Gripen-baleset: a pilóta „példás helytállást” tanúsított

A kényszerleszállás végső szakaszában a pilóta már életveszélyben volt – mondta Siklósi Zoltán volt vadászpilóta.

MTI
2015. 06. 11. 7:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakértő kitért arra is, hogy a mostani esethez hasonló futómű-meghibásodások elég ritkák, de a repülés során a műszaki hiba soha nem zárható ki.

Március 20-án a honvédség egyik, Svédországból Magyarországra tartó Gripen vadászgépe biztonsági okokból a kassai repülőtéren szállt le, miután a pilóták egyike a műszerkijelzőn eltérést érzékelt.

A magyar légierő egy másik Gripen vadászgépe május 19-én Csehországban túlfutott a leszállópályáján, a pilóták katapultáltak. A cáslavi reptéren egy nemzetközi gyakorlaton történt Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek.

A Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépének pilótája szerda délelőtt kiképzési repülésre szállt fel. A pilóta nem sokkal később „deklarált vészhelyzetet” jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így „félállásban” maradt. A pilóta és a földi személyzet svéd szakemberek bevonásával minden körülményt és tapasztalatot mérlegelt, és még a levegőben megkísérelték elhárítani a műszaki hibát. Mivel ez több mint egy órán át sem sikerült, a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán. Az M1 Híradójának információi szerint a pilóta csigolyatörést szenvedett.

Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. Az előzetes vizsgálatok alapján a vadászgép javítható.

Orosz Zoltán altábornagy, vezérkari főnökhelyettes sajtótájékoztatóján elmondta: a meghibásodás jellege nem olyan, hogy „a típust le kellene tiltani”. Összefüggés a csehországi balesettel nincs – jegyezte meg kérdésre válaszolva, de kiemelte, „láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma”.

A Honvédelmi Minisztérium (HM) közleményben azt írta: a pilóta „példás helytállással megmentette” a magyar légierő vadászrepülőgépét, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált. Az őrnagyot Budapesten, a Honvédkórházban kezelik, nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil.

Nagyjából 20 G-s erősségű, vagyis a testsúly hússzorosának megfelelő ütés éri a pilótát katapultáláskor – mondta Murguly Gusztáv nyugalmazott vadászpilóta az M1 műsorában.

Hangsúlyozta: a pilóta dönthetett volna úgy is, hogy már a levegőben katapultál, a kecskeméti repülőtérnél van is erre a célra egy úgynevezett katapultálási zóna. Ez esetben a repülőgép is „biztonságos”, vagyis nem lakott területre zuhan le – emelte ki.

Meglett volna az esélye annak, hogy a gép „bebucskázik”, esetleg kitörik a másik kerék is – mondta a nyugalmazott vadászpilóta, hozzátéve: Kádár Sándor viszont úgy döntött, hogy megpróbálja lehozni a gépet, és „szerencséje volt”, hogy csak az orrfutóval volt probléma.

A nyugalmazott vadászpilóta kitért arra is, hogy a pilóták a katapultálást is gyakorolják. Az előírás szerint jellemzően 80 méter körüli magasságban szoktak katapultálni, de a repülőgép olyan katapulttal van felszerelve, amely „nulla nullás, vagyis nulla sebességnél nulla magasságban és biztonságosan lehet katapultálni. Ha a pilóta a katapultálás mellett dönt, akkor fel kell venni a helyes testtartást (egyenes gerinccel ülni, s hátrahajtani a fejet), majd meg kell húzni a kart” – fejtette ki Murguly Gusztáv.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.