Két szék között a fapad alá

Az elmúlt három évben 17 millió forintnyi bírságot szabtak ki a fapados busztársaságra.

2016. 03. 09. 14:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt három esztendőben 17,3 millió forintnyi bírságot szabott ki az Orangewayshez köthető cégekre a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) – tudtuk meg az állami szervtől. Tájékoztatásuk szerint 2013 márciusa óta (amióta az NKH hatáskörébe került az autóbuszos utaspanaszok kivizsgálása) 57 bejelentés érkezett hozzájuk a nemzetközi utakat szervező fapados busztársasággal kapcsolatban, és ezek csaknem felét megalapozottnak találták. Az NKH 27 esetben bírságolta meg, figyelmeztette, kötelezte a menetjegy árának visszafizetésére vagy átalány-kártérítésre az Orangeways-csoport valamely cégét. A közlekedési hatóság a kiszabott bírságok behajtására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) eljárását kezdeményezte, ám ezek eredményéről hiába érdeklődtünk a NAV-nál: adótitokra hivatkozva nem árultak el semmit.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól megtudtuk: hozzájuk is érkeztek panaszok az Orangewaysre, ám azokat áttették az elsőfokú hatósághoz, tehát az illetékes kormányhivatalhoz. Budapest Főváros Kormányhivatalánál megkeresésünkre azt közölték: 2010 óta körülbelül hetven beadvány érkezett hozzájuk a busztársaság ügyében, ám ezek egyikében sem volt hatáskörük eljárni.

Aki azt gondolná, a gonosz hatóságok kekeckedése vagy balszerencsés véletlenek összejátszása miatt kapott 17 millió forintnyi bírságot a fapados busztársaság az elmúlt években, annak érdemes elindítania egy internetes keresést. A világhálón se szeri, se száma az olyan híreknek, blogbejegyzéseknek, kommenteknek, amelyek az Orangeways kritikán aluli szolgáltatásairól szólnak. A legnagyobb internetes közösségi oldalon már 2012-ben megalakult az Orangeways-károsultak csoportja. Évek óta visszatérő panasz, hogy az ügyfélszolgálaton nem veszik föl a telefont, az e-mailekre nem válaszolnak, a járatokat előzetes értesítés nélkül törlik, a lerobbant buszok helyett nem küldenek mentesítő járatot, vagy a műszaki hibák sokszor azután derülnek ki, hogy az utazásért már beszedték a pénzt. Amit aztán olykor még hosszas huzavona után sem fizetnek vissza. Ízelítőül néhány eset az elmúlt fél évből. Tavaly decemberben, röviddel az ünnepek előtt derült ki, hogy a fapados társaság mégsem indít járatokat Erdélybe és Prágába, ám a befizetett pénzt nem hajlandó visszaadni. A hoppon maradt utasokat SMS-ben értesítették a járatok törléséről, ám az interneten tovább hirdették az utakat. Volt, aki a rendőrséghez fordult, azonban lapunk megkeresésére az Országos Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata azt közölte: nem nyomoznak az ügyben.

Októberben a Bécsből Budapestre tartó buszjáratot töröltek, miután hatósági ellenőrzés során kiderült: a cégnek nincs engedélye utasok szállítására. Később, csaknem egyórányi várakozás után az utasokat leszállították a buszról, és azt tanácsolták nekik, válasszanak másik céget, vagy menjenek vonattal. Ezek szerint nincs személyszállítási engedélye az Orangewaysnek? – tehetnénk föl a kérdést. Erre magyarázatot az NKH-tól kaptunk: „Az Orangeways nem konkrét gazdasági társaság, hanem egy nemzetközi brand, amelyhez többféle társaság tartozik, különböző tevékenységi körrel, korábbi nyilatkozataik alapján a weboldal és az elnevezés használatát biztosítják a személyszállítási szolgáltatások hirdetéséhez. A közös név alatt hirdetett szolgáltatásokat nem ugyanaz a személyszállító cég nyújtja, a szervezett utakat az egyes szolgáltatók egyedi szerződések alapján teljesítik.” Vagyis az említett, Bécsben ragadt buszt feltehetőleg olyan cég üzemeltette, amelynek nem volt engedélye, ám ettől még a többi Orangeways-járatnál akár minden a legnagyobb rendben is lehetne.

Aztán itt egy augusztusi eset: órákig várakoztatták a Krakkó–Budapest járat utasait. Később mentesítő jármű helyett egy balesetet szenvedett buszt küldtek értük, de az olyan állapotban volt, hogy a rendőrök leszedték a rendszámtábláját. Az utasokat sorsukra hagyták, így voltak, aki vonattal, voltak, akik – a szerencsésebbek – autóval indultak haza egy-két nap múlva. A NOL.hu-nak nyilatkozó egyik károsult azt mondta: nem kapta vissza a viteldíjat, de még csak bocsánatot sem kértek tőle.

