Ingyentankönyv márpedig nincs

Nem kapnak saját példányt a diákok, a könyvtárit használhatják ingyen, az év végén viszont fizethetnek.

Konopás Noémi
2016. 03. 14. 6:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két ok miatt is jogosult lenne Erika és családja az ingyentankönyvre: egyrészt nagycsaládosak, másrészt egyik gyermekük elsős, a másik pedig másodikos, az általános iskolák első három évfolyamán pedig nem kell fizetni a tankönyvekért. Legalábbis elvileg.

„Kínunkban már azon nevettünk a férjemmel, hogy most, hogy duplán is jogosultak lennénk, fizetnünk kellett a csomagért”

– mondta az MNO-nak a váci édesanya.

Az „ingyenesség” valójában úgy néz ki, hogy az iskola köteles annyi darab könyvtári példányt beszerezni, ahány jogosult gyerek van, és azt kell odaadni, használatra – magyarázta portálunknak Salamon Eszter matematika–angol szakos tanár, az Európai Szülők Egyesületének (EPA) elnöke. A szülő nem választhat a könyvtári példány és a megvásárlás között, hanem év végén – ha befejezték a tananyagot, ha nem – vissza kell adni a könyvtárnak a taneszközt.

Nincs tehát lehetőség arra, hogy később átismételjék a tudnivalókat a gyerekek, ráadásul ha nem tökéletes állapotban adják vissza a könyvet – ami a kisiskolások esetében szinte borítékolható –, fizethetnek a szülők. De – és ez az igazán meglepő – még akkor sem kaphatják meg a tankönyvet, miután kiperkálták a lestrapált példány árát.

Visszatérve konkrét példánkhoz: Erikáéknál tavaly, amikor nagyobbik gyermekük megkapta a csomagot, a szülőknek alá kellett írniuk, hogy a következő évfolyam számára használható állapotban, kiradírozva szolgáltatják vissza a példányokat az év végén. Azt is vállalták, hogyha mégsem sikerül megőrizni a könyveket, kifizetik a azok árának háromnegyedét. Az anyuka szerint az egyébként körülbelül nyolcezer forintba kerülő, tízdarabos pakkból kettő volt tulajdonképpeni tankönyv, a többi munkatankönyv. Ez utóbbiak ugye éppen arra valók, hogy bennük gyakorolják az ákombákomokat a kicsik. „Pár oldal után feladtam a radírozást, nincs az az ember, aki egy elsős görcsösen bevésett betűit képes lenne eltüntetni. Főleg, hogy sokszor színes ceruzát is használnak a gyerekek, a tanárok pedig a javításhoz piros tollat.”

Összeült tehát a családi kupaktanács, és megállapodtak, lesz, ami lesz, ők bizony úgy adják vissza a használt paksamétát, ahogy van. Mivel az osztály többi szülője is hasonlóan járt, a tanító néni kénytelen volt úgy dönteni, hogy saját maga fog – fű alatt, erről később – új tankönyveket rendelni a könyvtárnak, a használtakat pedig megkapják a gyerekek. Erika elmondása szerint ezt az eljárást nagyon ködösítve tárták eléjük egy szülői értekezleten.

„Hiába van három diplomám, nem értettem, csak később esett le, hogy a könyvek nem csak 75, hanem 100 százalékát bizony nekünk, ingyentankönyvre jogosultaknak kell kifizetnünk.”

Egy évvel később, kisebbik gyermeke első szülőién már ő maga vezette elő, hogy hiába minden erőfeszítés, tapasztalatból tudja, nem lehet kiradírozni a munkatankönyveket. Észrevétele süket fülekre talált, úgyhogy most kíváncsian várja, hogy év végén mit fog lépni az iskola. Erika hozzáteszi: szörnyűnek tartja az intézmény kommunikációját, azt, hogy ködösítenek, és nem közlik előre, hogy az ingyentankönyvért valójában fizetni kell, mert lehetetlen eleget tenni az elvárásnak.

„Ennél rosszabb rendszer nincs”

– szögezi le Salamon Eszter.

Külföldön is sok helyen haladnak az ingyenesség felé, amit nem mellesleg az unió alapjogi chartája is előír. A megoldások sokszínűek, van ahol jár a gyerekeknek a könyveken túl írószer és ingyenes tömegközlekedés is. A szakértő szerint egyre több országban a szülői szervezetek kapják meg az ezeket fedező forrásokat. A sógoroknál például évek óta leül a tantestület a szülőkkel, és egyenként vitatják meg a pedagógusok által beszerzésre ajánlott tankönyvek és iskolaszerek szükségességét. Így a tanárok is kénytelenek végiggondolni, mi az, ami valóban kell. Nálunk sok megvetetett eszközt aztán egyáltalán nem használnak a diákok – mondta Salamon Eszter.

