Informatikaoktatás: múlt századi viszonyok

Előfordul, hogy a gyerek zsebében lapuló telefon erősebb konfigurációval rendelkezik, mint az a számítógép, amelynek segítségével tanulnia kellene.

Nagy Áron
2015. 11. 21. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leharcolt gépeken, nemritkán elavult operációs rendszerekkel és szoftverekkel kellene korszerű tudást átadniuk az informatikatanároknak szerte az országban – panaszolták lapunknak rendszergazdák és pedagógusok. Az egyik fővárosi iskolában például elmondták: a PC-k jelentős része elmúlt tízéves, Windows XP fut rajtuk, amelynek terméktámogatását a gyártó 2014-ben megszüntette. Elvben ugyan a tanintézményeknek megvan rá a lehetősége, hogy két-három generációt ugorva Windows 7-re vagy 8.1-re váltsanak, csakhogy a számítógépek némelyikének még a 2007-ben kiadott Windows Vista futtatása is nehézséget okoz.

– Ma már szinte minden program DVD-n jelenik meg. Ehhez képest az iskolánkban a PC-k zöme csak floppy- és CD-lejátszóval van felszerelve. Ha egy kis iróniával közelítünk a helyzethez: a számítástechnikai labor olyan, mint egy tudománytörténeti tárlat, kiválóan reprezentálja a 2000-es évek vívmányait, és a naptáron kívül semmi sem jelzi benne, hogy 2015-öt írunk – jegyezte meg kérdésünkre egy gimnáziumi rendszergazda. Majd hozzátette: az irodai gépek sem különbek, emiatt az iskolai adminisztráció gyakran rémálomszámba megy.

– Nem egy gépünk 1 magos, 2 GHz-es celeron processzorral és 1 GB DDR Rammal döcög. Csak összehasonlításként mondom, hogy egy átlagos okostelefon konfigurációja erősebb ennél – fűzte hozzá a rendszergazda, akinek szavait informatikatanárok is megerősítették.

Lapunk informátorai szerint egy-egy központi iskolában valóban a legjobb gépekkel és szoftverekkel tanulhatnak a diákok, de az efféle kivételek csak a szabályt erősítik. Ráadásul ha a régi eszközök közül valami elromlik, előfordulhat, hogy hónapokat kell várni a javításra. Az érintettek szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ tisztában van a helyzettel, sőt ígéretet tett a gépparkok fejlesztésére. Az iskolák tehát várnak, vagy megpróbálnak saját forrásból, alapítványi pénzekből új berendezéseket szerezni. A technikai állapotok mellett érdemes megemlíteni, hogy az oktatás módszertanát is számos kritika éri.

– Hazánk a volt keleti tömb országai közül elsőként vezette be a kötelező informatikaoktatást, majd a SuliNet és az Írisz-SuliNet programmal az ezredfordulóra az iskolák túlnyomó többségét sikerült csatlakoztatni a világhálóhoz. Ez óriási fejlődés volt, köszönhetően annak is, hogy minden kormány feladatának tartotta a modernizációt – mondta lapunknak az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) oktatási igazgatója. Horváth Ádám azonban úgy vélte: a lendület a 2000-es évek közepére kifulladt, az informatikai oktatás szellemi keretei megmerevedtek, és máig megőrizték a XX. század emlékét. A digitális forradalom ugyanakkor nem állt meg. Más országokban a számítógépek és technikai vívmányok használata mindennapossá vált, s ezzel megszűnt az éles elkülönülés az informatika és a többi tantárgy között.

– Ez azt jelenti, hogy földrajz- órán például Google Earthöt használnak a diákok, a történelemórára pedig Power Point prezentációval megtámogatott kiselőadást készítenek. A foglalkozások így átalakultak: egyfelől látványosabbak lettek, másfelől az életre is jobban felkészítenek, hiszen ma már a legtöbb munkahelyen alapvető elvárás az irodai szoftverek ismerete. Nálunk viszont ez az áttörés elmaradt. Ráadásul a számítástechnika leválasztottsága miatt a tanárok – hacsak külön nem képezik magukat – sok esetben digitális analfabéták, akik – némi túlzással – akkor is a rendszergazdához vagy az informatikát oktató kollégáikhoz rohannak, ha kifogy a papír a nyomtatóból. Ez a mai világban, amikor az ügyeket egyre nagyobb számban online felületeken kell intézni, jelentősen megnehezíti az iskolák életét – magyarázta az IVSZ oktatási igazgatója.

Amikor az oktatás problémáiról beszélünk, gyakran elhangzik, hogy a gyerekek úgyis többet tudnak a pedagógusoknál, akkor minek küzdeni velük? Horváth Ádám szerint valójában ez a vélemény tévedésen alapul. Az ugyanis, hogy a fiatalok látszólag rutinszerűen használják a számító- és táblagépeket, illetve az okostelefonjukat, nem jelenti azt, hogy értenek is hozzájuk. A szövegszerkesztő programokat például azok, akik autodidakta módon sajátították el a kezelésüket, jó esetben csak 5-10 százalékban használják ki, és számtalan, a gyorsabb és hatékonyabb, ezzel együtt pedig kevésbé fáradtságos munkavégzést segítő lehetőséget kiaknázatlanul hagynak. Az iskolának ezekre éppúgy hangsúlyt kell fektetnie, mint arra, hogy tudatos felhasználókat neveljen. – A tudatosságba beletartozik az adatvédelmi módszerek oktatása, de legalább ennyire az is,  hogyan használjuk a keresőoldalakat – fejtette ki Horváth Ádám.

Az oktatási rendszer problémáit az IVSZ oktatási igazgatója végül is egy hasonlattal jellemezte: „Képzeljük el, hogy kódexírókat akarunk kinevelni, s tesszük mindezt úgy, hogy megmutatjuk nekik a korábban írott kódexeket, de nem mondjuk el, hogyan keverjék a tintát, kanyarítsák a betűket és fűzzék össze a lapokat.\"

– A változáshoz elsőként azt szükséges megérteni, a digitális írástudás nem arról szól, hogy tudom, hány lába van a processzornak, vagy azt, hogy van-e tranzisztor a laptopomban. A digitális nyelv rendkívül bonyolult: kódokra, parancsokra, ikonokra alapszik. Játékosan már az első osztálytól kezdve meg lehetne tanítani ezeket, de a jelenlegi óraszámok és tantárgyi struktúra mellett erre nincs lehetőség. Azért is fájó ez, mert a munkaerőpiacon két kézzel kapnak az IT-sek után – azok után is, akik nem egyetemi képzésben tanultak  – szögezte le Horváth Ádám.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.