Féléves csúszás a városnézőbusz-tenderen

Zárt ülésen döntöttek úgy, hogy a BKK új koncessziós pályázatot kell kiírjon a monopolhelyzetet teremtő ügyletre.

2016. 12. 12. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti városnéző buszok húsz évre becsült üzemeltetési költségeinek közel a négyszeresét elérő, jóval több mint százmilliárd forintos haszonra tehettek volna szert a nyáron kiírt fővárosi koncessziós pályázat nyertesei – tudta meg a Magyar Nemzet azután, hogy a Fővárosi Közgyűlés múlt szerdán eredménytelennek nyilvánította a sokak által már a kiíráskor is kifogásolt tendert. A képviselők zárt ülésen hozták meg a döntést, amely szerint a közbeszerzési törvény alapján a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) új koncessziós pályázatot kell kiírnia a monopolhelyzetet teremtő ügyletre. A határozat része az is, hogy a jelenleg a városnéző turistabuszokat üzemeltető négy vállalkozás januárban lejáró szerződését további fél évvel meghosszabbítják.

Információnk szerint a BKK-nak nem csupán új eljárást kell indítania, hanem annak feltételeit sokkal szabályozottabb keretek között kell meghatároznia, például a szolgáltatás műszaki színvonalának emelésével, s a leglényegesebb: a túlzottan is hosszú, húszéves időszakot felülvizsgálnia.

Azzal már lapunk korábban is foglalkozott, hogy a fővárosi közszolgáltatás terén példátlan gazdasági koncentrációt teremtő közbeszerzési eljáráson csupán hárman voltak képesek indulni. A leglényegesebb szempont ugyanis az volt, hogy az ajánlattevő az elmúlt három évben kifejezetten városi, turisztikai buszoztatásból származó teljes árbevétele elérje az 1,2 milliárd forintot. A jelentősen leszűkített pályán csak a brit és francia hátterű The Big Bus Company Ltd.-nek, a közös ajánlattevő Hop On Travel Zrt.-nek és a City Tour Hop On Hop Off Kft.-nek, valamint a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciumának volt esélye az indulásra.

Utóbbi tulajdonosai közt feltűnt Zakaría Hamdan, a szállodaüzletben, például a budapesti Buddha Bárban is érdekelt Szamír Hamdan jordán üzletember testvére. Ők megszerezték a magyar állampolgárságot is, ám információnk szerint csupán a második legjobb ajánlatig jutottak.

A pálmát ugyanis a britek és a franciák vitték el a húszéves időszakra tervezett, 130 milliárd forintot is meghaladó bevételi tervvel, amelynek alapján a városnak a minimális járműszámhoz (25 jármű) kötött koncessziós díjból két évtized alatt nem sokkal több, mint tízmilliárd jutott volna, s az esetlegesen a szolgáltatásban használt többletbusz után darabonként közel félmilliárd. A jordán származású üzletemberhez köthető konzorcium bevételi terve is jócskán túllépte a százmilliárdot, ám ők a fővárost már csak harmadannyi koncessziós díjjal kecsegtették, míg a két magyar cég közös ajánlata alig haladta meg a második helyezettét.

A beérkezett ajánlatokat törvényességi és gazdasági szempontból is vizsgáló szakértők egyértelműen megállapították, hogy a két évtizedre szóló koncessziós jog megszerzésével és a megajánlott díjak alapján „észszerű hozamot meghaladó, rendkívüli mértékű extraprofit realizálása prognosztizálható”. A pályázatot kiíró BKK az évenkénti becsült értéket egyébként a cégek hivatalos beszámolóiból származó árbevétel alapján 1,5 milliárdban állapította meg, a teljes, azaz 20 éves időszakra pedig 30 milliárdban.

A Fővárosi Közgyűlésnek a pénzügyi szakértők azt is jelezték, hogy a jelenlegi piaci információkhoz és adatokhoz képest jelentősen eltérő bevételi adatok, illetve az azokhoz képest rendkívül alacsony koncessziós díj komoly kockázatot jelent. Az elképesztő különbség felvetette, hogy a koncesszió jogosultja ténylegesen képes lesz-e a szerződésben meghatározott feltételeknek megfelelő szolgáltatás ellátására és a koncessziós díj megfizetésére. Az eljárás bírálóbizottságának a figyelmét felhívták továbbá, hogy a százmilliárdot jóval meghaladó bevétel, illetve az elvárt befektetések a húsz év lejárta előtt jóval korábban megtérülnek, és a közbeszerzési törvényben is megkövetelt észszerű hozam nem teljesül.

A piac újraosztását utoljára a kétezres évek közepén, a Demszky–Hagyó-korszakban intézték az akkori illetékesek, s ennek következtében jelentek meg Budapesten a népszerű, de a követelményeknek már évek óta nem megfelelő emeletes, illetve lefűrészelt tetejű, füstölő, környezetszennyező járművek.

A jelenlegi kormánypárti többségű Fővárosi Közgyűlés idén június 8-i zárt ülésén döntött a már évek óta tervezett pályázat kiírásáról. Az ellenzék tiltakozott, a piacról kiszoruló vállalkozások a kormányfőhöz fordultak. A versenykorlátozást kifogásoló Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) pedig a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azzal nyugtatgatta, hogy a feltételek kialakításakor a piaci szempontokat, a verseny érvényre juttatását, az utasok érdekeit, a környezetterhelés csökkentését és a tömegközlekedés szervezésének szempontjait is figyelembe vették.

Azt, hogy nincs minden rendben a koncessziós pályázattal, Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester már nyáron, augusztus közepén érzékelte. Akkor azt mondta, kezdeményezi a koncessziós pályázati feltételek módosítását a Fővárosi Közgyűlés augusztus 31-i tanácskozásán. A főpolgármester a pályázóktól elvárt árbevétel összeghatárát csökkentette volna le, hogy a két évtizedes monopólium eldöntésekor valódi verseny alakuljon ki. – Ezért kértem fel a BKK-t, hosszabbítsák meg a határidőt. Eddig nem foglalkoztam az üggyel. Miután megtudtam, hogy egy a GVH által nekem küldött levél miatt valakik tüntetést szerveznek ellenem, azonnal léptem – mondta akkor Tarlós István, aki magyarázatul azt is leszögezte, „egyesek visszaélhetnek a nevemmel”. Bár a BKK a kérésnek megfelelően meghosszabbította a tender elbírálási idejét, a főpolgármesteri módosítás végül elmaradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.