Befuthatnak a lengyel buszok

Két hét haladékot adott a főváros a kormánynak a metrópótlásra.

2016. 06. 06. 6:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkésőbb 2016. június 20-ig nyújthat a kormány garanciát arra, hogy a 3-as metró három évig tartó felújítása idejére szükséges 150 pótlóbuszt a főváros ne vásárlással, hanem „szolgáltatásmegrendeléssel” szerezze be. A Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester és két helyettese által már májusban benyújtott, de a legutóbbi ülésen nem tárgyalt javaslat csak a határidőben tér el a mostanitól. A Fővárosi Közgyűlés június 8-án ennek megfelelően dönthet: ha két héten belül a kabinet nemhogy garanciát nem ad, de a többletköltségeket sem finanszírozza, akkor a BKV pályázatán nyertes lengyel gyártó Solaris típusú autóbuszai közül 110-et vásárolnak meg 9,7 milliárd forintért, 40 járművet pedig más vonalakról csoportosítanak át. Utóbbiakat pedig közel húszéves buszokkal helyettesítik, de csak felújítás és forgalomba állítás után.

Ezt a megoldást erősítik a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) információi, amelyek szerint már a kormány sem támogatja a magyarként kínált, azonban csaknem felerészben külföldi alkatrészekből álló Modulo típusú busz beszerzését a hazai szállítótól.

Bár a kormány rendeletben tiltotta meg a fővárosnak, hogy hitelből vásároljon új buszokat, a szolgáltatás megrendelése, azaz kiszervezése korántsem jelentené azt, hogy úgynevezett magyar buszok közlekednének Budapesten. Egy új közbeszerzésen jelentkező szolgáltatónak ugyanis az előírt futásteljesítményről kell gondoskodnia, s azt már nem lehet megszabni, hogy ne olyan járművel tegye ezt, amilyennel akarja.

Egyébként a VEKE álláspontját támasztja alá a Magyar Idők című kormánypárti napilap értesülése is, amely szerint ugyan a Modulókat gyártó Mabi önbevallása szerint az általa kínált buszok magyar hányada 53 százalékos, mégis az összes fődarab külföldi gyártmány, sőt, az elektromos járműveknél az arány nem éri el a 40 százalékot sem. Az is kiderült, hogy a felújítás idén év végére tervezett kezdésére a szükséges buszok felét szállítanák, szemben a lengyelek teljes mennyiségével. Az aggályokat tovább erősíti, hogy a VEKE szerint egyre több a probléma a budai Várba darabonként 170 millió forintért vásárolt elektromos, műanyag Modulókkal. – A kocsik nem tudják végigdolgozni a napot, a BKV szerelőinek folyamatosan javítaniuk kell őket – írták a civilek.

Időközben a BKV után a Metróért Egyesület is közleményben cáfolta a Népszabadság értesülését arról, hogy az orosz Metrovagonmas felújítás helyett új szerelvényt szállított volna a budapesti 3-as metróra. – Szinte teljeskörűen megszüntették a tűzveszélyt okozó elemeket, a szerelvény gondoskodik a kerekes székes és a babakocsis utasok kényelméről, a biztonságos utazásról, a 3. vonalon több évtizedre megoldódik a járművek problémája – szögezte le a Metróért Egyesület a 222 kocsi 69 milliárd forintos felújításáról.

A BKV és a Metrovagonmas közötti nyilvános szerződés és mellékletei egyébként a járművek akár teljes cseréjét is lehetővé teszik. Ebbe a kocsik összes alkatrésze, szerkezeti eleme beletartozik, így a kocsiszekrény és az alváz is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.