Sűrűsödő a teher a cserkészet vállán

Jelentős magyar kontingens vert tábort Japánban a 23. Cserkész Világtalálkozón, de a 108 fiatal így is csak a „kirakata” a 12 ezer itthoni egyenruhásnak. Honnan jönnek ők, mit csinálnak egész évben?

2015. 08. 09. 9:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bő száz éve a brit hadsereg egyik tábornoka, Baden-Powell felismerte, hogy a fiatalok iskolai órái mellett a szabadidejük is értelmesen és hasznosan szervezhető. A közhelyszerű diagnózis mellé programot is lerakott Cserkészet fiúknak című könyvében (1908), egy évvel azután, hogy megszervezte az első cserkésztábort az angliai Brownsea Islanden. A pedagógiai módszerek tengerén az ötvenéves katona rendszerújdonsága az volt, hogy főként szabadban végezhető tevékenységeken, illetve sporton keresztül, korcsoportonként segítse a fiatalokat testi, lelki, társadalmi, érzelmi és szellemi képességeik fejlődésében úgy egyénileg, mint közösségeik tagjaiként. „Bi-Pi”-nek futótűzként terjedt a híre – amit kitalált, működött: Európa-szerte csakhamar cserkészcsapatok és -szövetségek kezdtek alakulni, a csapatokban pedig korosztályi és nemi bontásban őrsök (4-15 fős kisközösségek), iskolás kortól egészen fiatal felnőttkorig. Az önkéntes, pártpolitikamentes, vallásos ifjúságnevelő mozgalom az első cserkésztábor 100. születésnapján azzal ünnepelhetett, hogy 38 millió tagjával a legnagyobb és legversenyképesebb, fiatalokkal aktívan foglalkozó szervezet.

Magyarország is felvette a lépést, a már 1910-től formálódó cserkészmozgalom az I. világháború után ugrásszerűen fejlődött, a lelkesedés és a látható erő 1933-ban pedig Gödöllőre is hozta a 4. Cserkész Világdzsemborit. A Horthy-korszakban a virágzó közösségi kultúra a hétköznapok természetes része volt, így cserkésznek is „divat” volt beadni a gyerekeket. Mígnem jöttek a kommunista évtizedek, és két teljes generációnak nemhogy a közösségi létformákat, de az azokról való hangos ábrándozást is betiltották, a magyar cserkészkedést pedig a „föld alá”, illetve külföldre kellett menekíteni, hogy aztán a nyolcvanas évek végén szinte a semmiből ültessék újra a palántákat.

A Magyar Cserkészszövetség nevelésért felelős elnökségi tagja, Solymosi Balázs úgy látja, ma 14 éves korig megfelelő a mozgalmi létszám, ennek kibontásáról beszélgettünk vele.

– Fogadalmat az elmúlt 25 évben mintegy 50 ezren tettek, ebből aktív ma 12 ezer cserkész. A legerősebb korosztályok a 14 év alattiak, itt komoly aktivitás van, és szép számban csatlakoznak is. A gimnazista rétegnek komoly, izgalmas kihívást kell találnunk, hogy megerősödjön és megmaradjon abban a szellemben, amilyenben az egész cserkészet elindult annak idején.

Solymosi szerint, akik 14 éves koruk környékén elkezdik a felkészülést a vezetői felelősségvállalásra, azok megtartása könnyebb, de halaszthatatlan feladattá vált a programalkotás a többiek számára, ez a folyamat pedig most zajlik.

A kilencvenes évek óta persze korántsem sikerült mindenütt újraindítani a cserkészetet, ahol lehetne. Főként vidéken és az országhatárokon túl szenvednek attól, hogyan indítsanak be egy-egy csapatot, miként tegyék vonzóvá újra a cserkészetet a virtuális világban tengődő gyerekek számára is. Ezeken a helyeken más táborokba látogatva igyekeznek erőt és ötleteket meríteni az újrakezdéshez. Természetesen nem lesz minden ilyen látogatásból virágzó cserkészcsapat, de ezzel Solymosi szerint nincs is baj: inkább csak ott legyen valódi cserkészkedés, ahol a lelkesedés mellett a vezetők vállalják is azt a munkát, ami nap nap után együtt jár ezzel.

Terhelés

Mert mi is a dolga ma egy cserkésznek, mármint a táborozáson kívül? Mint Solymosi mondja, az őrsökben heti rendszerességgel van gyűlés, aztán a kor előrehaladtával ritkulhatnak az alkalmak, de akár hosszabbodhatnak is. Az őrsgyűléseken gyakorlati tudáselemeket sajátítanak el a gyerekek, például megismerik a térképet, és megtanulnak vele tájékozódni, vagy csomózási technikákkal barátkoznak. Az itt szerzett tudást aztán a havi rendszerességű túrákon vagy a negyedévenkénti úgynevezett portyán (kétnapos túra) kamatoztathatják. Nem érdemes szó nélkül elmenni amellett sem, hogy a cserkészek fejébe és kezébe beleplántált csomózás a nyári táborokban konkrét használati tárgyakban vizsgázik: az erdei táborozás során ugyanis úgy építkeznek a cserkészek, hogy már nem élő, természetes alapanyagokat használnak, rögzítéshez pedig kizárólag spárgát. A megépített padnak, vécének vagy mosogatóállványnak 10 napon át bírnia kell a terhelést.

