Vajon mostanában több olyan eset van, amikor a politika beférkőzik az iskolába, vagy csak a média fokozott érdeklődése miatt értesülünk több ilyen esetről? – tette fel a kérdést a „pártpolitizálás az iskolában” témájú, kedd esti pódiumbeszélgetés felütéseként az est házigazdája, Majtényi László, az Eötvös Károly Intézet vezetője, korábbi adatvédelmi ombudsman. Vagy negyvenfős hallgatósága előtt a „gondolatszabadság” mellett és az „indoktrináció” ellen tört lándzsát, és arra ösztökélte beszélgetőtársait, tartsanak vele némi rettegésben, hisz „az elmúlt időszakban az Eötvös Károly Intézet egy hónapon keresztül figyelte a politika az iskolában problémát”. Szerinte kormányablakot vagy szennyvíztisztító telepet daloló óvodások nélkül ma már nem lehet megnyitni. Pártállami emlékeit citálva felidézte, hogy kisgyerekként egy rajzpályázaton könyvjutalmát magától az elnöki tanács elnökétől vehette át, de igen kellemetlenül érezte magát, amikor a ráncos homlokú illető megérintette a fejét.
Eme „politikai abúzus” után jöhettek a szakemberek. Csákó Mihály szociológus 1990-től 20 éven át hat adatfelvételt végzett hetedikesek körében, de amit Majtényi várt volna – hogy a helyzet romlott –, nem mondta ki adatokkal alátámasztva („nem adható egy sommás válasz, kézenfekvő lenne azt mondani, hogy romlott”). Azt azért jelezte, szociológusként 2010 óta nem engedték be az iskolába. Később ezt magánvéleményével kiegészítette: a tanulók helyzete romlott, a politika a tanulók között informálisan, de erőteljesen jelen van. De ez Csákónak csak hipotézise.
„Az iskola rettenetes hely, ugyanolyan, mint a kórház vagy a temető”, vette át a szót Horn György, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium pedagógiai vezetője, aki szerint a „bajok” ősforrásának tekinthető a XIX. századi iskolarendszer általános elterjedése, a struktúrát pedig, „a gyerekek besorozását” az autoriter rendszerek – mint a Horthy- és a Kádár-korszak – könnyedén felhasználták. Azonban még az ő észlelése szerint „sem képes az iskola befolyásolni a gyerekeket” pártpolitikailag, legfeljebb eltaszítja vagy elbizonytalanítja: „egy rendes kamasz röhög azon, ha kivezénylik a csatornázási művekhez”. Szerinte inkább az a kérdés, tud-e valaki olyan iskolát csinálni, ami nem árt a gyerekeknek. Kegyelmi időszaknak nevezte az 1985 és 2010 közötti „exlex állapotot”, amikor az iskolák mertek olyat tenni, amit belül jónak gondoltak, ezt zárta le cezúraként politikai megrendelésre 2010, ami visszahozta a korábbi felállást, és azokat az intézményeket bizonytalanította el, amelyek elkezdtek „valahogyan” működni.