A budapesti városnéző buszok húsz évre becsült üzemeltetési költségeinek közel a négyszeresét elérő, jóval több mint százmilliárd forintos haszonra tehettek volna szert a nyáron kiírt fővárosi koncessziós pályázat nyertesei – tudta meg a Magyar Nemzet azután, hogy a Fővárosi Közgyűlés múlt szerdán eredménytelennek nyilvánította a sokak által már a kiíráskor is kifogásolt tendert. A képviselők zárt ülésen hozták meg a döntést, amely szerint a közbeszerzési törvény alapján a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) új koncessziós pályázatot kell kiírnia a monopolhelyzetet teremtő ügyletre. A határozat része az is, hogy a jelenleg a városnéző turistabuszokat üzemeltető négy vállalkozás januárban lejáró szerződését további fél évvel meghosszabbítják.
Információnk szerint a BKK-nak nem csupán új eljárást kell indítania, hanem annak feltételeit sokkal szabályozottabb keretek között kell meghatároznia, például a szolgáltatás műszaki színvonalának emelésével, s a leglényegesebb: a túlzottan is hosszú, húszéves időszakot felülvizsgálnia.
Azzal már lapunk korábban is foglalkozott, hogy a fővárosi közszolgáltatás terén példátlan gazdasági koncentrációt teremtő közbeszerzési eljáráson csupán hárman voltak képesek indulni. A leglényegesebb szempont ugyanis az volt, hogy az ajánlattevő az elmúlt három évben kifejezetten városi, turisztikai buszoztatásból származó teljes árbevétele elérje az 1,2 milliárd forintot. A jelentősen leszűkített pályán csak a brit és francia hátterű The Big Bus Company Ltd.-nek, a közös ajánlattevő Hop On Travel Zrt.-nek és a City Tour Hop On Hop Off Kft.-nek, valamint a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. konzorciumának volt esélye az indulásra.
Utóbbi tulajdonosai közt feltűnt Zakaría Hamdan, a szállodaüzletben, például a budapesti Buddha Bárban is érdekelt Szamír Hamdan jordán üzletember testvére. Ők megszerezték a magyar állampolgárságot is, ám információnk szerint csupán a második legjobb ajánlatig jutottak.
A pálmát ugyanis a britek és a franciák vitték el a húszéves időszakra tervezett, 130 milliárd forintot is meghaladó bevételi tervvel, amelynek alapján a városnak a minimális járműszámhoz (25 jármű) kötött koncessziós díjból két évtized alatt nem sokkal több, mint tízmilliárd jutott volna, s az esetlegesen a szolgáltatásban használt többletbusz után darabonként közel félmilliárd. A jordán származású üzletemberhez köthető konzorcium bevételi terve is jócskán túllépte a százmilliárdot, ám ők a fővárost már csak harmadannyi koncessziós díjjal kecsegtették, míg a két magyar cég közös ajánlata alig haladta meg a második helyezettét.