Veszélyhelyzetre készülve

Indokolt hozzányúlni az alaptörvényben a különleges jogrendről szóló részhez.

Markotay Csaba
2016. 01. 14. 9:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ehelyett szakmai alapon új koncepciót kellene kidolgozni, jelentette ki lapunknak Szenes Zoltán volt vezérkari főnök, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanszékvezetője azzal kapcsolatban, hogy kedden négypárti egyeztetés történt a terrorveszélyhelyzet fogalmának bevezetéséről. A kabinet az alaptörvényben a különleges jogrendről szóló részt egy hatodik, minősített időszakkal egészítené ki: a terrorveszélyhelyzettel. Ez érdemi eltérést nem jelentene az alaptörvényben meghatározott veszélyhelyzettől: egyes törvények alkalmazását felfüggeszthetnék, a honvédség is bevethető lenne, bár nem 15, hanem 60 napig maradnának hatályban az intézkedések.

Azt azonban nem tudni, hogy az alaptörvény módosítása után a honvédelmi törvényben pontosan mit változtatnának meg, hírek szerint a részletszabályok például az internet ellenőrzését és kijárási tilalmat is lehetővé tennének.

– Torzónak tűnik így a tervezett új szakasz, a különleges jogrend mostani szabályozása egyébként is a régi világot idézi – fogalmazott a Magyar Nemzetnek Szenes Zoltán. Utalt rá, a rendszerváltás előtt három minősített helyzet volt, a rendkívüli állapot, a szükségállapot és a veszélyhelyzet. Amikor létrehozták az önkéntes haderőt, jött a megelőző védelmi helyzet, majd a váratlan támadásról szóló szakasz, most pedig a tömeges migráció nyomán a terrorveszélyhelyzet következne. Ahelyett, hogy szakmai alapon, különféle modellek és forgatókönyvek kidolgozásával lényegileg új előírásokat alkotnának, foltozgatják a jelenlegieket. Ennek viszont nem látni az értelmét – mondta. Szerinte egyébként a veszélyhelyzetről vagy a váratlan támadásról szóló rész tartalmi bővítésével is ugyanazt elérhették volna, mint a hatodik minősített időszak bevezetésével, de akár alacsonyabb szintű jogszabályban is rögzíthették volna, mi a teendő terrorveszély esetén.

Szenes azt nem vitatja, hogy bizonyos esetekben szükség van a katonai erő alkalmazására, ahogy az már a 2004-es madridi, illetve a 2005-ös londoni terrorakciók után is nyilvánvalóvá vált. – De mi értelme az internet ellenőrzését rögzíteni, ha ezt most is megtehetik, vagy a kijárási tilalom bevezetését külön beleírni a részletszabályokba, miközben a tavaly novemberi párizsi terrorakciók után is látható volt, hogy amikor a hatóságok arra kérték az embereket, hogy ne menjenek ki az utcára, az emberek otthon maradtak. A mostani tervekkel csak a kormány kaphat különféle kivételes felhatalmazásokat, amitől viszont érthető módon ódzkodik az ellenzék – tette hozzá a szakember.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.