Így kerülhetjük el a vízi baleseteket

A felhőtlen fürdőzés számos veszélyt is rejt magában. Összegyűjtöttük, mire érdemes figyelni, hogy megelőzzük a bajt.

Marosi Adrienn
2015. 07. 04. 17:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a Dunán évente 70-80 vízi baleset fordul elő, az M1 információi szerint pedig a tavalyi év során összesen 113 ember fulladt vízbe hazánkban. A rendőrség honlapján megjelent adatok alapján a tragédiák 25-30 százaléka fürdés közben következik be, melynek mintegy 60 százaléka tiltott helyen történik. Azonban egy kis odafigyeléssel a balesetek jelentős része megelőzhető lenne.

Tar Mihály, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata Egyesület szóvivője lapunknak elmondta: a nyári időszakban csak náluk 300-350 ember látja el a mentési feladatokat, egy időben pedig nagyjából 150-en teljesítenek szolgálatot. A forgalmas tavak – mint a Balaton, a Tisza-tó vagy a Velencei-tó – különösen érintettek, ám veszélyességi szempontból a bányatavak, valamint más olyan folyók és tavak is kiemeltek, amelyekben egyébként tilos a fürdőzés.

„Tapasztalataink szerint a baleseteket majdnem száz százalékban az emberi felelőtlenség okozza” – hangsúlyozta a szóvivő. A fürdőzők gyakran nem veszik figyelembe, hogy hol tilos bemenni a vízbe, vagy számukra ismeretlen helyen, ismeretlen mederviszonyú vízben úsznak. Felhevült testtel, alkoholfogyasztás után és tele gyomorral soha nem szabad fürdőzni – emelte ki.

Mint mondta, a gyerekek fokozottabb veszélyben vannak, hiszen kevésbé tudnak vigyázni magukra, a veszélyérzetük jóval kisebb, mint egy felnőtté – éppen ezért a szülőknek kiemelten ügyelniük kell a strandolás közben gyermekük biztonságára.

Komoly gondot okoz az is, hogy sokan a másodfokú viharjelzés ellenére, az erős szélben és hullámzásban is bérbe adják a vízibicikliket a Balaton déli partján.

Csobay Balázs alezredes, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság bűnügyi osztályának vezetője az MNO-nak elmondta: a Dunán a képesített hajósok is szoktak ütközni, de ez a ritkább: tapasztalatai szerint a leggyakrabban azokkal a kis vízi járművekkel történnek balesetek, melyeket képesítés nélkül, nem a szabályoknak megfelelően vezetnek.

Hangsúlyozta, hogy a jelenleg érvényben lévő szabályok alapján a 7,2 méternél nagyobb és a 7,5 kilowattot (10 LE) meghaladó meghajtású, illetve a 10 négyzetméternél nagyobb vitorlafelületű járművek lajstromba vétele kötelező, a használatukhoz pedig képesítés kell. Ugyanakkor – és ezt hajlamosak az emberek figyelmen kívül hagyni – a kisebb hajókra, csónakokra, kenukra is vonatkoznak előírások: ezeket ugyanis csak 14 évnél idősebb, evezésben jártas személyek vehetik igénybe, továbbá elengedhetetlen feltétel a hajózási szabályzat alapvető rendelkezéseinek ismerete. Emellett fontos, hogy a jármű irányítója tudjon úszni, és tisztában legyen azon terület sajátosságaival, ahol közlekedik.

Az alezredes szavai szerint a baleseteket nagyon gyakran a túlterhelés váltja ki: olyan vízi túrázók és kenusok, akik nem ismerik kellő alapossággal a járművüket, sokszor útra kelnek úgy, hogy például hárman ülnek egy háromszemélyes kenuban, de bezsúfolják a sátrakat, a felszerelést és az élelmiszereket is, ez pedig könnyen süllyedést vagy borulást idézhet elő. Sokszor okoz problémát az alkoholos befolyásoltság és a mentőmellény viselésének elmulasztása is – ez utóbbi 14 évnél fiatalabb és úszni nem tudó személyek számára minden esetben kötelező.

Ebből a szempontból fontos figyelembe venni, hogy városi területeken csak a kijelölt helyeken szabad bemenni a vízbe. Emellett hajózóútban, kikötőhelyeken, vízi sportpályák közelében és vízi munkák 300 méteres körzetében is tilos a fürdőzés – magyarázta lapunknak Csobay Balázs. Mint mondta, nagyon sok gondot okoz az is, hogy az emberek felmennek az úszóművekre, és becsúsznak a vízbe, illetve hogy éjszaka, rossz látási viszonyok között úsznak a szabad vizekben.

A tiltott fürdőzés szempontjából különösen kritikus területnek számít az Újpesti-öböl, a Római-part, a Margitsziget déli része, illetve a Lágymányosi-öböl – tette hozzá.

Az alezredes kiemelte: a nyári szezonban jóval többet járőröznek, és napi 24 órás szolgálatot teljesítenek.

Boross György orvos és médiaszakember egy korábbi, az MNO-n megjelent cikkében hangsúlyozta: a vízparton az egyik legveszélyesebb mutatvány a fejesugrás. Sekély vízben, nagy erővel a tó vagy medence fenekére csapódva a nyaki gerinc megtörik, miközben akár a gerincvelő is károsodhat. Az elszenvedett csigolyatörés sokszor bénulással jár, rosszabb esetben pedig halálos is lehet.

Mint írta, a vízi járművek is komoly veszélyeket rejthetnek. „Óvatosan bánjunk az evezőkkel, mindig figyeljünk a körülöttünk lévőkre is. Ne ugráljunk, ne boruljunk szándékosan, mert felhevült testtel a hűvös, hideg vízbe esni életveszélyes, szívmegállás lehet a vége. Motorcsónakkal, jetskivel se száguldozzunk, mert nagyot bukhatunk, súlyos belső sérüléseket és csonttöréseket szerezhetünk” – magyarázta a szakember.

– Népszerű nyári szórakozási lehetőség a rafinált vonalvezetésű óriáscsúszda is – emelte ki Boross György. Ezt is csak az előírásoknak, szabályoknak megfelelően használjuk, és minden esetben várjuk meg, amíg az előttünk lévő eléri a medencét, tavat vagy tengert. Ne próbáljunk meg extrém koreográfia szerint, netán csoportos alakzatban vagy fejjel lefelé csúszni, mert abból is baj lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.