Piaci fordulatot hozhat a fapados hitel

Hagyományos kölcsönre szinte már nem is vásárolnak személygépkocsit Magyarországon magánszemélyek.

2014. 08. 26. 4:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabad felhasználású személyi kölcsön ingatlan- és autófedezet nélkül, minimum 250 ezer forint nettó havi jövedelem és minimum hároméves folyamatos munkaviszony, magyar vagy uniós állampolgárság. Mindössze ennyi kell, hogy miénk legyen álmaink autója, akár öt-hat millió forintért is. A hitelt bizonyos szolgáltatóknál igényelhetjük online is, és a pénz, ha egyébként minden rendben van, mert nem vagyunk mondjuk rossz adósok, egy hét múlva meg is érkezik a megjelölt bankszámlára.

Mennyivel egyszerűbb ez, mint az autóhitel eltörlése óta általánosan alkalmazott lízing. A hagyományos hitel eltűnésének az oka, hogy a polgári törvénykönyv (Ptk.) március 15-i életbelépése után a törvény már nem ad lehetőséget az úgynevezett opciós vételi jog kikötésére, ami eddig magát a fedezetet biztosította a finanszírozók számára. Ezzel lehetetlenné vált, hogy amikor az ügyfél elmarad a részletek fizetésével, a bank birtokba vegye, majd újra értékesítse a hitel fedezetéül szolgáló gépjárművet, és a befolyt vételárból lezárja a fennálló tartozást.

Marad tehát magánszemélyeknek is a lízing, ez azonban új forma mindazoknak, akik nem működtetnek céget, és nem jártasak a céges ügyek intézésében. A törvény szerint a fogyasztói hitelek esetében a kölcsön ára a jegybanki alapkamatnál legfeljebb 24 százalékkal lehet magasabb. A plafon híján a lízingpiacon elérhető a 8–10 százalékos thm is, de nem ritka, hogy a 20–30 százalékos kereskedői jutalékot is tartalmazó autólízingek thm-értéke akár a 35–40 százalékot is eléri. A Ptk. változásával új költségek is keletkeztek a lízingeléskor. Ilyen a szerződés hitelbiztosítéki nyilvántartásba rögzítésének hétezer forintos díja. Emellett az ügyfeleknek fel kell keresniük egy közjegyzőt is. Ez egy személy esetében ötezer forint költséget jelent, de az adóstársnak is nyilatkoznia kell – ugyanennyiért.

Ezzel szemben a személyi kölcsönöknél nem érdekli a bankot, hogy milyen típusú és évjáratú autóra, milyen önerővel akarunk pénzt, ahogy az sem, hány éves lesz a jármű a futamidő végén. Ezek a lízingnél fontos tényezők, ami érthető, hiszen ha az eszközt megterhelik, szeretnék is tudni, hogy mire számíthatnak, mondjuk évekkel később, amikor esetleg a fizetésképtelenség miatt kénytelenek lefoglalni és áruba bocsátani. A személyi kölcsön lényege, hogy bármire fordítható, azaz nem kötődik vagyontárgyhoz, mint az ingatlan vagy a személygépkocsi.

A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.