„Ez a pápa jópofa, közvetlen, haladó, formabontó, igazi tényező a világban, ebben hasonlatos II. János Pálhoz, folytatja az ő hagyományait.” „Ez a pápa túl sokat beszél a szegényekről, a kirekesztettekről, az utolsókról. Ez a latin-amerikai pápa semmit sem ért a gazdasághoz. Ez a világ végéről jött pápa démonizálja a kapitalizmust.” Elég volt néhány mondat, egy keményebb megfogalmazás a gazdaságról, „amely öl”, néhány bíráló frázis a 2013 novemberi, Evangelii gaudium kezdetű apostoli buzdításban (lásd keretes írásunk), s a dokumentum megjelenése után kevéssel az amerikai konzervatív körök máris rásütötték a pápára a „marxista” bélyeget, míg mások védelmükbe vették őt.
Nos, 2013-ban egy olyan pápa kezdett a katolikus egyház kormányzásába, aki közelről ismerte egy bizonyos kapitalizmus katasztrófáit. Sokakat kényelmetlenül érint, hogy annyit beszél a szegénységről, kritizálja a pénz kizárólagos értékként való elfogadását. Pedig Ferenc pápa nem tesz mást, mint radikálisan – nem fundamentalista módon – hirdeti Jézus társadalmi tanítását.
Egy Andrea Tornielli és Giacomo Galeazzi (a La Stampa olasz lap két Vatikán-szakértője) által írt és most magyarul megjelenő könyv átfogóan tartalmazza Ferenc pápa felhívásait, mintegy „közgazdasági üzenetre” lefordítva a szentatya által az elmúlt két évben folytonosan hangoztatottakat. A szerzők ugyanakkor a megnyilatkozások mellett számba veszik a bírálatokat, és még ezeknek a kritikáját is – elmélyíteni kívánva a párbeszéd lehetőségét mindezekről.
Nem volt véletlen tehát, hogy a pesti Párbeszéd Házában mutatták be szerdán az „Ez a gazdaság öl” című kötetet – az intézményt éppen Ferenc pápa magyarországi jezsuita rendtársai tartják fenn a Horánszky utcában.
Mit üzen tehát Ferenc pápa a közgazdasági gondolkodásnak?
– A pápa Jézusból indul ki. Hogy Jézus honnan indul, hogyan működik és hogyan végzi. Názáretben Jézus elmondja a programját: szabadulást hirdet, gyógyulást a betegeknek; Lukács evangéliumának 4. fejezetében voltaképpen egy társadalmi programmal találkozunk, amiben még nincs szó kegyelemről, rózsafüzérről, Szűz Máriáról. Lukácsnál és Máté evangéliumának 25. fejezetében is egy szociális programot látunk. Így kezdi és így is végzi Jézus, a kettő között pedig „csinálja” – idézi fel Vértesaljai László magát az üzenetet, amiből szerinte Ferenc pápa merít. Mint rávilágít, az első pápáknak nem érsekeik, bíborosaik voltak, hanem „szociális miniszterük”. – A könyv folyamatosan hivatkozik Jézusra és az első három évszázadra. Hogyha Jézust szereted, akkor azt ne csak a templomban öltöztesd selyembe, hanem a templom előtt fekvő „Jézust” is. Mondják is ezzel kapcsolatban Ferenc pápára, hogy marxista... – húzza alá a jezsuita szerzetes, a Vatikáni Rádió munkatársa.