Illegális taxizás: Naná, hogy felmegy bennem a pumpa

A tiltakozóknak nem az Uberrel van bajuk, hanem azzal, hogy a kormány nem lép.

Kovacsik Ágnes
2016. 04. 26. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forgalomlassító demonstrációval vonultak a fővárosi taxisok a Hősök terétől a Széchenyi térre, ahol petíciót adtak át a Belügyminiszternek. A kizöldült teret és a Lánchidat sárgára festették az autók, a Budáról Pestre vezető oldalt pedig egészen fél egyig teljes egészében birtokba vették a taxisok. A több mint félezer tiltakozó egyik fő problémája az illegális személyszállítókkal, egyebek mellett az Uberrel, a Wundercarral és a társaival, hogy a sofőrjeik nem vetik magukat alá azoknak a szabályozásoknak, amelyek a taxisokra kötelezők, így gyakorlatilag feketén szállítanak embereket.

Idén már nem először árasztották el a belvárost a sárga taxisok, januárban csak hitegették őket az engedély nélküli személyszállító alkalmazások és cégek kérdésének megoldásával. A kormányzat néhány látszatintézkedéssel – lekerült pár uberes autóról a rendszám – próbálta rendezni a helyzetet. A taxisok feljelentései az Uber ellen mind az ügyészségről, mind a rendőrségről lepattantak, visszaküldték őket akár illetékesség hiányában, akár más indokokkal.

Tarlós István kedd este az InfoRádió Aréna című műsorában arra kérte a fővárosi taxisokat, hogy ne legyenek rendszeresek az Uber elleni demonstráció miatti útlezárások. Úgy fogalmazott, „ilyen városi közlekedési galibákat ne állítsunk elő rendszeresen, mert ezen az úton a probléma nem orvosolható”. A főváros nem tudja az Ubert betiltani, a probléma a taxisrendelettel nem orvosolható – mutatott rá a főpolgármester, hozzátéve: amiért a taxisok tiltakoznak, az nem a Fővárosi Önkormányzat kompetenciája. Tarlós István hangsúlyozta azt is, hogy a jelenlegi állapot nem igazságos, nem méltányos. A taxisok ugyanis vállalták a taxirendeletben foglaltak teljesítését, és így sokkal kulturáltabb, biztonságosabb és átláthatóbb lett a sárga taxik működése – mondta. Szavai szerint az Uber működése a főváros taxirendeletének nem felel meg, ezen az alapon nem működhetnének. (MTI)

A Széchenyi téren fél 12 kor tartottak sajtótájékoztatót a demonstráció fő szervezői: „Ennyi taxis még nem volt az utcán, a létszámból jól látszik, hogy a tüntetés megmozgatta a szakmát” – jelentette ki Gottlieb Géza. A demonstráció egyik fő szervezője elmondta, hogy 544 autó vonult az utcára, de hogy elérték-e a céljukat, azt nem tudni, hiszen a Belügyminisztérium egyelőre semmilyen formában nem reagált. Czifery Csaba, a másik fő szervező pedig kiemelte: ha nem sikerül megegyezni, akkor jövő kedden újra utcára vonulnak a taxisok. Az illetékesektől csütörtökig várnak választ.

Ám nem mindenki csatlakozott a keddi akcióhoz. Az Oktogontól a Lánchídig vezető úton több taxis is dekkolt utasra várva. Az Opera előtt parkoló taxi sofőrje kérdésünkre, hogy miért nem állt hadrendbe, úgy felelt: „Habár egyetértek a tüntetőkkel, mégis felvettem ma a munkát, mert valakinek dolgoznia is kell. Különben az Uber elvisz minden utast.” Felvetésében volt némi igazság, hiszen az Uber csattanós választ adott a demonstrációra, szolgáltatásukkal bárki féláron utazhatott a demonstráció ideje alatt.

