Nyilvánosságra hozta a következő hat évre szóló köznevelés-fejlesztési stratégiáját az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). A novemberben a kormány által is elfogadott dokumentum tizenkét komplex beavatkozást rögzít, amelyek elősegítik, hogy 2020-ra olyan minőségi és méltányos köznevelési rendszer alakuljon ki, amely globális társadalmi és gazdasági térben sikeresen alkalmazkodni képes fiatalokat bocsát ki. Az intézkedések forrásigénye együttesen 200,5 milliárd forint, ebből 100 milliárdot az Európai Unió biztosít.
A köznevelés fenntartói és ágazati irányítását öt és fél milliárdból fejlesztik; az intézkedés részeként megrostálják az alulteljesítő iskolákat, s a száz leggyengébb intézményben speciális felzárkóztatás indul. A tervek szerint 2015 végére határozzák meg a legkockázatosabb iskolák körét, és készítik el a beavatkozási terveket, amelyektől 2020-ra várnak eredményt. A dokumentumból kiolvasható, hogy az intézkedések nyomán átszervezhetik, vagy akár meg is szüntethetik azokat az iskolákat, amelyek nem tudják teljesíteni a meghatározott minimumkövetelményeket.
Megváltozik a köznevelés irányításához kapcsolódó értékelési rendszer is: a 17 milliárdosra tervezett fejlesztés során finomhangolják a pedagógusok minősítésének szabályait, és átalakulnak az intézményvezetői szakvizsgás képzések is. A stratégia szerint a magyar pedagógusok nemzetközileg nem elég versenyképesek, jelentős részüknek hiányos a nyelvtudása, és nem elég aktívak a tapasztalatcserét szolgáló hálózatokban sem. A helyzet javítása érdekében 26 milliárd forintos forrásigényű intézkedésekkel segítik elő a tanárok szakmai fejlődését és módszertani kultúrájuk bővítését, további ötmilliárd forintból fejlesztik a pedagógusképzéseket és öt és fél milliárd szolgálná a pedagógiai szakmai szolgálatok színvonalának javítását. A stratégia felhívja a figyelmet a korszerű pedagógiai eszközök használata terén jelentkező hiányosságokra is; rögzíti, hogy a tanárok nagy része nem elég járatos az informatikai eszközök használatában, sőt uniós összehasonlításban nálunk az egyik legalacsonyabb az információs technológiával támogatott tanórák aránya. Az adatok szerint hazánkban még a húsz százalékot sem éri el azon pedagógusok aránya, akik legalább a tanóráik negyedén használnak informatikai eszközöket.















