Jelentős változásokat hozhat a következő két évben a Nemzeti társadalmi felzárkóztatási stratégia (Ntfs) II. a szegénység elleni küzdelemben, különös tekintettel a rászoruló kisgyermekekre. A stratégia intézkedési tervét tartalmazó kormányhatározat-tervezet szerint tovább bővítik a térítésmentes vagy kedvezményes gyermekétkeztetésben részt vevők, valamint az élelmiszersegélyben részesülők kedvezményezetti körét. Az intézkedési terv szerint kiemelt figyelmet kell fordítani az étkezési kedvezmények kiterjesztésekor például a 3 évesnél fiatalabb, intézménybe nem járó gyermekekre, a középfokú iskolában tanuló rászoruló diákokra, valamint az egészségi állapotuk miatt speciális étkezési rendre szorulókra.
A határozattervezet szerint meg kell vizsgálni azt is, miként lehet megoldani az iskolai szünetekben és a hétvégéken az étkezés biztosítását, a jogszabályi és finanszírozási garanciák megerősítésével. (A középiskolákban jelenleg még a legszegényebb gyerekek sem esznek ingyen, csak 50 százalékos kedvezménnyel, ahogy nincs szervezett étkezés a hétvégén, illetőleg a tanévközi szünetekben sem.) A vonatkozó jogszabálytervezet kidolgozására Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere jövő január 1-jéig kapott időt.
Az előírt gyermekjóléti intézkedések között szerepel a további bölcsődeiférőhely-bővítés is, és a 3 évesnél fiatalabb gyermekek egyéb napközbeni ellátási formáinak, így a családi napköziknek és a magánbölcsődéknek a fejlesztése elsősorban a szolgáltatáshiányos, férőhelyhiányos településeken. A terv szerint a gyermekes családok ismétlődő szegénységi körének megtörése érdekében folytatják és bővítik a hátrányos helyzetű térségek integrált gyermekprogramjait, valamint felülvizsgálják majd – és várhatóan területi alapon differenciálják – a gyermekjóléti szolgáltatás és a családsegítés finanszírozását, hogy csökkentsék a területi egyenlőtlenségeket.
Újból módosulhatnak a hátrányos helyzetű státusra vonatkozó szabályok, s kedvező irányban változhatnak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság belépési feltételei is. Ez azért különösen érdekes, mert épp a polgári kormány volt az, amely alig két évvel ezelőtt átalakította a rendszert, ennek következtében – legalábbis papíron – töredékére csökkent a hátrányos helyzetű, s a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma. 2013 szeptembere előtt a hátrányos helyzetű státust szinte csak alacsony jövedelemhez (vagy jegyzői védelembe vételhez), míg a halmozottan hátrányos helyzetű titulust a rossz anyagi helyzet mellett a szülő alacsony iskolai végzettségéhez kötötték.