Három javaslat is szól a Volánról

Három, egymástól alapjaiban eltérő, a társaságok jövőjét nagyban meghatározó javaslat van a kormány asztalán.

Bodacz Péter
2015. 07. 11. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három, egymástól alapjaiban eltérő, a Volán-társaságok jövőjét nagyban meghatározó javaslat van a kormány asztalán – tudta meg a Magyar Nemzet a kabinethez közel álló forrásból. A téma a csütörtöki kormányszóvivői sajtótájékoztatón került elő, ahol Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy kérdésre válaszolva kifejtette: nem a Volán-társaságok összevonása, hanem inkább megszüntetése merült fel lehetőségként.

Ebben az esetben a MÁV vehetné át a távolsági buszközlekedést, de többféle koncepció fekszik az asztalon, és döntés még nem született. A miniszter nonszensznek nevezte, hogy nincs a buszközlekedésben és a vasúton egységes jegyrendszer. Utalt arra is, hogy a közlekedés átszervezésére Vitézy Dávid, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) miniszteri biztosa, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezére készített koncepciót, de Lázár úgy fogalmazott: nagy vita zajlik a kérdésben.

Információink szerint Vitézy Dávid korábban már hangoztatott elképzelésének megvalósításában, a közlekedési holding létrehozásában látná a megoldást, amelynek lényege, hogy az államvasutak és a Volánok integrálásával szüntetnék meg a közúti és vasúti közösségi közlekedés párhuzamosságait úgy, hogy lehetőség szerint utóbbi részesüljön előnyben. Ez a terv már nem sokkal a 2010-es kormányváltás után napvilágot látott, ám végül nem valósult meg. Egy másik – lapunk értesülései szerint szintén az NFM-hez köthető – javaslat ugyanakkor a jelenlegi struktúra megtartásáról szól; eszerint megmaradna külön cégnek a MÁV és a hét regionális Volán-társaság, és csak az utazási szolgáltatások – a menetrend és a jegyek – szintjén volna közösködés. A kormány asztalán fekvő harmadik javaslat lényegét Lázár János vázolta csütörtökön; ez azt jelentené, hogy a Volán minden vagyontárgyával – buszparkjával, ingatlanjaival – a MÁV fennhatósága alá kerülne. Ez a megoldás kétségkívül a legradikálisabb lenne mindkét cég életében, ám újnak aligha mondható: a hazai menetrendszerű buszközlekedést a Magyar Államvasutak indította el 1927-ben. Az évtizedeken át MÁVAUT néven ismert társaság csak az ötvenes években kezdett különválni.

A kormány évek óta hangoztatott célja egyébiránt az, hogy a vasúti és a közúti közlekedést összehangolják. Ez – mint az átalakítás előkészítésével megbízott Vitézy Dávid több ízben is kifejtette – egységes tarifarendszer és jegyértékesítés bevezetését, valamint a menetrendi keresés és adatbázis egységes alapra hozását is magában foglalná.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.