Úttörő módszerek a nyelvoktatásban

Leáldozóban a korszak, amikor az idegen nyelvek tanulása végeláthatatlan szótárazásokból és unalmas mondatfordításokból áll.

Csókás Adrienn
2015. 06. 27. 17:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mécsesek, füstölőillat és iskolára egyáltalán nem emlékeztető, kávéházi hangulat fogad a Flow Nyelvstúdióban. Hagyományos tantermeket itt hiába keresünk, a belvárosi lakásban kialakított nyelviskolában padok helyett akár kanapén vagy babzsákon is helyet foglalhatnak a diákok, akiket a tanulnivalón kívül rendszerint kávé, tea és némi ropogtatnivaló vár. Mint megtudom, szakmailag is kifejezetten hatékony, ha óra közben az intenzív tanulást megszakítva lefőzünk egy jó feketét, mivel húszpercenként drasztikusan visszaesik az ember figyelme, és bizony jót tesz pár perc kikapcsolódás, hogy aztán újra száz százalékon pöröghessen az agy. A nyelviskola nevéhez hűen a „flow élmény\", azaz az áramlatimpulzus megteremtésére törekszik, vagyis hogy az óra se unalmas, se túl stresszes ne legyen, hanem kifejezetten a tanulókhoz illeszkedjen a kihívás mértéke. Úgy ragadja magával a diákot, hogy gyakorlatilag észre se vegye az idő múlását. Ezt segíti elő az otthonos, nyugtató, stresszoldó környezet és a maximálisan személyre szabott oktatás is.

– Jelentkezéskor minden diák számára kiválasztjuk a legmegfelelőbb tanárt és tanulási módszert. Ehhez két, pszichológus által összeállított számítógépes tesztet kell kitölteni, amelyek a tanulási és kommunikációs stílust, a személyiséget vizsgálják. Az eredményekből látni fogjuk, hogy az illető hogyan tanul a legkönnyebben, mik az erősségei, milyen stílusú és személyiségű tanárral tud a legsikeresebben együttműködni, és miként motiválható a leghatékonyabban. Több mint hetven oktatónk van, akik maguk is kitöltötték ezt a két tesztet, így minden diák találhat olyan órát, illetve tanárt, aki az egyéniségének legjobban megfelel – magyarázza a Flow vezetője, Gelics Nóra. Hozzáteszi, kezdésképp minden diáknak felajánlanak egy ingyenes, háromórás tanulástechnikai tréninget, ahol hasznos tippeket kapnak, trükköket sajátíthatnak el a hatékony tanulást, az ismeretek elmélyítését, a motiváció fenntartását illetően. De a tanárokat is rendszeresen képzik, így maximalizálva az oktatás eredményességét.

A Flow-ban rendkívül változatosak az órák, a nyaralások előtt kifejezetten hasznos „túlélő angol” tanfolyamok, nyelvvizsga-felkészítők mellett beszédfejlesztő, üzleti, nyelvtani órákat is választhatunk, csakúgy, mint 60 év felettieknek szóló szenior vagy épp baba-mama foglalkozásokat. Mindezek heti egy-két alkalomtól heti ötször öt órás intenzitásig számos formában elérhetők, tízfajta nyelvet oktatnak, még diszlexiásoknak is van külön csoport.

Az órák közös jellemzője, hogy legfeljebb 4-6 fős (de általában ennél is alacsonyabb) csoportlétszámmal dolgoznak, gyakran külső helyszíneken (parkban, kávéházban), olykor anyanyelvi tanárokkal, de mindig szórakoztató, laza hangulatban.

– Igyekszünk az órákon a diákok minden érzékszervére hatni, mert ha csak kiáll a tanár, és magyaráz, abból egy óra múlva legfeljebb a hallottak 20-30 százaléka marad meg. Ha viszont az óra interaktív, vagyis a diák maga is aktívan bekapcsolódik, beszél, színez, mozog, kivág, felragaszt stb., akkor sokkal jobban beég az információ az agyába. Ezért is használunk sok tárgyi eszközt, látványos elemeket, hanganyagokat, gyakran még társasjátékokat is – fogalmaz Gelics Nóra. Mint mondja, vannak olyan extra óráik is, mint a hamarosan induló angol jógatanfolyam.

