Jutalmat akarnak a tanárok

Több ponton is módosítana a tanári életpályamodell szabályain a Nemzeti Pedagóguskar.

Csókás Adrienn
2015. 10. 07. 7:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ponton is módosítana a tanári életpályamodell szabályain a Nemzeti Pedagóguskar (NPK) – derül ki a Horváth Péter vezette szervezet összefoglaló éves beszámolójából. A kar eddigi eredményeit és szakmai javaslatait összegző anyag rámutat, a tanári fizetések értékállandóságát hosszú távon a mindenkori minimálbérhez való igazítás garantálta volna, ám az erre vonatkozó előírást a kormány eltörölte. Mivel az elválasztással az NPK nem értett egyet, szeretnék elérni, hogy a pedagógusbérek alapját képező költségvetési törvényben meghatározott vetítési alap évente legalább az inflációval növekedjen.

A kar szerint az életpálya egyik leggyengébb része, hogy az intézményvezetőknek semmi lehetőségük nincs a minőségi, illetve a mennyiségi munka, továbbá a többféle végzettségből adódó vagy továbbképzéseken szerzett és hasznosított többletek elismerésére. Ennek következtében igazi motivációra nincs lehetőség.

Hangsúlyozták: a törvény lehetőséget ad jutalmazásra, de hogy ez a gyakorlatban is megvalósulhasson, biztosítani kellene a szükséges pénzeszközöket a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) költségvetésében.

A testület szeretné, ha a tanulói programokra is több pénz jutna: mint írták, el kell érni, hogy a diákolimpia versenyeinek költségeit fedezze az állam, emellett szükséges, hogy a 7. évfolyamtól kezdve minden tantárgyból szervezzenek államilag finanszírozott, felmenő rendszerű tanulmányi versenyeket is.

Az NPK sérelmezi, hogy a hatályos szabályok szerint az iskolák nem vehetnek fel új munkatársat a nyugdíjba vonuló pedagógusok helyére, még megbízással sem. Ezzel összefüggésben javasolják, hogy az érintettek nyilatkozhassanak, szeretnének-e az adott évben még tovább dolgozni az aktuális feladatok befejezése érdekében. A kilencosztályos általános iskola ötlete kapcsán a tanárok jelezték: az ágazat problémáját nem feltétlenül oldaná meg egy újabb évfolyam, de ha mégis ez a tárca elképzelése, akkor támogatják, ám szerepet kérnek a részletek kidolgozásából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.