Ebben a vitában a kormányzatnak nem osztottak lapot – erről beszélt tegnap Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) vezetője Hosszú Katinka és az úszószövetség konfliktusa kapcsán. Igaz, a miniszter megjegyezte azt is: a versenyzőközpontú szakmai irányításé a jövő, de ebben még más szövetségeknek is akad tennivalója. A miniszter a kulturális bizottság csütörtöki ülésén tartott éves beszámolót a sport, a kultúra és az oktatás területén végzett munkájáról, ahol a tagok kérdéseket tehettek fel neki. Igaz, egy kormánypárti indítvány miatt mindössze három percben. Utóbbi felháborította a bizottság ellenzéki tagjait, miután évente csak egyetlenegyszer kell a miniszternek beszélnie munkájáról a kulturális bizottság előtt.
A képviselők kérdései közt többek közt szerepelt a tankötelezettség 16 éves korra történő leszállításának ügye. A szocialista Kunhalmi Ágnes szerint ezt vissza kellene állítani 18 évre, mert így ahhoz az „embertelen” helyzethez vezet, hogy az iskolát otthagyó diákok közmunkára mennek. Balog erre azzal kérdezett vissza, hogy ha valakire 16 évesen vonzerőt gyakorol a közmunka, akkor miért is ne menjen el rá. Azt is állította, hogy az iskolát elhagyó 16 évesek nagy részének 18 évesen sem lenne ott esélyük. Ugyanakkor elismerte: a tankötelezettség kérdése mindig is foglalkoztatni fogja a szakmát, nincs megnyugtató megoldás. A miniszter a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) kapcsán arról beszélt: ha a politika türelmesebb lett volna, és adott volna néhány évet a rendszernek, komoly eredményei lettek volna. A Klik adósságairól pedig azt mondta: még mindig jobb, hogy kifizették a tartozásokat, mintha ezt nem tették volna meg.
Balog meghallgatásán az is kiderült, hogy fogalma sincs arról, hogy mit jelent a funkcionális analfabetizmus, ami eléggé meglepő, tekintve, hogy ő az oktatásért felelős miniszter. Ugyanis a miniszter úgy fogalmazott: ha valaki valamit el tud olvasni, az azt jelenti, hogy megérti. És bár láthatóan a miniszternek nem volt ismerős a funkcionális analfabetizmus fogalma, tagadta, hogy Magyarországon 20 százaléknyi lenne az ilyen problémákkal küzdők aránya. Egyébként a funkcionális analfabetizmus éppen azt jelenti, hogy hiába képes valaki elolvasni a betűket, a szavakat, de magát a szöveget ennek ellenére sem érti.