Leharcolt gépeken, nemritkán elavult operációs rendszerekkel és szoftverekkel kellene korszerű tudást átadniuk az informatikatanároknak szerte az országban – panaszolták lapunknak rendszergazdák és pedagógusok. Az egyik fővárosi iskolában például elmondták: a PC-k jelentős része elmúlt tízéves, Windows XP fut rajtuk, amelynek terméktámogatását a gyártó 2014-ben megszüntette. Elvben ugyan a tanintézményeknek megvan rá a lehetősége, hogy két-három generációt ugorva Windows 7-re vagy 8.1-re váltsanak, csakhogy a számítógépek némelyikének még a 2007-ben kiadott Windows Vista futtatása is nehézséget okoz.
– Ma már szinte minden program DVD-n jelenik meg. Ehhez képest az iskolánkban a PC-k zöme csak floppy- és CD-lejátszóval van felszerelve. Ha egy kis iróniával közelítünk a helyzethez: a számítástechnikai labor olyan, mint egy tudománytörténeti tárlat, kiválóan reprezentálja a 2000-es évek vívmányait, és a naptáron kívül semmi sem jelzi benne, hogy 2015-öt írunk – jegyezte meg kérdésünkre egy gimnáziumi rendszergazda. Majd hozzátette: az irodai gépek sem különbek, emiatt az iskolai adminisztráció gyakran rémálomszámba megy.
– Nem egy gépünk 1 magos, 2 GHz-es celeron processzorral és 1 GB DDR Rammal döcög. Csak összehasonlításként mondom, hogy egy átlagos okostelefon konfigurációja erősebb ennél – fűzte hozzá a rendszergazda, akinek szavait informatikatanárok is megerősítették.
Lapunk informátorai szerint egy-egy központi iskolában valóban a legjobb gépekkel és szoftverekkel tanulhatnak a diákok, de az efféle kivételek csak a szabályt erősítik. Ráadásul ha a régi eszközök közül valami elromlik, előfordulhat, hogy hónapokat kell várni a javításra. Az érintettek szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tisztában van a helyzettel, sőt ígéretet tett a gépparkok fejlesztésére. Az iskolák tehát várnak, vagy megpróbálnak saját forrásból, alapítványi pénzekből új berendezéseket szerezni. A technikai állapotok mellett érdemes megemlíteni, hogy az oktatás módszertanát is számos kritika éri.