Amellett, hogy a szülők – és az iskolák – egy jó cserkészcsapatból strapabíró és találékony gyerekeket kapnak vissza, a népi kultúrában is jártasabbak és a lelki dolgok iránt is fogékonyabbak, testvériesebbek azok, akik kisiskolás korukban sárga, majd a 12 éves korukban letett próba után zöld nyakkendőt kapnak. 14 év fölött aztán különféle országos szakágakhoz is csatlakozni lehet, ki vadon élő lehet, ki a kultúrával mélyebben foglalkozó regös cserkész, de van ma ejtőernyős, vízi és kerékpáros szakág is, a lényeg, hogy azonos érdeklődési területű cserkészek minél többet lehessenek együtt. Akik viszont – folytatja Solymosi Balázs a 14 éves kor fölötti korosztályról szólva – vezetőként próbálják ki magukat, megismételhetetlen nevelési lehetőséghez jutnak, a tíznapos nyári tábor során ugyanis semmilyen más hatás nem éri a gyerekeket, csak az, amit a cserkészet tud adni. Sok csapatban a táborba nem is engedik le a mobiltelefont...

 

Használni a természetet, megismerni a világot

– A cserkészek ekkor önellátóak, és igyekeznek a természetet úgy felhasználni, hogy ne zsigereljék ki azt – részletezi a tábori történéseket a vezető annak alapján, amit a cserkésztörvény pontjai közül a hatodik diktál: A cserkész szereti a természetet, jó az állatokhoz és kíméli a növényeket.

Ha már nyári tábor, nem mehetünk el szó nélkül a már 1933 és Gödöllő kapcsán emlegetett dzsembori mellett; az e névvel illetett cserkész-világtalálkozó ugyanis éppen most zajlik Japánban, 200 magyar – köztük 108, 14-18 év közötti, hiszen nekik szól a dzsembori – cserkész részvételével. Az MNO.hu-n a múlt héten részletesen is bemutatott gigatábor mindazonáltal nem a szó legszorosabb értelmében vett cserkésztábor – hiszen egész más funkciót tölt be a fiatalok életében.

– Japánban most 30 ezer cserkész van együtt, megosztva egymással kultúráját, gondolatait, eljárásait, érzéseit, amelyekkel a világot gazdagítják. Kanadai a dél-afrikaival, ausztrál az azerbajdzsánival – nyomatékosítja a cserkésztiszt.

A rendszerváltozás óta viszont szintén „fehéren” működik a cserkészettel egyidős, de kifejezetten katolikus Regnum Marianum, ahol a cserkészethez hasonlóan szintén a legfiatalabbakhoz próbálnak szólni, és ugyanúgy a rendszerváltozás után indult újra nagy erőkkel, igaz, „csak” alig néhány ezres létszámban. Vannak, akik szerint a ma már „felhígult” cserkészet szerepét a katolikus fiatalok köreiben népszerű regnum készül átvenni. Ehhez a cserkészmozgalom nevelési vezetőjének is van egy-két szava.

– A gyerekek érzelmi, értelmi, lelki, társas és fizikai vetületére egyaránt figyelünk, míg a regnum kifejezetten lelki neveléssel foglalkozó közösség. Csak egy példán keresztül: a regnum is felfedezte azt, hogy a kirándulásban lévő lehetőség megtapasztalni Isten jelenlétét a természetben. A cserkészek viszont ezen kívül azért is túráznak, mert az testi erőt kíván, úrrá kell lenni bizonyos nehézségeken, a szomjúságon és a fáradtságon, azt a mi közösségeink az őrs vagy az őrsökből álló raj együtt teljesíti, így az utolsó gyermeknek is célba kell érnie. Ilyen értelemben a cserkészetnek nem gondolom, hogy konkurenciája lenne a regnum.

Hígulás tekintetében Solymosi Balázs azt látja, hogy a most felnövő gyerekeknek már más tapasztalásaik vannak, más világban élnek. Szerinte azok, akik cserkésznek mennek, nincsenek táborozási élményeik, hozzák sok esetben a média által is erősített világot, miközben pedig általános a panaszkodás, hogy milyen a gyerekek testtartása, „kriplitársadalom” van kialakulóban, amelynek a tudása is jórészt az internetről leszedett dolgokból áll, nincs elrendezve azok háttere, és az élményeiről sem tud már beszélni, csak posztol egy képet mondjuk az őrségi naplementéről.