Az Orangeways.com internetes oldalon az „utazási feltételekben” többek között az alábbi kitétel olvasható: „Az üzemeltető köteles megtéríteni az elővételben megváltott, menetjeggyel rendelkező utas késésből vagy a járat elmaradásából származó és igazolt kárát, ha azt az üzemeltető szándékosan vagy súlyosan gondatlanul okozta.” A buszos cégnek ez alapján elég lehet csak azt állítania, hogy nem szándékosan hagyta az út szélén az utast, aki így futhat a pénze után. A közlekedési hatóság lapunk kérdésére azt közölte: ezt a kitételt egyik, általuk jóváhagyott üzletszabályzat sem tartalmazza, mivel ellentétes lenne az autóbusszal közlekedő utasok jogait tartalmazó uniós rendelettel. Hozzátették: a honlapon olvasható, „utazási feltételeknek nevezett dokumentum” nem tekinthető üzletszabályzatnak, ezért a közzétételéhez nem kellett az NKH engedélyét kérni. A panaszok tanúsága szerint az Orangeways nemcsak díszítő motívumnak használja az uniós rendeletbe ütköző passzust, hanem a gyakorlatban is alkalmazza.

Az Orangeways honlapján egyébként impresszum sincs, amelyből kiderülne, ki üzemelteti a honlapot, de arról sem találni adatokat, hogy az Orangeways-brand örve alatt mely cég vagy cégek szállítanak minket mondjuk Krakkóba vagy Marosvásárhelyre. Végül az NKH-tól tudtuk meg, hogy a honlapon az ORW Hungária Kft. folytatott jegyértékesítést, járatszervezést és utaspanasz-kezelést, ám miután nem teljesítette jogszabályi kötelezettségeit, a közlekedési hatóság tavaly januárban eltiltotta a tevékenységtől. Hogy azóta ki látja el ezt a feladatot, a honlapról nem derül ki. Az Orangewaystől pedig sem erre, sem más kérdéseinkre nem kaptunk választ, holott azokat hetekkel ezelőtt elküldtük a honlapon megadott e-mail címre. A jelenleg felszámolás alatt álló ORW egyébként egy angol cég, a Tribune Ventures Ltd. tulajdonában áll, és 2013 óta tíz végrehajtási eljárás indult ellene.

A fapados busztársaság eredeti tulajdonosa, Kedves Ferenc milliárdos vállalkozó 2010-ben szállt ki a cégcsoportból. A brand hazai zászlóshajója jelenleg az Orangeways Holding Nyrt., amelynek elnök-vezérigazgatója Kovács Miklós, aki nem mellesleg a Kubatov Gábor (Fidesz) vezette Ferencvárosi Torna Club elnökségi tagja is. (A Ferencváros futballcsapatának néhány évvel ezelőtt még az Orangeways volt a hivatalos szállítója.) A cég igazgatóságában foglal helyet Móró Lajos, a Honvédelmi Minisztériumhoz tartozó HM EI Zrt. vezérigazgatója is. Tehát úgy tűnik, a fapados busztársaság vezetésében a fideszes holdudvar is megjelent. (Emlékezetes, 2009-ben még az SZDSZ-es Kóka János kezdeményezett törvénymódosítást a parlamentben, hogy az Orangeways szerepet vállalhasson a belföldi autóbuszos személyszállításban.)

A holding 98 százalékos tulajdonosa egy angol cég, a londoni bejegyzésű West Block Ltd., egy-egy százalékban pedig két, Kovácshoz köthető, felszámolás alatt álló társaság. A cégadatbázisban az Orangeways névre rákeresve tizenkilenc találatot kapunk. Ezek közül hat társaság ellen felszámolási, kettő ellen pedig kényszertörlési eljárás folyik.

Tavaly januárban még úgy tűnt, az Orangeways-csoport egyik cége, a Kovács Miklós felesége, Kovács Miklósné vezette Orangeways Hungária Kft. nyerte a várbeli midibusztendert. Júniusban a BKK-val szerződést is kötöttek, amelynek értelmében 35 darab Rába–S91-es dízel midibuszt üzemeltettek volna ez év júniustól a fővárosban. A szerződéskötés után Kovács Miklós, az Orangeways Holding elnök-vezérigazgatója a VS.hu-nak még lelkesen azt ecsetelte: a magyar tulajdonú vállalkozás azzal, hogy magyar busszal pályázott, feléleszti a magyar buszgyártást, erősíti a magyar ipart, végső soron azonban a budapesti utasok a nyertesek, akik új és korszerű midibuszokkal utazhatnak. Ám őszre kiderült, a céggel szemben nemcsak az utasoknak, hanem a pénzintézeteknek is vannak fenntartásai, ezért nem kaptak hitelt a buszokra, így meg sem kezdődhetett a gyártás. Tehát úgy tűnik, a budai Várban egyelőre nem „élvezhetjük” az Orangeways szolgáltatásait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.