Piás bringázás: értetlenül áll a Kerékpárosklub

Értetlenül áll a legnagyobb kerékpáros ernyőszervezet az újabb bringás alkoholliberalizáció előtt, de segítséget ajánl a rendeletalkotónak.

2014. 07. 22. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár hétfőn megjelent friss hírlevelében bajusznyi hírrel reagált a közúti bringás alkoholliberalizációra hazánk legnagyobb kerékpáros ernyőszervezete, a Magyar Kerékpárosklub, keddre részletes állásfoglalással jelentkeztek, amire az MNO is kérte az érdekképviseletet.

A klub a következőkben foglalja össze véleményét:

- kimaradt a társadalmi egyeztetés
- nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá a döntést
- vitás helyzetek sokaságát fogja eredményezni
- vannak sokkal fontosabb, módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várnak

Lássuk a részleteket!

Mint a Magyar Kerékpárosklub figyelmeztet, már a két évvel ezelőtti szabálymódosítást (részleges alkoholliberalizáció) sem egyeztették a klubbal, de akkor legalább objektíven mérhető volt a szabálytalanság foka. A mostani verzió vitás helyzetek sorát eredményezheti, ugyanis nem áll egyértelmű útmutatás sem a közlekedők, sem az őket ellenőrző hatóságok rendelkezésére a szabály betartásához. A 2012-es rendelkezés oly módon enyhített a járművekre vonatkozó zéró tolerancia elvén, hogy a kerékpárral közlekedő nem volt büntethető, ha mellékútvonalon közlekedett, és nem volt kimutatható esetében 0,50 gramm/liternél magasabb véralkohol-, illetve 0,25 milligramm/liternél magasabb levegőalkohol-koncentráció.

A klub sajnálattal érzékeli, hogy „a jogszabályalkotók nem vonták be a Magyar Kerékpárosklubot a rendeletmódosítás előkészítésébe, és nem tudni, milyen felmérések és megfontolások támasztották alá döntésüket”. Ennek ellenére szervezetük „továbbra is örömmel megosztja nemzetközi kapcsolatai segítségével szerzett információit és tapasztalatait, és együttműködik a szabálymódosításhoz szükséges adatok elemzésében”.

Az MK szerint nem látni előre, vajon mekkora hatása és gyakorlati haszna lesz a jelenlegi rendelkezésnek, „de az egészen biztos, hogy léteznek sokkal fontosabb módosításra szoruló szabályok, melyek orvoslására évek óta hiába várunk: fontosnak tartjuk a jogszabályoknak a kerékpáros közlekedés térhódításával való harmonizációját, ezek közül is kiemelten fontos a Magyarország által is aláírt – és jogszabályba iktatott – 1968. évi közúti közlekedésre vonatkozó ún. »Bécsi egyezmény« érvényesítése, mely kimondja a »gyengébb védelmének« elvét. Azonban ez az elv még mindig nem képezi részét a KRESZ-nek és rendeleteinek.”

Szakmai munkacsoportjaik – mint fogalmaznak – jelenleg dolgoznak a szabályváltozás kiértékelésén, elsőként a baleseti statisztikák és a nemzetközi tapasztalatok áttekintését végzik el. Az eredmények alapján igyekeznek rövid időn belül még részletesebben indokolt, megalapozott szakmai álláspontot kialakítani és közölni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.