Mire a Lánchídhoz értünk, sárga autók vették körül a Széchenyi teret, ahol próbáltunk szóba elegyedni a tiltakozó taxisokkal. Ám meglepetésünkre, kevesen álltak kötélnek. A híd Budára vezető oldalát lezáró tüntetők azonban már sokkal beszédesebbnek bizonyultak. Az oroszlán árnyékában posztoló rendőrök mellett kisebb csoportokban álló demonstrálók adtak hangot vaskos véleményüknek. Egyikük szerint az Uber azért maradhatott talpon Magyarországon, mert „a kormányközeli emberek keze szépen benne van az illegális személyszállításban”. Ám a taxisok egyöntetűen hangsúlyozták, hogy nem az Uberrel van bajuk, hanem azokkal, akik feketéznek, akik nem tartják be a budapesti személyszállításra vonatkozó jogszabályokat. Mint mondták: ne legyen kettős mérce, a kormányzat teremtsen egyenlő feltételeket. A sárgataxisok nem kérnek sokat, csupán annyit, hogy a budapesti személyszállításra vonatkozó, 2013 szeptemberében hatályba lépett jogszabályt tartsa be mindenki.

A Lánchídon felsorakozó sárga autók hosszú sorában azonban feltűnt egy fekete kocsi is. Az egri taxis portálunknak azt mondta, hogy szolidaritást vállal a pestiekkel, mert bár náluk egyelőre nincs Uber, de  turisztikailag vonzó célpontként várható, hogy a szolgáltatás hamarosan megjelenik.

„Nemcsak az Uber, hanem az illegális fuvarozók ellen is tüntetünk” – fejtegette András. A férfi már harminc éve taxizik és azt tartja felháborítónak, hogy olyanok végzik a személyszállítást, akiknek arra engedélye sincs. Míg a taxisokra egy sor személyi és tárgyi feltétel vonatkozik, az illegálisan, fehér rendszámmal utasokat fuvarozók egyetlen jogszabályt sem tartanak be – tette hozzá András.

Ferenc arról beszélt, hogy az élet sok-sok területén egyenlőtlen esélyekkel indulunk, így van ez a taxizással is, ha az illegális személyszállítók tevékenységét nem szabályozzák, a sárgakocsisok hátrányt szenvednek. A középkorú sofőr szerint mióta az Uber betört hazánkba, a forgalma a felére esett vissza: négy-öt órákat ül üresen, és tizenöt órát dolgozik azért, hogy a betevő falat meglegyen – mondta keserűen a nyugdíjas évei előtt álló férfi.

A Lánchíd forgalmát megbénító demonstrálók között meglepetésünkre több női sofőrrel is találkoztunk. Annamária azért kezdett személyszállításba, mert a férje azt mondta, hogy jó taxis lenne. A negyvenes éveiben járó sofőrtől megtudtuk, hogy az illegális személyszállítás felfutása előtt egy hétfői napon legalább tíz fuvarral számolhatott, most annak örül, ha ennek a fele megvan. Annamária szerint a feketézés számlájára írható az is, hogy most a taxis gyakorlatilag a droszton áll akár másfél órát is, anélkül, hogy fuvarba menne. A sofőrt felháborítja, ha azzal szembesül, hogy azért nem dolgozhat, mert közben az illegális szállítók lecsapják a kezükről az utasokat. „Naná, hogy felmegy bennem a pumpa!” – teszi hozzá Annamária. Az elszántnak tűnő nyilatkozónk hangsúlyozta: „Nem biztos azonban hogy ez a mostani jogkövető magatartás így lesz jövő héten is, mert ha a kormányt nem érdekli a taxisok problémája, akkor őket sem érdekli a főváros.” Vagyis lezárhatják és megbéníthatják egész Budapestet.

Nem sokkal e kijelentése után a tüntetők beindították a motorokat és fél egykor rendőri felvezetéssel elhagyták a Lánchidat. Helyreállt a régi rend a közlekedésben. Ám ha a kormányzat továbbra sem tesz semmit az illegális személyszállítás megfékezéséért, előfordulhat, hogy hozzá kell szokni a keddenkénti demonstrációkhoz, nagyobb dugókhoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.