Filmes beszámolóikon valami egészen különleges világot látunk, mintha káprázna a szemünk. Az alakok a két világháború közti brit divatvilág figurái, a körítés a XXI. századi Budapest. Szombaton újra „gurul” a Tweed Run, pár órára újra a maguk képére formálják Budapestet.
Immár kilencedszer haladnak végig a fővároson a tweed mámoros szerelmesei – nincsenek túl sokan, legfeljebb úgy 150-en, de talán éppen ezért nyeri az „üde színfolt” a „bosszantó közlekedési akadály” elleni meccsét. Az idei beöltözős bringás vonulás szombat délelőtt 10-kor veszi kezdetét az Egyetem téri Táskarádió elől, de ekkor még nem pattan senki drótszamárra. Alkalom lesz rengeteg fényképet készíteni, ismerkedni, és alakítani még a ruházaton, sminken. A regisztráció helyén tánctanulásra is lehetőség lesz fél 11-től, erről szintén nem érdemes lemaradni.
Hogyan is kell kinézni? Van egy alapvető tweed öltözködés, aminek a stíluselemeit korábbi képgalériánkról könnyen el lehet lesni, és alábbi keretes írásunkban „véresen komoly” szabványokat is bemutatunk.
Idén azonban már fejlődik a Tweed Run – így hívják az eseményt itthon –, hisz tweed és gengszter stílusban is meg lehet jelenni.
– Amit ajánlunk: a nadrág, mellény, zakó szettet és a lehetőleg korabeli kiegészítőket, nők esetében kesztyű, bross, kalap – próbál eligazítást adni Szabados Iréne főszervező, aki nagyon kéri, farmerban és egyéb, mai viseletben lehetőleg ne jelenjen meg senki. – Több versenyen a minőségi bőrcipő és az esztétikai, valamint színösszhang hozott győzelmet. Az esemény Facebook-oldaláról is lehet ötleteket meríteni – teszi hozzá ösztönzőleg. Merthogy verseny is lesz: az a tweed legény, illetve leány, valamint gengszter, aki a legjobban néz ki a 20-as, 30-as évek divatja szerint, a hírnév és a siker mellett értékes jutalomban is részesül.
Szűk keresztmetszet a kerékpár, mert nyilván mindenki olyannal megy, amilyenje van, és hát tényleg az öltözködés itt a lényeg. De ha már itt tartunk, Szabados Iréne mesél „a jó tweed bringáról” is.
– A kerékpárok a két háború között nagyobb értéket képviseltek, mint most. Főként kisebb műhelyekben építették, és ezért kerültek többe. Hogy érzékeljük: a biciklik ára 1939-ben 120-160 pengő körül volt, ebben az időben egy kubikus 1,2 pengő körül keresett napszámban. A Weiss Manfréd gyárból így is sok-sok márka kikerült: Corvin, Csepel, Csepel-Ballon, Csepel-Félballon, Csoda, Csoda-Ballon, Diadal, Extra, Fecske, Leányka, Luxus, Pajtika, Rapid, Sparta, Super. A Ballon jelölés a széles gumijú változatot jelölte. Különösen sikeres volt a Csoda nevű modell, ezt a második világháború után is sokáig gyártották még – ad rövid történeti áttekintést a főszervező.