Piaci fordulatot hozhat a fapados hitel

Hagyományos kölcsönre szinte már nem is vásárolnak személygépkocsit Magyarországon magánszemélyek.

2014. 08. 26. 4:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabad felhasználású személyi kölcsön ingatlan- és autófedezet nélkül, minimum 250 ezer forint nettó havi jövedelem és minimum hároméves folyamatos munkaviszony, magyar vagy uniós állampolgárság. Mindössze ennyi kell, hogy miénk legyen álmaink autója, akár öt-hat millió forintért is. A hitelt bizonyos szolgáltatóknál igényelhetjük online is, és a pénz, ha egyébként minden rendben van, mert nem vagyunk mondjuk rossz adósok, egy hét múlva meg is érkezik a megjelölt bankszámlára.

Mennyivel egyszerűbb ez, mint az autóhitel eltörlése óta általánosan alkalmazott lízing. A hagyományos hitel eltűnésének az oka, hogy a polgári törvénykönyv (Ptk.) március 15-i életbelépése után a törvény már nem ad lehetőséget az úgynevezett opciós vételi jog kikötésére, ami eddig magát a fedezetet biztosította a finanszírozók számára. Ezzel lehetetlenné vált, hogy amikor az ügyfél elmarad a részletek fizetésével, a bank birtokba vegye, majd újra értékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet, és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást.

Marad tehát magánszemélyeknek is a lízing, ez azonban új forma mindazoknak, akik nem működtetnek céget, és nem jártasak a céges ügyek intézésében. A törvény szerint a fogyasztói hitelek esetében a kölcsön ára a jegybanki alapkamatnál legfeljebb 24 százalékkal lehet magasabb. A plafon híján a lízingpiacon elérhető a 8–10 százalékos thm is, de nem ritka, hogy a 20–30 százalékos kereskedői jutalékot is tartalmazó autólízingek thm-értéke akár a 35–40 százalékot is eléri. A Ptk. változásával új költségek is keletkeztek a lízingeléskor. Ilyen a szerződés hitelbiztosítéki nyilvántartásba rögzítésének hétezer forintos díja. Emellett az ügyfeleknek fel kell keresniük egy közjegyzőt is. Ez egy személy esetében ötezer forint költséget jelent, de az adóstársnak is nyilatkoznia kell – ugyanennyiért.

Ezzel szemben a személyi kölcsönöknél nem érdekli a bankot, hogy milyen típusú és évjáratú autóra, milyen önerővel akarunk pénzt, ahogy az sem, hány éves lesz a jármű a futamidő végén. Ezek a lízingnél fontos tényezők, ami érthető, hiszen ha az eszközt megterhelik, szeretnék is tudni, hogy mire számíthatnak, mondjuk évekkel később, amikor esetleg a fizetésképtelenség miatt kénytelenek lefoglalni és áruba bocsátani. A személyi kölcsön lényege, hogy bármire fordítható, azaz nem kötődik vagyontárgyhoz, mint az ingatlan vagy a személygépkocsi.

A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.