– Németül már zajlott hasonló. Tulajdonképpen az órákat ráhangolódás- és stresszoldásképpen 15 perces jógablokkal kezdték, majd jött a klasszikus tanulás, amit az óra végén ismét jógázással zártak le. Egyszerűen imádták a diákok. De említhetném a nyári nyelvtáborainkat, a klubfoglalkozásokat vagy az úgynevezett „2 in 1” tanfolyamokat is, amelyeknek lényege, hogy az egyik idegen nyelven tanítjuk a másikat, például angolul oktatunk németet – teszi hozzá.

Ha nyelvtanulásról beszélünk, mindenképp szót kell ejteni az egyre nagyobb teret hódító online tanulásról, e-learningről is. Ebben a műfajban hazánk egyik legnépszerűbb kezdeményezése az 5 Perc Angol, amelyet nemrég a világ legjobb angolnyelv-oktató portáljának kiáltottak ki, ráadásul másodszor. A magyar fejlesztésű, családi vállalkozásként működő weboldal olyan versenytársakat hagyott maga mögött, mint a BBC, a British Council vagy a Cambridge Dictionary oldala. Hogy mi a siker titka? Az „iskola” 2003-ban kezdte meg a szórakoztató napi nyelvleckék küldését olvasóinak, azóta annyira beindult a gépezet, hogy az ötletgazdák a korábban működő hagyományos nyelviskolájukat időközben a telt házas működés ellenére is bezárták.

Szalai Nóra, az 5 Perc Angol tulajdonosa lapunknak azt mondja: kezdetben csak saját hallgatóiknak küldték ki e-mailben a névre szóló minileckéket, ezek gyorsan népszerűek lettek, a tanulók továbbküldték az ismerőseiknek, így a kezdeti pár száz olvasóból hamarosan több ezer lett. Ma már több mint napi 200 ezer regisztrált olvasó követi a leckéiket, amelyek teljesen ingyenesek, és minden héten új tematikát járnak körül.

– Talán a közvetlen, személyes hangvétel a sikerünk egyik kulcsa, így az olvasók talán kissé úgy érezhetik, hogy saját mentoruk van, aki a tanulás során foglalkozik velük, még ha csak virtuálisan is. A másik két fontos tényező a folytonosság, hiszen az ingyenes leckéket immár tizenkét éve küldjük úgy, hogy gyakorlatilag nem maradt ki egyetlen nap sem. Emellett fontos az is, hogy mindig törekszünk arra: a leckék ne csak könnyen érthetők és alaposak legyenek, de szépek is. Így a hang- és képanyagok kiválasztásánál és készítésénél mindig igyekszünk a legmagasabb minőség elérésére – magyarázza Szalai Nóra.

Szerinte az online tananyagaik attól olyan közkedveltek, hogy mindenki szabadon használhatja őket, vagyis a tanulók maguk döntik el, mit szeretnének csinálni, és mennyi ideig akarnak foglalkozni vele. A honlapon több ezer napi szinten frissülő nyelvlecke, interaktív feladat és letölthető hanganyag található, amelyek kivétel nélkül úgy készülnek, hogy ne csak hasznosak, de lehetőleg minél szórakoztatóbbak is legyenek.

– A tananyagaimon keresztül szeretném motiválni az olvasókat, mert úgy vélem, motiváció és örömmel végzett tanulás nélkül nincs siker. Leckéimen keresztül ezért a nyelvtan és a szókincs mellett igyekszem nemcsak az angol nyelvterületek kultúrájával, gasztronómiájával, szokásaival és földrajzával megismertetni az olvasókat, hanem az angol mint univerzális nyelv segítségével kitágítani a teret, és bejárni velük a világot, ha csak képzeletben is - teszi hozzá Szalai. Az 5 Perc Angol egyébként az online leckék mellett hagyományos, nyomtatott tananyagokat, kiadványokat is készít. Tankönyveiket eddig mintegy 60 ezren vásárolták meg, havonta megjelenő magazinjuk pedig több mint 12 ezer példányban talál gazdára minden hónapban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.