Három, egymástól alapjaiban eltérő, a Volán-társaságok jövőjét nagyban meghatározó javaslat van a kormány asztalán – tudta meg a Magyar Nemzet a kabinethez közel álló forrásból. A téma a csütörtöki kormányszóvivői sajtótájékoztatón került elő, ahol Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy kérdésre válaszolva kifejtette: nem a Volán-társaságok összevonása, hanem inkább megszüntetése merült fel lehetőségként.
Ebben az esetben a MÁV vehetné át a távolsági buszközlekedést, de többféle koncepció fekszik az asztalon, és döntés még nem született. A miniszter nonszensznek nevezte, hogy nincs a buszközlekedésben és a vasúton egységes jegyrendszer. Utalt arra is, hogy a közlekedés átszervezésére Vitézy Dávid, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) miniszteri biztosa, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezére készített koncepciót, de Lázár úgy fogalmazott: nagy vita zajlik a kérdésben.
Információink szerint Vitézy Dávid korábban már hangoztatott elképzelésének megvalósításában, a közlekedési holding létrehozásában látná a megoldást, amelynek lényege, hogy az államvasutak és a Volánok integrálásával szüntetnék meg a közúti és vasúti közösségi közlekedés párhuzamosságait úgy, hogy lehetőség szerint utóbbi részesüljön előnyben. Ez a terv már nem sokkal a 2010-es kormányváltás után napvilágot látott, ám végül nem valósult meg. Egy másik – lapunk értesülései szerint szintén az NFM-hez köthető – javaslat ugyanakkor a jelenlegi struktúra megtartásáról szól; eszerint megmaradna külön cégnek a MÁV és a hét regionális Volán-társaság, és csak az utazási szolgáltatások – a menetrend és a jegyek – szintjén volna közösködés. A kormány asztalán fekvő harmadik javaslat lényegét Lázár János vázolta csütörtökön; ez azt jelentené, hogy a Volán minden vagyontárgyával – buszparkjával, ingatlanjaival – a MÁV fennhatósága alá kerülne. Ez a megoldás kétségkívül a legradikálisabb lenne mindkét cég életében, ám újnak aligha mondható: a hazai menetrendszerű buszközlekedést a Magyar Államvasutak indította el 1927-ben. Az évtizedeken át MÁVAUT néven ismert társaság csak az ötvenes években kezdett különválni.
A kormány évek óta hangoztatott célja egyébiránt az, hogy a vasúti és a közúti közlekedést összehangolják. Ez – mint az átalakítás előkészítésével megbízott Vitézy Dávid több ízben is kifejtette – egységes tarifarendszer és jegyértékesítés bevezetését, valamint a menetrendi keresés és adatbázis egységes alapra hozását is magában foglalná.