Nem lesznek menekültiskolák

Jelenleg 158 iskolás- és 47 óvodáskorú menekült gyerek tartózkodik országszerte a táborokban.

Csókás Adrienn
2015. 08. 15. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehetővé teszi a köznevelési törvény, hogy a menekülttáborok területén iskolák működjenek, de jelen helyzetben ez nem indokolt – válaszolta lapunknak az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) köznevelési államtitkársága a bevándorlók beiskolázása kapcsán. Mint írták, az illegális migránsok gyermekei szeptember elsejétől tankötelesek lesznek Magyarországon, feltéve, hogy megfelelnek az életkori és iskolaérettséggel kapcsolatos feltételeknek, illetve ha a tanévkezdés idején még itt tartózkodnak. – Mivel azonban az illegális bevándorlók nem egy vagy két nemzethez tartoznak, ezért a gyermekek anyanyelvi oktatásához nem állnak rendelkezésre a feltételek – szögezte le a szaktárca, hozzátéve: a gyerekek magyar nyelvű nevelését és oktatását a tartózkodási helyük szerinti iskolákban tudják biztosítani.

Lapunk a Bevándorlási és Állampolgársági Hivataltól (BÁH) megtudta, hogy a hazai befogadóállomásokon országszerte mintegy 200 gyerek tartózkodik, akiknek ősztől óvodába vagy iskolába kellene járniuk. – A jelenlegi (augusztus13-i) létszámadatok szerint Debrecenben 70, Bicskén 56, Vámosszabadiban pedig 32 tanköteles korú gyermek tartózkodik, óvodások tekintetében pedig Debrecenben 16, Bicskén 22, Vámosszabadiban 9 – írta a BÁH, kiemelve: a mostani számok alapján nem lehet előre megmondani, hányan fogják megkezdeni közülük az 2015– 2016-os tanévet magyar iskolában, hiszen a felnőttekhez hasonlóan a migráns gyereklétszám is folyamatosan változik. Hangsúlyozták: a debreceni állomáson átlagosan 19 napot tartózkodnak a gyermekek, Bicskén 15 napot, Vámosszabadiban pedig 18 napot.

Ismeretes, a tankötelezettség a lakóhelyhez, illetve tartózkodási helyhez igazodik, tehát a befogadóállomások a területileg illetékes iskolákkal működnek együtt. Debrecenben a Pósa Utcai Óvodával és a Csapókerti Általános Iskolával állapodtak meg, a bicskei tábor lakói a Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskolába, a Bicske Városi Óvoda Kakas Tagóvodájába, illetőleg a fővárosi székhelyű Than Károly Ökoiskolába járhatnak, míg a vámosszabadi befogadóállomásról Győrbe, a Szigeti Tagóvodába és a Fekete István Általános Iskolába küldik a bevándorlók gyermekeit. A fogadó iskolákban a migránsokat a magyar diákokkal együtt nevelik, s főleg a nyelvet tanítják nekik.

Az érintett igazgatók általános tapasztalata, hogy a menekültek nagyon bizonytalan időre, sokszor csak napokra csatlakoznak az osztályokhoz, ráadásul szinte minden tanévben mindössze néhány főről van szó, ezért nem is lehetne nekik külön csoportot elkülöníteni. A befogadó intézményben tartózkodó menekült gyerekek közoktatási költségeit a vonatkozó jogszabályok szerint átvállalja a menekültügyi hatóság, beleértve az utazási, étkezési költségeket és adott esetben a kollégiumi elhelyezés díját is.

Mivel az illegális bevándorlók nem terveznek hosszú távra Magyarországon, a Pedagógusok Szakszervezete szerint lehetetlenség valódi integrációt megvalósítani az iskolákban. – A magyar iskolarendszer nincs felkészülve arra, hogy ennyi különböző anyanyelvű gyermeket oktasson, ráadásul mivel jobbára nem nyugati nyelvekről van szó, még a tolmácsolás biztosítása is komoly nehézségekbe ütközne. Nem tudom, a menekült gyerekek mit tudnak csinálni órán a magyar diákok között, valószínű, hogy semmit sem értenek abból, ami körülöttük történik – fogalmazott lapunk megkeresésére Galló Istvánné elnök, aki szerint megnehezíti a migránsok tanmenetbe való érdemi bekapcsolását az is, hogy szinte kivétel nélkül ideiglenesen itt tartózkodókról van szó, akik az érkezést követő néhány hét alatt családjukkal együtt el is hagyják az országot. – Napi szinten változó gyereklétszámra, ráadásul ennyire különböző összetételű közösségekre nem tudnak készülni a pedagógusok. Svédországban ismerek olyan iskolát, ahol 46 különböző nemzetiségű diákot tanítanak együtt, de ott tartósan ott élő, ott dolgozó családokról van szó, és a fő cél a svéd nyelv elsajátítása – tette hozzá a szakszervezeti elnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.