Hétvégén is adhatnak ingyenételt

Miként lehet megoldani az iskolai szünetekben és a hétvégéken az ingyenes étkezés biztosítását?

2015. 06. 02. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős változásokat hozhat a következő két évben a Nemzeti társadalmi felzárkóztatási stratégia (Ntfs) II. a szegénység elleni küzdelemben, különös tekintettel a rászoruló kisgyermekekre. A stratégia intézkedési tervét tartalmazó kormányhatározat-tervezet szerint tovább bővítik a térítésmentes vagy kedvezményes gyermekétkeztetésben részt vevők, valamint az élelmiszersegélyben részesülők kedvezményezetti körét. Az intézkedési terv szerint kiemelt figyelmet kell fordítani az étkezési kedvezmények kiterjesztésekor például a 3 évesnél fiatalabb, intézménybe nem járó gyermekekre, a középfokú iskolában tanuló rászoruló diákokra, valamint az egészségi állapotuk miatt speciális étkezési rendre szorulókra.

A határozattervezet szerint meg kell vizsgálni azt is, miként lehet megoldani az iskolai szünetekben és a hétvégéken az étkezés biztosítását, a jogszabályi és finanszírozási garanciák megerősítésével. (A középiskolákban jelenleg még a legszegényebb gyerekek sem esznek ingyen, csak 50 százalékos kedvezménnyel, ahogy nincs szervezett étkezés a hétvégén, illetőleg a tanévközi szünetekben sem.) A vonatkozó jogszabálytervezet kidolgozására Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere jövő január 1-jéig kapott időt.

Az előírt gyermekjóléti intézkedések között szerepel a további bölcsődeiférőhely-bővítés is, és a 3 évesnél fiatalabb gyermekek egyéb napközbeni ellátási formáinak, így a családi napköziknek és a magánbölcsődéknek a fejlesztése elsősorban a szolgáltatáshiányos, férőhelyhiányos településeken. A terv szerint a gyermekes családok ismétlődő szegénységi körének megtörése érdekében folytatják és bővítik a hátrányos helyzetű térségek integrált gyermekprogramjait, valamint felülvizsgálják majd – és várhatóan területi alapon differenciálják – a gyermekjóléti szolgáltatás és a családsegítés finanszírozását, hogy csökkentsék a területi egyenlőtlenségeket.

Újból módosulhatnak a hátrányos helyzetű státusra vonatkozó szabályok, s kedvező irányban változhatnak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság belépési feltételei is. Ez azért különösen érdekes, mert épp a polgári kormány volt az, amely alig két évvel ezelőtt átalakította a rendszert, ennek következtében – legalábbis papíron – töredékére csökkent a hátrányos helyzetű, s a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók száma. 2013 szeptembere előtt a hátrányos helyzetű státust szinte csak alacsony jövedelemhez (vagy jegyzői védelembe vételhez), míg a halmozottan hátrányos helyzetű titulust a rossz anyagi helyzet mellett a szülő alacsony iskolai végzettségéhez kötötték.

Az új rendszer szerint azonban a hátrányos helyzetű besoroláshoz az alacsony jövedelem mellett még egy „rossz” körülménynek – alacsony végzettség, munkanélküliség vagy nem megfelelő állapotú lakás – is teljesülnie kell, a halmozottan hátrányos besoroláshoz pedig ezek közül a korábbi egy helyett már két körülménynek kell fennállnia. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság azonban már nem kapcsolódik a hátrányos helyzetű besoroláshoz, az minden gyermeknek jár, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 százalékát (2015-ben 37 050 forint), speciális esetekben 140 százalékát (39 900 forint).

A kormány az intézkedési tervben leszögezi azt is: meg kell erősíteni a gyermekvédelmi jelzőrendszert. A „szülői szerep hatékony betöltését fejlesztő képzéseket”, tréningeket kell majd tartani a bántalmazó, az elhanyagoló szülők, a nevelésbe vett gyermekek szülei, valamint a szülői felügyeleti jog gyakorlásával, a kapcsolattartással összefüggő vitákban érintett szülők számára. A cél a gyermekbántalmazás visszaszorítása mellett a veszélyeztetett és családjukból kiemelt gyermekek egészséges lelki fejlődése, ezért megvizsgálják, milyen módon lehet megerősíteni a gyermekjóléti szolgáltatást igénybe vevő, s a szakellátásban nevelkedő gyermekek pszichés támogatását. Növelnék a roma nevelőszülők számát, ezért a tervezet előírja, hogy elő kell segíteni a roma nevelőszülő-jelöltek képzésekre való jelentkezését.

A tervezet feladatul szabja Lázár János kancelláriaminiszternek, hogy fejleszteni kell a szegénységben és kirekesztettségben élők életkörülményeit vizsgáló, meghatározó jelentőségű statisztikai felméréseket annak érdekében, hogy vizsgálható legyen a szegénység továbbörökítésének kérdése, s létre kell hozni egy országos szegregációs adatbázist. Szintén Lázár és a statisztikai hivatal feladata lesz Magyarország új szegénységtérképének létrehozása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.