És ennél a pontnál meg is érkeztünk a legnagyobb nehézséghez – gimnazistáknak írt program ide vagy oda; a gyerekek szülei felé nincsen „könnyen kommunikálható” eredménye a cserkészkedésnek, olyan, mint egy nyelvtanfolyamnak, sportegyesületnek vagy tudományos diákkörnek.

Az sem kisebb gondjuk a cserkészeknek, hogy – mint Solymosi rámutat – egy közelmúltban készült felmérés szerint a magyar ifjúság 9 és 29 év között mindössze 8-9 százalékban kötődik valamilyen közösséghez, ennek a fontosságát tehát nagyrészt sikeresen irtotta ki a szocializmus. Ami viszont azt követte, szintén nem feltétlenül ideális.

– A nyugat évtizedeken át „tanulta” azt az állapotot, ahová eljutott, nekünk meg egyik napról a másikra zúdult a nyakunkba a szabadság. A mai fiatalok keményen kapják az arcukba, hogy ehhez is, ahhoz is joguk van, de senki nem beszél a kötelességről, a küzdelemről, amely a jogokig elvezet.

További nehézség a jövő társadalma előtt a jövőkép-nélküliség: egy Solymosi Balázs által idézett gazdasági felmérés azt mutatja, a hazai fiatalok háromnegyede akar ma vállalkozó lenni, főnök nélkül, sok pénzzel, jó autóval, egzotikus nyaralással, de nem látja a vállalkozói lét árnyoldalait, a nehézségeket, amelyek odáig elvezetnek.

Solymosi szerint ezért négy dologban van sürgős tennivaló: erősíteni a közösségi létformákat, kibontakoztatni a gyermekek jövőképét, segíteni őket példaképeik megtalálásában – akár eléjük állítva olyan embereket, akikre fel tudnak nézni –, valamint értékrendjük kialakításában.

Hogy ehhez valóban a cserkészet-e most a legmegfelelőbb, a közelmúltban sokan nem lehettek biztosak. Veszprémben kirobbant ugyanis egy „cserkészbotrány”: a rendőrségi gyanú szerint fiatal fiúkkal játszott szexuális játékokat egy vezető. A cserkészszövetség szerint az elszigetelt esemény alkalmával viszont jól vizsgáztak, többszörösen is. Egyrészt mert 12 ezer embernek sikerült fegyelmeznie magát – már a kiscserkésztörvény második pontja is kimondja: „A kiscserkész uralkodik önmagán” –, hogy ne bocsátkozzon találgatásokba olyan, egyébként nyomozati szakaszban lévő ügyben, amelynek a részleteit nem ismeri. Másrészt az egész ügynek ők mentek elébe azzal, hogy feltárták, nem takargattak semmit, a médiában is a cserkészszövetség vállalta fel a problémát először. Solymosi szerint fontos üzenet a társadalom felé, hogy ha a cserkészek odakerülnek, szívesen tesznek a tisztulásért.

A Magyar Cserkészszövetség közben általánosabb gondokkal is küzd: tavasszal lemondott a teljes vezetés, Solymosi szerint azért, mert „gondolkodási deficitet” tapasztalt a mozgalmon belül, nincs összhang a egyes vezetők között. És ha már aprópénz: az elnökség 2012-ben felhatalmazást kapott arra, hogy egy TÁMOP-program keretében az egyes cserkészcsapatok működését egy nagyobb kalapból támogassa. A szövetség kereste is ennek eszközeit, hogy megtudják, kinek kell sátor, kinek bogrács, kinek ingyenes vezetőképzés. El is készült a nagy terv, de ezt az MCSSZnem tudta lefelé megfelelően kommunikálni: sokan nem értették meg, vagy ha igen, nem értettek vele egyet. Aztán voltak, akik a háború előtti „bezzeg” helyzetre mutogattak, elfelejtve, hogy az akkori mozgalomnak micsoda vagyoni háttere volt – ismert, akkor bolthálózatra, cserkészparkra és számos fizetett tisztségviselőre is jutott pénz.

A vezetést néhány hete személyi összetételében aztán a szövetség újraválasztotta, konkretizálva a tisztségviselők feladatait, így például a TÁMOP-programot is– részletes elszámolással együtt – le tudják majd zárni. A szövetség régi-új vezetése ugyanakkor érzékel sorai között még egy, évek óta jelentkező dilemmát: át kell tekinteniük, hogy amit a cserkészet „tud”, azzal van-e feladat a mozgalmon kívül is.

– Ha már van egy jó módszer a kezünkben, és sok ezer gyermeket táboroztatunk, annyi energiánk van benne, akkor vajon ezeknek a tapasztalatoknak a megosztása nem lenne-e érdekünk vagy kötelességünk? – fogalmazza meg a nagy kérdést Solymosi Balázs, aki szerint már eleve jó a helyzet annyiban, hogy nem azon kell gondolkodni, jó-e, amit tudnak, hanem hogy megfelelően izgalmas-e, vonzó-e a mai gyerekeknek, hiszen lábbal szavaznak, eljönnek-e vagy sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.