés
- nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá a döntést
- vitás helyzetek sokaságát fogja eredményezni
- vannak sokkal fontosabb, módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várnak
Lássuk a részleteket!
Mint a Magyar Kerékpárosklub figyelmeztet, már a két évvel ezelőtti szabálymódosítást (részleges alkoholliberalizáció) sem egyeztették a klubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához. A 2012-es rendelkezés oly módon enyhített a járművekre vonatkozó zéró tolerancia elvén, hogy a kerékpárral közlekedő nem volt büntethető, ha mellékútvonalon közlekedett, és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció.
A klub sajnálattal érzékeli, hogy „a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket”. Ennek ellenére szervezetük „továbbra is örömmel megosztja nemzetközi kapcsolatai segítségével szerzett információit és tapasztalatait, és együttműködik a szabálymódosításhoz szükséges adatok elemzésében”.
Az MK szerint nem látni előre, vajon mekkora hatása és gyakorlati haszna lesz a jelenlegi rendelkezésnek, „de az egészen biztos, hogy léteznek sokkal fontosabb módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várunk: fontosnak tartjuk a jogszabályoknak a kerékpáros közlekedés térhódításával való harmonizációját, ezek közül is kiemelten fontos a Magyarország által is aláírt – és jogszabályba iktatott – 1968. évi közúti közlekedésre vonatkozó ún. »Bécsi egyezmény« érvényesítése, mely kimondja a »gyengébb védelmének« elvét. Azonban ez az elv még mindig nem képezi részét a KRESZ-nek és rendeleteinek.”
Szakmai munkacsoportjaik – mint fogalmaznak – jelenleg dolgoznak a szabályváltozás kiértékelésén, elsőként a baleseti statisztikák és a nemzetközi tapasztalatok áttekintését végzik el. Az eredmények alapján igyekeznek rövid időn belül még részletesebben indokolt, megalapozott szakmai álláspontot kialakítani és közölni.