Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár az uniós oktatásügyi miniszterek tanácskozását követően ismertette, hogy a tagállamok tárcavezetői egyetértettek abban, hogy csökkenteni kell az iskolát annak befejezése nélkül elhagyók arányát, és növelni kell a diplomával rendelkezők hányadát. Az uniós tagállamok 2010-ben azt tűzték ki célul, hogy átlagosan tíz százalék alá mérséklik azok arányát, akik a kelleténél korábban hagyják abba a tanulást, és negyven százalékra emelik a diplomával rendelkezők arányát a 30-34 éves korosztályban.
A politikus szerint ehhez illeszkedik a magyar felsőoktatási stratégia is, amely azzal, hogy a munkaerőpiac igényeihez igyekszik igazodni, és az intézmények szerkezetének átalakítását célozza, egyezik a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) elképzeléseivel.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma felsőoktatási államtitkára úgy ítélte meg, hogy nem hatékony az a képzés, amelyet elkezdenek, de nem fejeznek be a hallgatók. A politikus rámutatott, hogy a felsőoktatási stratégia a bejutási követelmények megemelésével senkit sem akar kizárni a felsőoktatásból, hanem a jelenleg 35-40 százalékos lemorzsolódást szeretnék csökkenteni, ezért szerinte nem a diplomások, hanem a kiesők aránya fog csökkenni, így végeredményben a végzettek aránya növekszik majd.
Az államtitkár emlékeztetett, hogy Magyarország az Európa 2020 stratégiában azt vállalta, hogy 30,3 százalékra növeli a diplomások arányát a 30-34 éves korosztályban. Az államtitkár hangsúlyozta, arra is tekintettel kell lenni, hogy a magyar gazdaság szerkezete jelenleg 35 százalék körüli diplomás munkavállalói arányt igényel, ha pedig ez idővel változik, akkor a célt is felül lehet vizsgálni.Palkovics beszélt arról is, hogy önmagában nem tekint negatív dologként arra, ha egy diplomás szakember vagy egy hallgató külföldre megy, ha utána hazatér. A felsőoktatásban külföldön tanulóknak szerinte olyan vonzó mesterképzéseket és doktori iskolákat kell kínálni, amely miatt érdemes itthon folytatniuk tanulmányaikat.
Navracsics Tibor oktatási biztos kitért a fiatalok vállalkozási készségeire, amelyek szerinte létfontosságúak az oktatás minden szintjén. „A minőségi oktatásba fektetett pénz bizonyítottan bevált útja a munkahelyteremtésnek, a növekedés beindításának és a versenyképesség növelésének” – mondta az oktatási biztos, aki hozzátette: az oktatás pozitív hatást gyakorol a gazdasági növekedésre.
A politikus felhívta a figyelmet arra, hogy 2013-ban 12 százalék volt azok aránya, akik idő előtt elhagyták az iskolát, ami azt jelenti, hogy öt millió ember még alapvető képesítéssel sem rendelkezik. „Nem meglepő, hogy negyven százalékuk munkanélküli” – mutatott rá a biztos. Szerinte egyre nagyobb a veszélye, hogy a szükségesnél kevesebb befektetés valósul meg az oktatásban, ezt a trendet pedig meg kell fordítani. A befektetéseket növelni kell, ha csúcsminőségű oktatást szeretnénk.