Szoktatok bulizni járni? Hogyan ültök be ismét a kerekesszékbe, ha véletlenül kiestek onnan? Ilyen és hasonló kérdéseket tettek fel a rákosmenti Balassi Bálint Nyolcévfolyamos Gimnázium tizenegyedikes diákjai hétfőn a komplex, iskolai fogyatékossági érzékenyítő mintaprogram bemutató foglalkozásán. Az önkormányzat célja a program indításával, hogy a kerületben élő diákok megismerjék a fogyatékkal élők problémáit, illetve megtanulják a segítségnyújtás és kommunikáció helyes útját.
„Rákosmente esélyegyenlőségi programjának hangsúlyos és nagyon fontos része, hogy szeretnénk az ép és egészséges fiatalok szemléletét formálni azzal, hogy érzékenyítő előadásokat, órákat tartunk a kerület iskoláiban” – mondta Riz Levente, Rákosmente fidesz–KDNP-s polgármestere az esemény sajtótájékoztatóján. Hangsúlyozta: a kezdeményezés mintaprogramnak tekinthető, tudomása szerint ugyanis sem Budapesten, sem vidéken nincsen hasonló program. Az önkormányzat célja, hogy minden kerületi diák, aki Rákosmente iskoláiba jár, legalább egy alkalommal részt vehessen egy érzékenyítő előadáson, ahol találkozhat fogyatékkal élőkkel, akik elmondják az életük sajátos jelenségeit, csak rájuk jellemző gondjait, problémáit. A diákok ezeken a bemutató órákon nemcsak a fogyatékkal élők konkrét fizikai akadályaival találkozhatnak, hanem betekintést nyerhetnek az életszemléletükbe, lelki, fizikai világukba is. Megtanulhatják a segítségnyújtás helyes formáit, kipróbálhatják a kerekesszéket, sőt még a fogyatékkal élők sportjait is.
Mint a kerület vezetője elmondta: azon túl, hogy a diákokat közelebb hozzák a fogyatékkal élőkhöz, további céljuk azt is megmutatni, hogy egyáltalán nem jelent tragédiát így élni, pozitív életszemlélettel el lehet ezt fogadni. Riz Levente közölte, hogy ez a hozzáállás nemcsak a fiatalokra, rá is nagyon jó benyomást tett. „Szeretnénk olyan közösséget építeni a kerületben, amely minden tagja odafigyel azokra, akik segítségre szorulnak” – hangsúlyozta.
„Nagyon fontos, hogy a fiatalokban minél hamarabb kialakítsunk egyfajta érzékenységet a fogyatékkal élők iránt” – mondta Csiszár Attila, a MEOSZ Oktatási, Továbbképző és Távmunka Intézet igazgatója. Mint kifejtette, jó, ha ezt mihamarabb megtapasztalják a diákok, mert belőlük kerülnek ki a jövő építészmérnökei, akik ha a középiskolában részt vesznek ilyen érzékenyítő programon, akkor nem fognak olyan házat tervezni, amely nem akadálymentes.