Szinte biztos, hogy nagyot mondott az államtitkár

Rétvári Bence szerint 2015-ben a GDP 6,14 százalékát fordítottuk oktatásra. Sehogy sem jön ki.

Konopás Noémi
2016. 03. 27. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Teljesen irreális ez a mutatószám, nagyon jót derültem, amikor elolvastam” – mondta az MNO-nak Radó Péter oktatási szakértő arra reagálva, hogy Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára azt nyilatkozta az Echo TV-nek, hogy az ország 2015-ben már a GDP 6,14 százalékát fordította a teljes oktatási rendszer finanszírozására, ami felette van a fejlett országokban kívánatosnak tartott 6 százaléknak. Radó szerint ahhoz, hogy a szerinte reális 4,1 százalék helyett ilyen magas adat jött ki, több trükköt is alkalmazhatott a kormány. Az egyik az lehetett, hogy a teljes államháztartással, valamint az összes uniós pénzzel számoltak. De az eredmény még így sem érné el a Rétvári által említettet.

Rejtély, hogy jött ki ez az irreális szám

– tette hozzá a szakértő.

Szerettünk volna választ kapni az államtitkártól arra, hogy milyen módszertannal dolgoztak, hogyan jött ki a 6,14 százalékos GDP-arányos mutató, pláne úgy, hogy hivatalos adatok még nem is állnak rendelkezésre a tavalyi nemzeti össztermékről. Még hétfőn küldtük meg kérdéseinket az Emberi Erőforrások Minisztériumának sajtóosztályára, válasz azonban telefonos sürgetésünk ellenére sem érkezett. Így a Központi Statisztikai Hivatalhoz fordultunk, ahol azt közölték: 2015-ös adatot csak 2016 decemberében tudnak adni. Be kellett érnünk tehát az egy évvel korábbi számokkal: 2014-ben a kormányzat oktatásra fordított kiadása

3,8 százalék

volt GDP-arányosan az általánosan használt, úgynevezett COFOG módszertan szerint. Ebben az 1220 milliárdnak megfelelő 3,8 százalékos indexben azonban csak az állami fenntartású intézmények működési kiadásai vannak benne. Nem tartalmazza tehát a kormányzat úgynevezett felhalmozási kiadásait (például az oktatási célú beruházásokat), ahogy az egyházi és nonprofit intézmények ráfordításait sem. Ha ezeket is beszámítjuk, akkor az jön ki, hogy 2014-ben szőröstül-bőröstül 1660 milliárdot, vagyis a GDP 5,2 százalékát fordította az ország oktatásra. Ebben tehát már

benne van a tanárok bérétől kezdve a sokat emlegetett krétán keresztül a beruházásokig minden,

vagyis nagy kérdés, hogy a kormányzatnak hogyan jöhetett ki még ennél is jelentősen nagyobb arányszám. És akkor azt még nem is említettük, hogy 2015-ben 2-3 százalékkal még magasabb is lehetett a nemzeti össztermék a 2014-esnél, Rétvári tehát nagyobb összeg jóval nagyobb hányadáról beszélt.

Az önkormányzati és központi költségvetési intézmények minden évben az államháztartási törvényben előírtak szerint – pontosan kitérve a bevételekre és kiadásokra – beszámoló jelentést készítenek. A KSH ez alapján számol. Mivel ezekből az adatokból készül a költségvetési zárszámadás, a Nemzetgazdasági Minisztérium komolyan ellenőrzi, hogy az intézmények pontosan jelentsék, amit kell – hangsúlyozta érdeklődésünkre Bedekovics István, a statisztikai hivatal nemzeti számlák főosztályának vezetőhelyettese. „Meg lennék lepődve” – felelte, amikor azt kérdeztük, hogy szerinte elérhette-e a GDP-arányos ráfordítás a 6,14 százalékot 2015-ben. Mint mondta, 2011-ben nagyjából annyit költöttünk, mint 2014-ben, 2012–13-ban még ennél is kevesebbet, nem hinné, hogy a 2015-ös adat nagyon mást mutatna. A 0,9 százalékpontos eltérésen rugózni elsőre szőrszálhasogatásnak tűnhet ugyan, de valójában 300 milliárd forintos differenciát jelent.

„Ez rengeteg pénz, nem tartom valószínűnek”

hogy ennyivel növeltük volna az oktatási ráfordításokat – szögezte le a szakértő. Radó Péter szerint pedig nemhogy 300 milliárddal nem emelkedett, de reálértéken 400 milliárddal még csökkent is a költés a 2010-es szinthez képest.

A Rétvári által említett mutatószám irreális voltára enged következtetni az is, hogy a 2015. évi költségvetési törvényben, illetve a 2016-os törvényjavaslatban szereplő tervadatok szerint tavaly a GDP 4,8, 2016-ban pedig 4,6 százalékát célozta meg a kormány a Policy Agenda adatai szerint.

Összehasonlításképp: a 2014-es OECD-jelentés adatai alapján Ausztria a GDP 5,6, Csehország 4,8, Németország 4,3, Lengyelország 5,5, Szlovákia 3,9, Szlovénia pedig 6,4 százalékát költi tanításra. A legendás hírű oktatási rendszert működtető Finnországban ugyanez a mutató 5,9 százalékon állt akkor. Radó Péter szerint az 5,5 százalékos kiadás már egy stabil, kiegyensúlyozott, normális működést tenne lehetővé, de ehhez sok száz milliárdot vissza kellene pótolni a rendszerbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.