Uniós kötelezettség miatt kellene a fizetős M0

Saját finanszírozási lábakat kell létrehozni; ezt az unió ellenőrzi, és visszafizetésre kötelezhet, ha nem vezetik be.

2014. 12. 11. 12:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az mno.hu úgy értesült, hogy az M0-s bizonyos szakaszain – az uniós keretszerződésnek megfelelően – a kormány vállalásai alapján saját finanszírozási lábakat kell létrehozni; ezt az unió ellenőrzi, és visszafizetésre kötelezhet, ha nem vezetik be (például 2015. december 31-ig a dugódíjat a 4-es metró kapcsán 30-60 milliárdos visszafizetés terhe mellett). Ugyanakkor az M0-s EU-s pénzből épült szakaszait moratórium védi a díjfizetés bevezetésétől, így egyes szakaszokat később tesznek majd fizetőssé.

Ennek egy megoldási opciója a megyei jegy, amely ötezer forint éves díj ellenében lehetővé teszi a megyén belüli autópálya-használatot. Az M0-ra pedig elég lenne egy Pest megyei jegy. A körgyűrű fizetőssé tételéből 20-22 milliárd forintos bevételt remélnek, a fő cél az átmenő teherforgalom terhelése lenne, de jelenleg a lakosságra is kiterjedő díjfizetési javaslat van napirenden.

Emellett EU-s kvóta alapjára az unió 300-350 milliárdot biztosít az elővárosi vasút fejlesztésére; kérdés, hogy ezt a BKV vagy a MÁV kötelékein belül oldják-e meg, de úgy tudjuk, egyelőre a MÁV javaslata tetszik a kormánynak.

A kormányszóvivő szerint a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Kovács Zoltán a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón kérdésre elmondta, hogy az útdíjrendszer átalakítását az uniós és a hazai forrásokból épült útrendszerek egymáshoz való viszonyának rendezése kívánja meg.

Jelezte: a tervezet szerint a megyei matricák lehetővé teszik, hogy akiknek korábban éves matricát kellett fizetniük ahhoz, hogy egyik megyéből a másikba menjenek vagy megyén belül közlekedjenek a felsőrendű utakon, azok olcsóbban tehessék meg a jövőben ugyanezt. Ez vonatkozik majd azokra is, akik az elkerülő gyűrűt választják – tette hozzá. (A megyei éves matrica 5000 forintba kerül majd.)

A kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Kiemelte: a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik. Kitért arra is: egyelőre munkatervezet van az útdíjfizetés kiterjesztéséről, a várható bevételekkel összefüggésben pedig még tart a kalkuláció.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ugyanakkor azt emelte ki, hogy a jövő évi költségvetés teljesítéséhez szükség van az eddig ingyenes körgyűrű és sztrádaszakaszok fizetőssé tételére. A Hír TV-nek azt mondta: a fejlesztési tárca azután dolgozta ki a tervezetet, hogy az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács is elmaradást állapított meg a 2015-re tervezett útdíjbevételeknél.

Ismert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerda este erősítette meg az autópályadíj kiterjesztésének tervét az M0-s egyes szakaszaira. A javaslat ellen már többen is tiltakoztak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.