A baleseteket, katasztrófákat szinte mindig az áldozatok száma alapján tartjuk számon: a Germanwings gépének tragédiája március 24-én százötven emberéletet követelt. Árnyékában szó szerint eltörpült a hazai Eger Rallye pár nappal későbbi balesete, ami a navigátor életébe került. Az előbbi esetében a sajtó azóta sem győzi ecsetelni, mi vezethetett a pilóta szinte biztosan szándékos cselekedetéhez, utóbbinál senkit nem érdekel az autó balesetét kivédeni nem tudó, könnyebb sérülésekkel kórházba szállított sofőr lelkivilága. Pedig bármilyen furcsán hangzik, a navigátorhoz és a repülő utasaihoz hasonlóan ő is áldozat, még ha nem is a szó köznapi értelmében.
„Az emberek rendszerint csak az elhunytakat tekintik áldozatnak, pedig a rali esetében a volánnál ülő sofőr is az, még akkor is, ha csak kisebb sérülései vannak. Ugyanígy több áldozata van a repülőgép-szerencsétlenségnek, mint azt elsőre gondolnánk” – mondja Faludi Viktória tanácsadó szakpszichológus. A krízisterapeuta kiemeli, hogy az autóversenyzőket a tragédiák lelkileg akkor is megterhelik, ha amúgy a balesetben vétlenek. Poszttraumás stressz szindróma ettől függetlenül kialakulhat náluk, pszichológiai szempontból áldozatnak kell őket tekinteni.
„A balesetek utáni poszttraumás stresszt nem egyszerű kezelni, ahogyan nem könnyű feloldani az ilyenkor jelentkező bűntudatot sem, lévén az a sofőrt akkor is gyötri, ha amúgy tisztában van azzal, hogy az adott balesetben vétlen" – mondja a szakpszichológus. Hozzáteszi: ezzel az a gond, hogy föloldás híján ez az állapot komoly mentális zavart okozhat: hangulatzavarhoz, depresszióhoz, visszatérő szorongáshoz vezethet, akinek pedig erre hajlama van, akár az öngyilkosságig is eljuthat. Túl a lelki tüneteken, a poszttrauma pszichoszomatikus betegségeket, például irritábilis bél szindrómát is okozhat. És ez teljesen független attól, hogy valaki vétkes volt-e egy balesetben vagy sem.
Az Eger Rally esetében egyelőre nem ismert, mi okozta a tragédiát, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság portálunknak csak annyit mondhatott, hogy a baleset körülményeit az Egri Rendőrkapitányság vizsgálja. Ennél bővebb tájékoztatás ugyan egyelőre nem adható, a beszámolókból azért kiderül, hogy a halálesetet vélhetően egy ablakon becsapódó, a navigátor csigolyájának ütődő faág okozta. Ez lehetett az a szerencsétlen véletlen, amely végzetessé tette a kocsi kicsúszását, fának ütközését.