Az mno.hu úgy értesült, hogy az M0-s bizonyos szakaszain – az uniós keretszerződésnek megfelelően – a kormány vállalásai alapján saját finanszírozási lábakat kell létrehozni; ezt az unió ellenőrzi, és visszafizetésre kötelezhet, ha nem vezetik be (például 2015. december 31-ig a dugódíjat a 4-es metró kapcsán 30-60 milliárdos visszafizetés terhe mellett). Ugyanakkor az M0-s EU-s pénzből épült szakaszait moratórium védi a díjfizetés bevezetésétől, így egyes szakaszokat később tesznek majd fizetőssé.
Ennek egy megoldási opciója a megyei jegy, amely ötezer forint éves díj ellenében lehetővé teszi a megyén belüli autópálya-használatot. Az M0-ra pedig elég lenne egy Pest megyei jegy. A körgyűrű fizetőssé tételéből 20-22 milliárd forintos bevételt remélnek, a fő cél az átmenő teherforgalom terhelése lenne, de jelenleg a lakosságra is kiterjedő díjfizetési javaslat van napirenden.
Emellett EU-s kvóta alapjára az unió 300-350 milliárdot biztosít az elővárosi vasút fejlesztésére; kérdés, hogy ezt a BKV vagy a MÁV kötelékein belül oldják-e meg, de úgy tudjuk, egyelőre a MÁV javaslata tetszik a kormánynak.
A kormányszóvivő szerint a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Kovács Zoltán a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón kérdésre elmondta, hogy az útdíjrendszer átalakítását az uniós és a hazai forrásokból épült útrendszerek egymáshoz való viszonyának rendezése kívánja meg.
Jelezte: a tervezet szerint a megyei matricák lehetővé teszik, hogy akiknek korábban éves matricát kellett fizetniük ahhoz, hogy egyik megyéből a másikba menjenek vagy megyén belül közlekedjenek a felsőrendű utakon, azok olcsóbban tehessék meg a jövőben ugyanezt. Ez vonatkozik majd azokra is, akik az elkerülő gyűrűt választják – tette hozzá. (A megyei éves matrica 5000 forintba kerül majd.)
A kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Kiemelte: a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik. Kitért arra is: egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még tart a kalkuláció.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ugyanakkor azt emelte ki, hogy a jövő évi költségvetés teljesítéséhez szükség van az eddig ingyenes körgyűrű és sztrádaszakaszok fizetőssé tételére. A Hír TV-nek azt mondta: a fejlesztési tárca azután dolgozta ki a tervezetet, hogy az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács is elmaradást állapított meg a 2015-re tervezett útdíjbevételeknél.
Ismert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda este erősítette meg az autópályadíj kiterjesztésének tervét az M0-s egyes szakaszaira. A javaslat ellen már többen is tiltakoztak.