Nehezített továbbtanulás

Tudásmérő teszttől tehetik függővé, hogy ki milyen típusú középiskolába juthat be.

Csókás Adrienn
2015. 03. 05. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős kihívás az oktatási rendszer számára, hogy a munkaerőpiac szempontjából nem megfelelők az arányok az iskolatípusok között – olvasható a lapunk birtokába került szakképzési koncepcióban, amely a szakképzés jelentőségének és vonzerejének visszaállítását és a képzés minőségének emelését célozza. Az anyag szerint a gazdasági igényekkel harmonizáló beiskolázási struktúrát kell kialakítani, ehhez pedig több megfelelően képzett szakmunkásra és technikusra van szükség, mint amennyit a jelenlegi oktatási rendszer képez.

A koncepció emlékeztet arra, hogy a sikeres szakképzési rendszerrel bíró, példaértékűnek tartott európai országokban a szakképzésben részt vevők aránya jóval meghaladja a gimnáziumba járókét. Ausztriában például a tanulók nagyjából 79 százaléka tanul a szakképzésben, és csupán 21 százaléka vesz részt gimnáziumi képzésben – ismerteti a dokumentum, amely rögzíti, hogy hazánkban az eltolódott beiskolázási adatok alapján indokolt a középfokú képzés szerkezetének átalakítása annak érdekében, hogy a szakképzésben minél többen vegyenek részt.

A beiskolázási arányok megváltoztatását a koncepció szerint a gimnáziumi képzés minőségének megtartása is indokolttá teszi, ugyanis mint írják, jelenleg 2,5-es átlaggal is be lehet kerülni ebbe az intézménytípusba, csakhogy ennél a szintnél nem várható a felsőoktatásba való továbblépés. Márpedig – ahogy azt korábban Czomba Sándor képzési államtitkár is egyértelművé tette – a gimnáziumok feladata elsősorban a felkészítés a felsőoktatási tanulmányokra.

Mindebből az következik, hogy ha direkt férőhelycsökkentő intézkedéseket nem hoz is a kormány a gimnáziumokban, a mostaninál szigorúbb bejutási követelmények meghatározásával elérhető, hogy a többség inkább a szakképzésbe kerüljön be. Az anyag ezzel összefüggésben egy konkrét intézkedést is említ a tervek között: pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérést vezetnének be az általános iskolások körében, és ennek a meghatározott szinten történő teljesítéséhez kötnék a megfelelő középiskola-típusba való bejutást. A mérést a hetedik évfolyam végén – kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadik végén – végeznék el.

A dokumentum emlékeztet arra is, hogy a demográfiai változásokra visszavezethető tanulólétszám-csökkenés elsősorban a szakiskolákat érintette, ráadásul további gond, hogy a szakiskolába bekerülő diákok jó része az alapvető készségek területén is gondokkal küszködik. A szakképzés népszerűsítésével összefüggésben a koncepció fontosnak tartja, hogy a leendő pedagógusok már a tanárképzésben kapjanak kifejezetten szakképzéssel kapcsolatos oktatást, és tanulmányaik alatt kötelező jelleggel eljussanak szakképző iskolába.

Szeretnék továbbá, hogy a szakképzés szorosabb kapcsolatban álljon az általános iskolákkal: mint írják, a szakképzési centrumok vonzáskörzetében lévő általános iskoláknak szakmai napokat kellene szervezniük a szakképző iskolákban és a környező vállalkozásoknál. Az anyag felveti továbbá, hogy már hetedik évfolyamon kezdődjenek üzemlátogatások az iparkamara szervezésében, és jelenjen meg pályaorientációval foglalkozó tantárgy is. Fontos része a reformnak az átjárhatóság elősegítése is a különböző oktatási rendszerek között. Ennek érdekében megteremtenék annak a kereteit, hogy a szakképzés és a felsőoktatás között mindkét irányba működjön a korábban megszerzett ismeretek beszámítása.

Mint Czomba Sándor néhány hete bejelentette: a kormány által is elfogadott átalakítási tervek szerint a jelenlegi szakiskolákat a jövőben szakközépiskolákká alakítanák, amelyekben 3+2 tanéves rendszerben szakmát, majd érettségit lehetne szerezni. A szakközépiskolák pedig szakgimnáziumokként működnének tovább, ezekben négy tanév alatt lehetne eljutni az érettségiig, majd plusz egy év alatt a technikusi minősítésig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.