Nem kaptak megnyugtató választ az alapítványi iskolák

Hatvanezer diák sorsa válhat bizonytalanná szeptembertől.

Hutter Marianna
2016. 06. 06. 18:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is veszélyben van a 2016/2017-es tanév elindulása az alapítványi szakképző iskolákban – nyilatkozta lapunknak Naderi Zsuzsanna, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME) szakképző tagozatának vezetője. Mint ismeretes, a Nemzetgazdasági Minisztérium az intézményektől azt kérte: engedjék át vagyonuk használatát az államnak, ezért cserébe megkapják az államilag finanszírozott keretszámokat. Utóbbi nélkül ellehetetlenül a működésük. Miután az alapítványi szakképző iskolák nagyon hátrányosnak találták a tárca megállapodási javaslatát, ezért újat kértek, de egyelőre nem küldtek nekik másik tervezetet. Naderi Zsuzsanna szerint ha nem sikerül időben megállapodni, 60 ezer diák sorsa válhat bizonytalanná szeptembertől. A szakképző tagozat vezetője és az AME elnöke, Horn György levélben fordult a minisztériumhoz. Többek között azt kérték, az állami integráció helyett társulási szerződés keretében folyjék az együttműködés, illetve teremtsék meg a magán-szakképzésicentrumok létrehozásának feltételeit. Ám a tárca államtitkára válaszlevelében lényegében az egyesület összes kérését elvetette. Cseresnyés Péter azt írta: „A nem állami fenntartók szakképzési centrumhoz való integrálódása témájában a szaktárca gondolkodásának középpontjában semmi esetre sem a »magánvagyon« áll, hanem a diákokról szóló, felelős gondoskodás”.

A tárca szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára, Odrobina László a múlt héten úgy nyilatkozott: a minisztérium nem zsarolja a magániskolákat, de lehetőséget ad a számukra, hogy csatlakozzak az állami centrumokhoz. Állítása szerint az integrációt választó fenntartók nem kötelesek vagyonukat felajánlani a centrumoknak, mindegyikükkel külön tisztázzák, mit adnak az együttműködésbe.

Nem a szakképzés az egyetlen terület, ahol az állam megnehezíti az alapítványi iskolák dolgát. A 2017-es központi költségvetés javaslatában az szerepel, az alternatív iskolák a központilag meghatározott kerettantervtől csak akkor térhetnének el, ha úgynevezett „többletszolgáltatást” nyújtanak, ám az AME szerint nem tisztázott, hogy ez mit jelent pontosan. Palkovics László, a Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára azt mondta, ez pusztán „technikai módosítás”. Horn György ezzel kapcsolatban azt emelte ki, ha a minisztérium szerint sem jelentene érdemi változást a „többletszolgáltatásokra” vonatkozó rész törvénybe emelése, akkor nincsen ésszerű ok a módosításra. Ugyanakkor ha ezt a módosítást jelen formájában elfogadják, most nem fog gondot okozni az alapítványi iskoláknak. Később viszont a „többletszolgáltatás” egyedi értelmezési lehetőségei rosszul érinthetik a hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó intézményeket. Például az állam kezelheti úgy ezeket az alternatív iskolákat: azzal, hogy különleges figyelemben és bánásmódban részesítik ezeket a diákokat, nem nyújtanak többletszolgáltatást, így elméletileg megvonhatnák a kiegészítő támogatásukat.

Horn György arról is beszélt: korábban a kormány és az AME közt volt egy korrektnek nevezhető együttműködés. Február eleje óta viszont nem tudnak leülni a kormánnyal, a módosításokról sem egyeztettek velük. A kérdésre, hogy ennek lehet-e köze ahhoz, hogy az AME is tagja a kormány oktatáspolitikáját kritizáló Civil Közoktatási Platformnak, Horn György azt felelte: nem tudja, de tény az is, hogy visszautasították a kormány meghívását a köznevelési kerekasztalon való részvételre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.