Egyébként ingyenesség ide vagy oda, már eleve a tankönyvválasztással is óriási gondok vannak. A pedagógusok az állami monopólium megszüntetésével bővebb, minőségibb választékot sürgetnek, és zsigerből tiltakoznak az ellen, hogy tartalmilag hibás könyvek kerüljenek a gyerekek kezébe. Erről szól a sztrájkbizottság egyik követelése is. Salamon Eszter szerint viszont létezik szabad tankönyvválasztás, csak a valóságban nem tud működni. Pedig sem a jogi szabályozás, sem a tapasztalat nem azt mutatja, hogy muszáj volna olyan könyvet használni, ami a tanár szerint nem jó. A probléma ott van, hogy az állam az általa kijelölt cégen – Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kelló) – keresztül nem teszi lehetővé azoknak a könyveknek a rendelését, amelyeket ő maga is engedélyezett.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába bólintott rá az Oktatási Hivatal viszonylag sok könyvre, ezek többsége nem rendelhető a Kellótól, viszont csak ezen a cégen keresztül juthatnak ingyentankönyvhöz a diákok. Az ingyentankönyv pedig számos esetben előírás: például az első három (jövő évtől már négy) évfolyamon vagy a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a tartósan betegek és a gyermekvédelmi támogatásban részesülők számára. Így az iskola kénytelen a csekély számú – olcsónak olcsó, de szakmailag sokat támadott – kísérleti tankönyv közül rendelni.

Mint azt egy debreceni gimnázium névtelenséget kérő tanárától megtudtuk, korábban az is előfordult, hogy hiába rendeltek a Kelló-listáról a pedagógusok, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) határidők lejártára és arra hivatkozva, hogy bizonyos tankönyvek nem felelnek meg a kerettantervnek, nem engedélyezte annak használatát. Így fordulhatott elő, hogy hiába rendelték meg az iskola által jónak vélt könyveket, azok nem jutottak el a diákokig. Mint azt a pedagógus elmondta, intézményükben emelt szinten oktatják a természettudományos tárgyakat, szakmai elvárásaiknak a Mozaik Kiadó könyvei felelnének meg. Hiába próbáltak azonban ezzel érvelni a tankerületnél, semmit nem sikerült elérniük. Úgy véli, ezzel a rendszerrel az állam az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet – szerinte sokszor silányabb minőségű, de olcsóbb – tankönyvei felé igyekszik terelgetni a tanárokat.

„Az új kerettanterv azzal a felkiáltással született, hogy korszerűbb ismereteket kapjanak a gyerekek, ennek megfelelően kellett átdolgozniuk a kiadóknak a korábbi anyagokat, és bár ez az átdolgozás jelentősen nem változtatott a tanítandókon, az iskolák csak az új példányokat vehették meg” – mondta az MNO-nak Odlerné Kabát Ildikó, a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium könyvtáros tanára. Mint kifejtette, ennek pedig komoly pazarlás lett a következménye: tornyokban állnak a raktárban azok a könyvek, amelyeket emiatt nem tudnak már használni.

Fogalma sincs Hajnal Gabriellának, a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium igazgatójának a kerettantervnek való megfelelésről, ő inkább úgy gondolja, egész egyszerűen arról van szó, hogy bizonyos kiadók nem voltak tűzközelben, így kiestek a pixisből.

Bár a szülők nem szólhatnak bele a tankönyvválasztásba, sokszor a pedagógusok maguk mennek elébe az általuk vélelmezett elvárásoknak, és hogy biztosítani tudják az ingyenességet, igyekeznek a Kelló listájáról rendelni. „Az egyik legfontosabb szempont az ingyenesség és a jogosultak figyelembevétele” – mondta lapunknak egy borsodi kis falu neve elhallgatását kérő tanítója.

A VIII. kerületi Vörösmarty Mihály Gimnázium könyvtáros tanára szerint is fontos, hogy ne legyen túl drága a könyv, mint mondja, „az ember nem mer újabb terhet róni a szülőkre”. Amúgy a kilencedik évfolyamon kerül a legtöbbe a csomag, 25 ezer forintot kell leszurkolniuk a szülőknek. A könyvek mindössze tizedét veszik „külön”, tehát nem a Kelló-listáról, de mint mondja, ez a rendelés „nem hivatalos”.

Az ingyenességre jogosultak adagját fejenként 12 500 forintos normatívából kell kigazdálkodniuk az iskoláknak, ami Odlerné Kabát Ildikó szerint évről évre komoly feladat a felelősöknek. Többször előfordult, hogy nem sikerült kijönniük az említett összegből, ilyenkor engedélyt kellett kérniük pluszpénz elköltésére a Kliktől, amit eddig minden évben meg is kaptak.

Az egyik debreceni iskolában a pénzek átpántlikázásával igyekeznek megoldani a problémát. Az intézmény tankönyvfelelőse azt mondta, akadnak olyan családok, amelyek jogosultak ugyan az ingyenességre, mégis szeretnének saját példányt, így – mivel sokszor anyagilag is megtehetik – megvásárolják. Ilyenkor a nekik szánt pénzt más gyerekre tudja fordítani az intézmény. Továbbá minden év végén arra kérik a végzős diákokat, ha már nincs szükségük könyveikre, gazdagítsák példányaikkal a könyvtár állományát.

Az ingyenmenzához hasonlóan a pedagógusok többsége szerint vitatható az ingyentankönyvre jogosultak köre is.

„Úgy hülyeség, ahogy van, kőgazdag családoknak luxus az ingyenesség”

– mondta portálunknak Hajnal Gabriella. Az igazgató elfogadja, hogy nehéz kiszűrni, ki a valóban rászoruló, de a mostani rendszer akkor is elfogadhatatlan. Ugyanis a nagycsaládosok esetében a jövedelmet például egyáltalán nem veszi figyelembe, három gyerektől fölfelé jár az ingyenkönyv, és kész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.